لنگیدن در کودکان: علت، علائم و درمان لنگیدن پای کودک

  1. خانه
  2. /
  3. پا
  4. /
  5. لنگیدن در کودکان: علت، علائم و درمان لنگیدن پای کودک
تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

لنگیدن شکایت شایع در بسیاری از کودکان است. همان‌طور که واضح است، اکثر والدین به محض دیدن کودک خود که به طورغیرعادی راه می‌رود، به دنبال مراقبت‌های پزشکی هستند. لنگیدن را می‌توان به عنوان راه رفتن پر زحمت، ناهموار یا تند توصیف کرد. حداقل 1 از 250 کودک به دلیل علل مختلف لنگ می‌زند. دلیل اصلی لنگیدن می‌تواند به دلیل درد، ضعف عضلات یا هرگونه تغییر شکل ساختاری در استخوان‌ها باشد.

لنگیدن در کودکان می‌تواند به دلیل عوامل خوش‌خیم یا شرایط تهدید کننده زندگی ایجاد شود. علت اصلی لنگیدن را می‌توان با معاینه بدنی مناسب و سابقه پزشکی دقیق تعیین کرد. اغلب اشعه ایکس و روش‌های رادیولوژیک برای تأیید یافته‌های بالینی لازم است. درمان این است که در صورت خوش خیم بودن و موقتی بودن به پدرومادر اطمینان داده شود.

در برخی موارد دیگر لنگیدن در کودکان بدون جراحی با فیزیوتراپیست، بریس، کفش مناسب و دارو قابل درمان است. اما در مواردی مانند آسیب‌دیدگی استخوان، تومور و سایر موارد حاد جراحی لازم است.

اگر کودک شما بیش از یک روز لنگ می‌زند و هیچ دلیل واضحی وجود ندارد (به عنوان مثال کفش تنگ)، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که علت لنگیدن فرزند شما با معاینه و بررسی‌ها مشخص شد، فیزیوتراپیست‌ها در کلینیک امید تعیین می‌کنند که آیا به درمان فیزیوتراپی نیاز است یا خیر و در این صورت، در مورد بهترین روش درمانی برای کودک تصمیم می‌گیرند.

در ابتدا ممکن است فیزیوتراپیست شما از روش‌هایی مانند گرما، یخ، سونوگرافی یا جریان الکتریکی برای کاهش درد همراه با علت لنگیدن استفاده کند. در صورت لزوم پزشک متخصصین فیزیوتراپی در کلینیک امید هم‌چنین ممکن است استفاده از بریس یا استفاده از نوار چسب برای کمک به درد را پیشنهاد کنند. فیزیوتراپیست الگوی راه رفتن کودک شما را برطرف می‌کند و در آموزش مجدد راه رفتن به کودک شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تا جایی که مشکل حل شده است در حد طبیعی راه می‌رود. اگر کودک شما راه رفتن بدون لنگیدن را دشوار احساس می‌کند، فیزیوتراپیست شما پیشنهاد می‌کند از یک یا دو واکر استفاده کنید تا راه رفتن آن‌ها را عادی کرده و از مشکلات جبرانی در سایر نواحی بدن جلوگیری کند.

دلایل مختلف لنگیدن در کودکان چیست؟ 


دلایل مختلف لنگیدن در کودکان چیست؟

لنگیدن در کودکان دلایل مختلفی دارد. این مشکل می‌تواند جزئی یا شدید و تهدید کننده زندگی باشد.

  • صدمات شایع‌ترین علت لنگیدن در کودکان است. آسیب می‌تواند معمولاً هنگام بازی یا دویدن رخ دهد. ممکن است جزئی یا حاد باشد.
  • شکستگی در استخوان پا نوع دیگری از آسیب است که ممکن است باعث لنگیدن شود.
  • پیچ خوردگی پا نیز نوعی آسیب است که در کودکان معمولاً باعث راه رفتن غیرطبیعی می‌شود.
  • عفونت در استخوان پا، مفاصل یا عضلات و پوست می‌تواند باعث درد و راه رفتن غیرطبیعی شود. عفونت در بیشتر موارد باکتریایی است. اما گاهی اوقات عفونت ویروسی در بافت‌های پا نیز می‌تواند باعث لنگیدن شود.
  • شرایط التهابی مانند آرتریت جوانی می‌تواند باعث درد، تورم و لنگیدن در کودکان شود. این می‌تواند در هر مفصلی ایجاد شود، اما اغلب مفاصل زانو و مچ پا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. التهاب هم‌چنین می‌تواند در نتیجه آرتروز سپتیک ناشی از عفونت باکتریایی در مفصل زانو ایجاد شود.

