تزریق‌های تخصصی در کف پا برای تشخیص و درمان مشکلات پا

  1. خانه
  2. /
  3. درمان بیماری های پا
  4. /
  5. تزریق‌های تخصصی در کف پا برای تشخیص و درمان مشکلات پا
تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

مچ پای شما از استخوان‌های مختلفی تشکیل شده است. آن‌ها با رباط‌ها (بافت پیوندی فیبروز قوی) به یکدیگر متصل شده‌اند و در مفاصل در مجاورت هم قرار گرفته‌اند. این ساختارها و مفاصل می‌توانند به دلایل مختلف فرسوده، ملتهب یا آسیب دیده شده و منجر به درد شوند. تزریق به پا یا مچ پا می‌تواند دارو را به درون یا نزدیکه ناحیه دردناک یا مفصل منتقل کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک سلامت امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

انواع تزریق‌های تخصصی کف پا


دو دارو برای استفاده در تزریق پا یا مچ پا وجود دارد. شما در این تزریق، یک بی‌حسی موضعی و یک کورتیکواستروئید دریافت خواهید کرد.

  • بی‌حسی موضعی (بوپیویسین) برای جلوگیری از درد در ناحیه تزریق استفاده می‌شود.
  • از کورتیکواستروئید (متیل پردنیزولون استات دپو-مدرون) برای کاهش تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود.

تزریق بی‌حسی موضعی باعث کاهش فوری درد عمل آهسته تزریق استروئید می‌گردد.

تزریق‌های پا و مچ پا به طور معمول تحت بیهوشی عمومی، یعنی با به خواب فرو رفتن شما انجام می‌شود؛ گاهی اوقات نیز ممکن است با استفاده از آرام بخش انجام گیرد. دریافت آرام بخش اضطراب را کاهش داده و به آرامش شما کمک می‌کند. اگر قرار است به صورت عمومی بیهوش شده یا آرام بخش دریافت کنید، می‌توانید قبل از انجام درمان با متخصص بیهوشی صحبت کنید و آنها بهترین روش را برای شما شناسایی کنند.

مزایای تزریق به مچ یا کف پا چیست و من چرا باید این تزریق را داشته باشم؟


مزایای تزریق به مچ یا کف پا چیست و من چرا باید این تزریق را داشته باشم

تزریق‌های مچ و کف پا برای اهداف تشخیصی یا درمان انجام می‌شوند.

  • تزریق تشخیصی ممکن است برای برنامه ریزی مدیریت طولانی مدت بیماری شما به جراح کمک کند. وقتی منبع درد شما از قبل به طور واضح مشخص نشده باشد، این تزریق‌ها بسیار مفید هستند و می‌توانند تعیین‌کننده اینکه کدام ساختار در پا یا مچ پای شما ایجاد کننده علائم است، باشند.
  • یک تزریق درمانی به منظور کمک به بهبود علائم شما با استفاده از بی حسی موضعی و استروئیدها که باعث کاهش تورم و التهاب می شوند، انجام می شود. اگر این تزریق به خوبی موثر باشد، می‌تواند به طور منظم تکرار شود و به شما امکان دهد سایر درمان‌های خود را توسعه دهید. هدف از یک تزریق پا یا مچ پای موفقیت آمیز، کاهش درد تا یک دوره سه ماهه است.

توصیه می شود سابقه دردهای خود را قبل و بعد از درمان نگه دارید؛ زیرا در آینده بیشتر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

چه موقع به تزریق کف پا نیاز است؟


در بیشتر مواقع مراجعین از بیدار شدن با داشتن درد در پای خود که در طول روز با انداختن وزن روی پاها بدتر هم می شود، شکایت می‌کنند.

ممکن است این درد در اثر ایجاد بافت زخم در مفصل مچ پا ایجاد شده یا ناشی از وجود سیخ استخوانی باشد. بیماری هایی مانند آرتروز، نقرس (نوعی آرتروز که با ساخته شدن اسید اوریک در خون ایجاد شده و باعث التهاب می گردد) و سایر بیماری‌های التهابی نیز می‌توانند باعث درد شوند که این درد تا حد زیادی با تزریق‌های کورتیزون تسکین پیدا می‌کند. انواع دیگری از تزریق نیز وجود دارد که می‌تواند در قسمت‌های دیگر بدن به بورسی یا تاندون ملتهب تزریق شود؛ این بخش ها می توانند نزدیک به شانه، آرنج، لگن، زانو، دست یا مچ دست باشند.

متاسفانه تزریق کورتیزون باعث کاهش درد نمی شود و فقط التهاب را درمان می‌کند. با کاهش التهاب، درد نیز کاهش پیدا می‌کند. معمولاً بیماران اثر تزریق را طی چند روز مشاهده می‌کنند که می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد.

در طول درمان چه اتفاقی می‌افتد؟


در طول درمان تزریق به کف پا چه اتفاقی می‌افتد

در روز درمان شما توسط جراح ویزیت می‌شوید. همچنین متخصص بیهوشی تناسب جسمانی شما برای بیهوشی را بررسی کرده و برنامه دریافت داروی بیهوشی را برنامه ریزی می‌کند. سپس برای معالجه به اتاق عمل ارجاع داده می شوید.

متخصص بیهوشی یک ماده بیهوشی عمومی یا آرام‌بخش را به رگ پشت دست شما تزریق می‌کند. سپس جراح با استفاده از دستگاه اشعه ایکس برای راهنمایی، یک سوزن نازک و توخالی را به کف پا یا مچ پای شما وارد می‌کند.

 آیا هیچگونه دردی را احساس خواهم کرد؟

 


ممکن است پس از درمان، در محل وارد شدن سوزن کمی حساسیت داشته باشید. این درد معمولا تا چند ساعت ادامه خواهد داشت برای کاهش ناراحتی می توانید یک بسته یخ را به مدت بیش از ۲۰ دقیقه روی آن قرار دهید. یخ را مستقیما روی پوست خود نگذارید زیرا این امر می‌تواند باعث سرمازدگی شود.

همچنین افزایش درد در ۲۴ تا ۷۲ ساعت اول پس از درمان، رایج است. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که داروها به محلی که از قبل درگیر التهاب است، تزریق می شوند. بی‌حسی موضعی تا مدتی درد شما را تسکین می دهد؛ بنابراین بهتر است ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از عمل به خود سخت نگیرید بعد از تزریق می توانید مصرف مسکن‌های طبیعی را ادامه دهید. علائم شما باید به تدریج در روزهای پس از تزریق به کف پا یا مچ پا بهبود پیدا کنند.

در صورت بروز هر گونه مشکل باید چه کار کنم؟


لطفاً در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با پزشک خود یا خدمات خارج از ساعت کار تماس بگیرید.

  • برانگیختگی درد به رغم علائم طبیعی خود.
  • افزایش قرمزی، تورم یا برآمدگی اطراف ناحیه تزریق
  • تب بیشتر از ۳۸.۵ درجه سانتی گراد یا احساس حرارت در صورت لمس.

آیا برای پیگیری درمان، هیچگونه قرار ملاقات مجددی با پزشک خواهم داشت؟


تقریباً سه ماه پس از معالجه، مجددا توسط پزشک ویزیت خواهید شد.

خطرات تزریق چیست؟


تزریق به کف پا یا مچ پا به صورت رایج انجام می‌شود و به طور کلی بی‌خطر است. پزشک شما قبل از پیشنهاد این درمان، وضعیت شما را ارزیابی کرده و بر این اساس که مزایای این روش از معایب آن بالاتر باشد، درمان را به شما پیشنهاد می کند؛ اما برای گرفتن تصمیم آگاهانه و رضایتمندانه باید از عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن آگاه باشید. به صورت کلی در صورت بروز علائم، نشانه‌ها خفیف بوده و طی چند هفته برطرف می‌شوند.

  • افزایش درد در ناحیه تحت درمان (که معمولاً در هر ۱۰۰ بیمار درمان شده در دو نفر دیده می‌شود) معمولاً موقتی بوده و از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد. اگر افزایش درد را تا چند روز پس از تزریق تجربه کردید، لطفاً با ما تماس بگیرید زیرا ممکن است نشانه عفونت باشد.
  • عفونت (که معمولاً از هر ۱۵۰۰۰ بیمار تحت درمان، یک نفر را درگیر می‌کند): ناحیه‌ای که احتمالاً دچار عفونت شده است، به آنتی بیوتیک و احتمالا جراحی تخلیه نیاز دارد.
  • خونریزی: به ندرت پیش می‌آید که خونریزی یا کبودی در ناحیه تزریق ایجاد شود. این امر ممکن است تا چند روز باعث افزایش درد گردد. بعد از ۲۴ ساعت، گچ برداشته می‌شود و می‌توانید به شکل طبیعی حمام کنید یا دوش بگیرید. معمولاً پس از تسکین درد، بعد از تزریق به کف پا یا مچ پا هیچ محدودیتی برای بیمار وجود نخواهد داشت.
  • واکنش آلرژیک به تزریق (بسیار نادر): واکنش آلرژیک معمولاً بلافاصله پس از تزریق اتفاق می‌افتد و می‌تواند همان زمان که در بیمارستان هستید، درمان شود. بنابراین کمک در دسترس شما خواهد بود. اگر پس از مرخص شدن از بیمارستان نشانه‌های واکنش آلرژیک را تجربه کردید، بلافاصله به توصیه‌های پزشکی مربوطه رجوع کنید.
  • تغییرات موضعی پوست و چربی: (این وضعیت کمتر از یک نفر در هر ۱۰۰۰ بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد) ممکن است تغییر رنگ پوست یا ناحیه کوچکی آتروفی چربی (از دست رفتن چربی) وجود داشته باشد که آسیب زیبایی دائمی به جای بگذارد.

کورتیکواستروئیدها (متیل پردنیزولون استات) نیز می‌توانند مانند همه داروها عوارض جانبی داشته باشند. اگرچه همه افراد این عوارض را تجربه نمی‌کنند، برخی از عوارض جانبی شما ممکن است شامل گرگرفتگی، احساس بیماری، درد خفیف شکم، احتباس مایعات، افزایش موقت قند خون و بی‌نظمی عادت ماهیانه در خانم‌ها باشد. این عوارض طی چند روز برطرف می‌شوند. اگر عوارض جانبی شدیدی را تجربه کرده‌اید، یا عوارض پس از دو روز برطرف نشده‌اند، لطفاً از پزشک معالج خود کمک بگیرید.

اگر مبتلا به دیابت هستید و سطح قند خون شما به خوبی کنترل نشده است، لطفاً این امر را به فردی که انجام دهنده تزریق شما است اطلاع دهید. پس از تزریق به شما توصیه می‌شود که تا شب پس از تزریق، سطح قند خون خود را با دفعات زودتری بررسی کنید.

 پس از درمان چه اتفاقی می‌افتد؟


پس از انجام معالجه، شما به بخش ریکاوری منتقل خواهید شد. این بخش جایی است که شما برای دوره اولیه پس از عمل، تحت کنترل و نظارت قرار می‌گیرید. سپس به سالن تخلیه منتقل خواهید شد. در آنجا یک پرستار از راه رفتن شما و تخلیه ادرار قبل از رفتن به خانه، اطمینان پیدا می‌کند. توصیه می‌شود یک شخص بزرگسال مسئولیت پذیر را همراه با خود داشته باشید تا شما را همراهی کرده و ۲۴ ساعت پس از عمل در خانه در کنار شما باقی بماند.

چه موقع می‌توانم کار و ورزش را از سر بگیرم؟


بسته به ماهیت شغل خود، ممکن است بخواهید پس از ۴۸ ساعت به کار خود باز گردید. ما به شما توصیه می‌کنیم تا ۴۸ ساعت از ورزش کردن (به عنوان مثال در دویدن و حرکت اسکواش) خودداری کنید.

در طول درمان چه اتفاقی می‌افتد؟


در روز معالجه، شما توسط پزشک جراح ویزیت می‌شوید و او از شما می‌خواهد تا در صورت عدم تکمیل فرم رضایت نامه، آن را امضا کنید. همچنین متخصص بیهوشی، تناسب بدن شما برای بیهوشی را بررسی کرده و رژیم بیهوشی شما را برنامه ریزی نهایی می‌کند. سپس برای معالجه به اتاق عمل منتقل می‌شوید.

آیا هیچ گزینه جایگزین دیگری نیز وجود دارد؟


ممکن است روش‌های درمانی جایگزین شامل فیزیوتراپی، استفاده از ارتز (کفی کفش)، داروهای تسکین دهنده درد یا جراحی گسترده باشد. پزشک در جلسات مشاوره درباره این گزینه‌ها با شما صحبت خواهد کرد.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان