مزایا و کاربرد انواع کفش طبی زنانه و مردانه : ورزشی و رسمی

کفش طبی در مواردی استفاده می‌شود که ناهنجاری در قسمت پا یا انگشتان وجود داشته باشد. همچنین در صورت آسیب‌دیدگی شدید پا، وجود بونیون، وجود زخم باز یا بیماری‌های عصبی که باعث آسیب‌دیدگی پا می‌شوند نیز از کفش طبی استفاده می‌شود. چنانچه نحوه انجام حرکات پا غیراصولی باشد، نیاز به استفاده از کفش طبی بیشتر می‌شود. کفش‌های طبی باعث محافظت از ساختار پا، مچ و ساق پا می‌شوند و برای درمان عارضه‌های خاص طراحی می‌شوند. این نوع کفش‌ها دارای ساختار و ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از کفش‌های عادی متمایز می‌کند. کفش‌های طبی دارای بخش میانی و خارجی با کیفیت بالا می‌باشند که باعث بهبود نحوه راه رفتن می‌شوند. کف این کفش‌ها به صورت منحنی است و  به راحتی خم نمی‌شود. کفش‌های طبی جهت برآوردن نیاز بیماران، در انواع و اندازه‌های مختلف موجود هستند.

جهت انتخاب کفش طبی مناسب می‌توانید با متخصصین کلینیک چندتخصصی پا (پدورتیک) امید مشورت کنید. متخصصین کلینیک ارزیابی کاملی از اندام‌های تحتانی شما به عمل آورده و جهت خرید کفش طبی مناسب به شما کمک خواهند کرد. پزشک همچنین پای شما را به طور کامل اندازه‌گیری کرده و کفش طبی متناسب با عارضه و اندازه پای شما را انتخاب خواهد کرد. متخصصین این کلینیک اطلاعات کافی در ارتباط با کفش طبی مناسب در اختیار شما قرار خواهند داد.

 

مزایای کفش طبی 


مزایای کفش طبی

تنها در حدود 20 درصد از افراد دارای پاهای سالم هستند. وضعیت پای این افراد به گونه‌ای است که جهت حفاظت از پای خود به هیچ گونه کفش و وسایل طبی نیاز ندارند. ولی امکان دارد بقیه افراد برای برطرف کردن مشکلات مربوط به پاهای خود نیاز به استفاده از کفش طبی داشته باشند.

پاها به نوعی بنیاد و زیربنای کل بدن محسوب می‌شوند. پس بروز هر گونه مشکلی در آن‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر کل بدن بگذارد. کفش طبی می‌تواند مشکلات مربوط به پا را تصحیح و برطرف کند. مزایای کفش طبی عبارتند از:

محافظت از پا 

عدم محافظت کافی از پا می‌تواند منجر به عارضه‌هایی دردناک مانند پلانتار فاشئیت یا کف پای صاف شود. امکان دارد با گذشت زمان، مشکلات ناشی از این عارضه‌ها باعث محدودیت در انجام حرکت شود. در صورت عدم درمان، درد و ناراحتی این عارضه‌ها تشدید می‌شوند.

کفش طبی علاوه بر محافظت از قوس کف پا، از کل ساختار پا حفاظت و حمایت می‌کند. همچنین این کفش‌ها می‌توانند علاوه بر برطرف کردن مشکلات مربوط به تراز و توازن پا ، درد را کاهش داده و از تشدید علائم موجود جلوگیری کنند. با استفاده مداوم از کفش طبی، پا درد به مقدار زیادی بهبود پیدا می‌کند.

چنانچه تمایل به استفاده از کفش طبی ندارید، می‌توانید از ارتز استفاده کنید. این وسایل طبی از پا و قوس آن حفاظت می‌کنند و این امکان وجود دارد که بتوانید آن‌ها را در هر کفشی قرار دهید.

افزایش جریان خون 

یکی از مشکلات مربوط به نوروپاتی دیابتی عدم احساس درد ایجاد شده در پا می‌باشد. در نتیجه تشخیص این مشکل تنها در صورتی امکان‌پذیر است که عارضه تشدید شود. در صورت عدم درمان، این عارضه باعث ایجاد مشکلات جدی شده و به دوره درمان طولانی‌تری جهت ترمیم و بهبود نیاز است.

کفش‌های طبی دارای فضای کافی برای حرکت پا می‌باشند و در نتیجه باعث بهبود جریان خون می‌شوند. همچنین این نوع کفش‌ها باعث کاهش دردهای عصبی می‌شوند و برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی مناسب می‌باشند. امروزه کفش‌های طبی دارای مدل‌های گوناگونی هستند که علاوه بر داشتن ظاهری مناسب باعث حفظ سلامت پا نیز می‌شوند.

کاهش پا درد 

یک فرد به طور متوسط روزانه 10000 گام بر می‌دارد. با در نظر گرفتن این عدد، به سادگی متوجه می‌شویم که کفش‌هایی که به درستی از پا محافظت نمی‌کنند تا چه حد باعث تشدید پا درد می‌شوند. بهترین راه برای رفع این مساله استفاده از کفش‌های طبی با کیفیت بالا می‌باشد تا از پاها به طور کامل حفاظت شود.

امروزه کفش‌های طبی از لحاظ ظاهری مشابه کفش‌های عادی ساخته می‌شوند؛ با این تفاوت که کفش‌های طبی دارای فضای بیشتری در قسمت پنجه پا هستند که از فشرده شدن بیش از حد انگشتان جلوگیری می‌کنند. همچنین این نوع کفش‌ها در اندازه‌های غیر متعارف نیز موجود هستند و در نتیجه گزینه‌ای مناسب برای افرادی هستند که در انتخاب کفش متناسب با اندازه پای خود با مشکل مواجه هستند. شکل این کفش‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که میزان سایش پا به کناره‌های کفش به حداقل می‌رسد. پاشنه‌ای کفش‌های طبی نیز به شکلی است که از لغزش پا به سمت جلوی کفش جلوگیری می‌کند و در نتیجه درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد. هر چه مدت زمان بیشتری از این نوع کفش‌ها استفاده شود، مزایای طبی آن برای پا بیشتر خواهد بود.

بهبود عارضه‌های مرتبط با پا 

بیشترین مشکلی که افراد در ارتباط با پا با آن روبرو هستند، عارضه‌های مرتبط با قوس کف پا یا ناهمراستایی(عدم تراز)  پا می‌باشند. مشکلات مربوط به قوس کف پا منجر به درد در هنگام راه رفتن می‌شوند. عدم درمان این مشکلات باعث تشدید درد و یا حتی آسیب‌دیدگی بلندمدت می‌شوند و برای درمان نیاز به روش‌های تهاجمی مانند جراحی دارند. استفاده از کفش طبی نه تنها از آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری می‌کند بلکه باعث درمان عارضه‌های موجود می‌شود. کفش طبی علاوه بر بهبود مشکلات مربوط به ناهمراستایی پا، قوس کف پا را نیز در وضعیت مناسب نگه می‌دارد. با مراقبت کافی از پاهای خود می‌توانید از بروز مشکلات بیشتر در اثر افزایش سن جلوگیری کنید.

بهبود توانایی حرکتی

کاهش توانایی حرکتی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که افراد مبتلا به پا درد با آن روبرو هستند. محدودیت حرکتی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند خار پاشنه، بونیون، پلانتار فاشئیت، کف پای صاف و انگشت‌چکش ایجاد شود. افرادی که به این عارضه‌ها مبتلا هستند هنگام راه رفتن دچار پادرد می‌شوند. در نتیجه این افراد جهت جلوگیری از ایجاد درد در زندگی روزمره تحرک چندانی ندارند.

استفاده از کفش طبی برای افرادی که کف پای صاف دارند و قادر به انجام حرکت‌های زیاد نیستند بسیار ضروری می‌باشد. این کفش‌ها از پاشنه حفاظت کرده و باعث رفع مشکلات مربوط به پا می‌شوند و تحرک را برای افراد آسان‌تر می‌کنند و در نهایت باعث بهبود کیفیت زندگی این افراد می‌شوند.

نکات مهم هنگام انتخاب کفش طبی 


نکات مهم هنگام انتخاب کفش طبی

کفش بایستی از موادی ساخته شده باشد که هوا بتواند در آن جریان داشته باشد؛ در نتیجه پا در کفش خشک نگه داشته می‌شود و از ایجاد قارچ پا جلوگیری می‌شود. نکات زیر در انتخاب کفش به شما کمک می‌کنند:

  • طرح پای خود را روی کاغذ ترسیم کنید و هنگام خرید همراه خود داشته باشید. کفشی که قصد خرید آن را دارید روی طرح قرار بدهید. چنانچه کفش باریک‌تر یا کوچکتر از طرح باشد، از خرید کفش خودداری کنید.
  • برای خرید کفش تا زمان بعد از ظهر منتظر بمانید. پا به طور طبیعی در اثر استفاده در طول روز کمی بزرگتر شده و امکان دارد در هوای گرم کمی ورم کند.
  • از جورابی که به طور روزمره آن را به پا می‌کنید در هنگام خرید کفش طبی استفاده کنید.
  • از فروشنده بخواهید که هر دوپای شما را اندازه‌گیری کند؛ و در هر بار خرید کفش نیز پاها بایستی اندازه‌گیری شوند. با افزایش سن اندازه پاها تغییر کرده و عموماً بزرگتر و پهن‌تر می‌شود. چنانچه یکی از پاها از دیگری بزرگتر و پهن‌تر است، کفشی را خریداری کنید که اندازه پای بزرگتر باشد.
  • کفش مورد نظر را پوشیده و در حالت ایستاده قرار بگیرید. اطمینان حاصل کنید که حداقل یک چهارم تا نصف اینچ بین انگشت شست و جلوی کفش فاصله وجود داشته باشد. با این کار مطمئن می‌شوید که فضای کافی برای حرکت پا در کفش هنگام راه رفتن وجود دارد. با دست خود به آرامی روی کفش را فشار دهید تا بتوانید محل شست پای خود را تشخیص دهید.
  • با کفش‌های مورد نظر خود کمی راه بروید. بایستی برای سینه‌ی پا (قسمت پایین انگشتان) فضای کافی وجود داشته باشد. همچنین پاشنه پا بایستی کاملاً در وضعیت راحت باشد. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که کفش به مرور زمان جا باز می‌کند. کفشی را انتخاب کنید که از همان ابتدا دارای اندازه مناسب باشد.
  • بیش از اینکه اندازه کفش را بررسی کنید، به راحتی پای خود در کفش توجه داشته باشید؛ چرا که امکان دارد اندازه‌ها در شرکت‌های مختلف تولیدی کفش اندکی با هم متفاوت باشند. همچنین به شعارهای تبلیغاتی در ارتباط با راحتی کفش‌ها توجه نکنید و با پوشیدن و امتحان کردن کفش از اندازه آن اطمینان حاصل کنید.
  • در موقع خرید هم به طول و هم به پهنای کفش توجه داشته باشید. چنانچه سینه‌ی پا تحت فشار قرار می‌گیرد، کفشی با پهنای بیشتر را انتخاب کنید. کفش تنها از لحاظ طول بلکه از لحاظ پهنا نیز باید دارای فضای کافی باشد.
  • داخل کفش را بررسی کنید تا از وجود هرگونه درز، برچسب یا موارد دیگری که باعث ایجاد تاول می‌شوند مطمئن شوید.
  • پاشنه را از قسمت کف کفش بررسی کنید. پاشنه کفش بایستی محکم باشد تا در مقابل اشیاء تیز از پا محافظت کند. همچنین پاشنه کفش باید فشار وارد آمده به پا را کاهش دهد. به این منظور وضعیت پاشنه پای خود را در کفش‌های مورد نظر با راه رفتن روی سطح سفت و سطح نرم بررسی کنید.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است.