چند دلیل دیگر برای لنگیدن وجود دارد، اما به همان اندازه که در بالا ذکر شد شایع نیست. آن‌ها به شرح زیر است:

  • تومور بافت نرم یا تومور استخوان می‌تواند باعث درد و لنگیدن کودک هنگام راه رفتن شود.
  • بیماری لگ-پرتس وضعیتی است که در آن خون رسانی محدود به مفصل ران وجود دارد. بدون گردش خون خوب‌ سراستخوان ران که در استخوان ران قرار دارد به آرامی از بین می‌رود. اگرچه این بیماری مادرزادی است، اما تظاهرات علائم مانند لنگیدن موقع راه رفتن معمولاً بین 4 تا 10 سال اتفاق می‌افتد.
  • اختلال سیستم عصبی می‌تواند باعث ضعف یا انقباض در عضلات شود که ممکن است به عنوان یکی از علائم آن درلنگیدن به شمار آید. فلج مغزی، دیستروفی عضلانی می‌تواند منجر به لنگیدن در راه رفتن شود.
  • تغییر شکل ساختار در استخوان پا یا استخوان انگشت پا می‌تواند باعث لنگیدن شود.
  • راشیتیسم یکی از این اختلالات استخوانی است که به دلیل کمبود ویتامین D ایجاد می‌شود.
  • سرطان خون و لنفوم در کودکان.

علائم همراه لنگیدن در کودکان 


لنگ زدن به خودی خود علامت یک بیماری است. چندین علائم و نشانه‌های مرتبط وجود دارد که به ارزیابی بالینی لنگیدن کمک می‌کند.

  • درد حاد در مفصل پا و پا. این می‌تواند نشانه شکستگی استخوان پا باشد.
  • حساسیت و ناراحتی.
  • تورم محل آسیب دیده.
  • درد کمر اگر مشکل لنگیدن از ستون فقرات یا عضلات کمر ناشی شود.
  • تب، سوزش ودرد، کاهش وزن، تعریق شبانه و غیره می‌تواند به دلیل عفونت مانند آرتروز سپتیک مفصل زانو یا مچ پا، تومور بدخیم استخوان و آرتریت روماتوئید ایجاد شود.
  • انحنای غیرطبیعی استخوان پا.
  • لکه‌های غیرمعمول روی پوست (بثورات).
  • بیمار سعی می‌کند فشار کمتری به پا وارد کند.

گزینه‌های درمان لنگیدن در کودکان


روش‌های درمان لنگیدن در کودکان

درمان لنگیدن در کودکان به علت اصلی آن بستگی دارد. در بعضی موارد، درمان شامل داروهایی برای تسکین درد و التهاب است. اگر کودک دچار پیچ‌خوردگی عضلانی است، برای مداوای آسیب چند روز از تکه‌های یخ استفاده کنید. درد و التهاب را می‌توان با داروهای ضد التهاب کنترل کرد، با این حال، این داروها عوارض جانبی دارند، بنابراین باید طبق تجویز پزشک معالج تجویز شود.

برای کاهش تورم می‌توان از بانداژهای پشتیبانی و گچ استفاده کرد. هم‌چنین به جلوگیری از هرگونه آسیب بیشتر کمک می‌کند. در صورت شکستگی استخوان، می توان باند، بریس یا گچ را به طور موقت تا بهبود استخوان استفاده کرد. بعضی اوقات ممکن است جراحی در صورت شکستگی اساسی لازم باشد.

کودک ممکن است برای کاهش فشار از پای آسیب دیده برای مدت زمانی نیاز به عصا داشته باشد. لنگیدن ناشی از سایر شرایط ممکن است برای آسیب شناسی زمینه‌ای نیاز به درمان خاصی داشته باشد.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان