علت سنگینی پا هنگام راه رفتن و خواب چیست؟ درمان سنگینی پا

احساس سنگینی پاها بعد از ورزش امری طبیعی و مورد انتظار است. اما زمانی که بدون هیچ دلیل مشخصی احساس وزن، سفتی و خستگی در پاهای خود می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از بیماری باشد که روی رگ‌ها تأثیر می‌گذارد. تعیین علت به یافتن درمان مناسب کمک می‌کند. همچنین ممکن است برخی داروهای خانگی مفید برای تسکین علائم وجود داشته باشد.

شدت آن ممکن است متفاوت باشد و پزشکان برای اطمینان از درمان صحیح علائم ترجیح می‌دهند تشخیص کاملی داشته باشند. ما در این مقاله، به طیف وسیعی از این علل احتمالی، همراه با گزینه‌های درمانی برای آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

قدم اول درمان سنگینی پا، تشخیص علت این عارضه است. متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید بعد از معاینه دقیق بیمار و انجام عکسبرداری های لازم  بهترین برنامه درمانی با رویکرد پلکانی را برای بیمار تجویز می کنند. درمان از روش های ساده مانند ورزش، جوراب طبی، ماساژ و فیزیوتراپی آغاز می شود. در صورت لزوم درمان های پیچیده تر برای بیمار تجویز خواهد شد.

دلایل سنگین شدن پاها 


سنگین شدن پاها می‌تواند نشانه تعدادی از بیماری‌ها یا اختلالات در بدن باشد.

واریس

واریس از علت سنگینی پاها

رگ‌های واریسی رگ‌هایی هستند که از رگ‌های اطراف خود واضح‌تر، بزرگتر و گره‌دار به نظر می‌رسند.

خون به دلیل عواملی مانند تأثیر جاذبه و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی رگ‌ها در پاها جمع می‌شود و گردش خون را دچار اختلال می‌کند.

رگ‌های واریسی می‌تواند به دلایلی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

  • چاقی
  • سالخوردگی
  • عدم تعادل هورمونی، مانند رگ‌های واریسی که در دوره یائسگی و بارداری وجود دارند
  • افرادی که شغل آن‌ها نیاز به ایستادن یا نشستن مداوم دارد
  • به طور کلی عدم فعالیت بدنی

رگ‌های واریسی ممکن است منجر به مواردی مانند لخته شدن خون شود که در نتیجه باعث تورم و درد می‌شود. همچنین ممکن است بر روی زخم‌های پوستی تأثیر بگذارند که بهبود آن دشوار است.

ورزش بیش از حد 

احساس خستگی در پاها برای چند روز پس از یک تمرین شدید طبیعی است. با این حال، هنگامی که ورزشکاران طوری تمرین می‌کنند تا به طور منظم از مرزهای خود عبور کنند، عضلات آن‌ها در معرض تمرین بیش از حد قرار می‌گیرند.

زمانی که بیش از حد ورزش می‌کنید، عضلات شما به اندازه کافی فرصت ندارند تا خود را قبل از استفاده دوباره ترمیم کنند. نتیجه این کار اغلب عضلات کند، ضعیف یا سنگین است. ورزشکارانی مانند دوچرخه سواران و دونده‌ها اگر بیش از حد به خود فشار آورده باشند، ممکن است از سنگین بودن پا شکایت کنند.

عصبی بودن و سندرم پای بی‌قرار 

سندرم پای بی‌قرار اغلب باعث احساس غیرقابل کنترل در پاهایی می‌شود که عصبی، لرزان یا بی‌حس است. درمان موقت اینگونه دردها غالباً جابجایی آن‌ها است. اما زمانی که پاها حرکت نکنند، ممکن است احساس سنگینی در آن‌ها داشته باشید.

بسیاری از افراد برای امتحان و تسکین علائم پاهای خود را تکان می‌دهند یا به پاهای خود ضربه می‌زنند.

نارسایی مزمن وریدی 

سنگین بودن پاها همچنین ممکن است نشانه‌ای از نارسایی مزمن وریدی (CVI) باشد. فشار جاذبه باعث می‌شود قلب بیشتر کار کند تا خون را از پاها به قلب برگرداند. پاها دارای یک سری دریچه‌های یک طرفه هستند که برای جلوگیری از پایین آمدن خون طراحی شده‌اند.

رگ‌ها و دریچه‌ها در یک فرد مبتلا به CVI ضعیف می‌شوند که اغلب می‌تواند شکایاتی مانند خستگی، سنگینی پاها، تورم و رگ‌های عنکبوتی را ایجاد کند.

CVI ممکن است در افرادی که به مدت طولانی ایستاده‌اند بیشتر دیده شود، زیرا ایستادن می‌تواند رگ‌های پایین ساق و پا را تحت فشار قرار دهد.

چند عامل خطر برای CVI وجود دارد، از جمله:

  • تغذیه نامناسب
  • اضافه وزن
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • عدم ورزش
  • بارداری
  • سالخوردگی

بیماری شریانی محیطی 

بیماری شریانی محیطی (PAD) نوعی بیماری قلبی عروقی است که می‌تواند رگ‌ها و عروق را تحت تأثیر قرار دهد. علائم با تجمع چربی در دیواره رگ‌ها شروع می‌شود و این امر عبور خون از رگ را دشوار می‌کند.

PAD در پاها شایع است، تا حدی که می‌تواند گردش خون در پاها را قطع کند و باعث درد، احساس سنگینی یا گرفتگی شود.

عوامل خطر برای PAD شامل مواردی مانند فشار خون و کلسترول بالا، سیگار کشیدن و دیابت است.

پاهای سنگین و چاقی 

اضافه وزن یا چاقی ممکن است در بعضی از اختلالات دیگری که باعث سنگینی پاها می‌شود تأثیر بگذارد، اما ممکن است سنگین بودن پاها نیز مسئله‌ای باشد که مستقیماً با اضافه وزن مرتبط باشد.

حمل وزن اضافی می‌تواند فشار بیشتری به مفاصل، عضلات و تاندون‌های پا وارد کند، به خصوص اگر فرد در طول روز به مدت طولانی بایستد.

کسی که اضافه وزن و سبک زندگی بی‌تحرک دارد نیز ممکن است دارای مشکلات گردش خون باشد که می‌تواند احساس سنگینی در پاها را بدتر کند. چاقی یک عامل خطر برای برخی دیگر از اختلالات است که باعث سنگینی پا می‌شود. کاهش وزن ممکن است به کاهش علائم یا بهبود سلامت عمومی کمک کند.

پاهای سنگین در دوران بارداری 

پاهای سنگین در دوران بارداری

خانم‌ها معمولا سنگینی پا را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. این امر ممکن است به دلیل ترکیبی از وزن اضافی که پاها باید تحمل کنند و تغییرات هورمونی باشد که یک زن در حین بارداری متحمل می‌شود. تغییر سطح هورمون ممکن است باعث افزایش احتباس آب شود و در عین حال خاصیت ارتجاعی رگ‌ها را نیز کاهش دهد.

درمان‌های خانگی ممکن است به تسکین علائم کمک کنند. در بیشتر موارد، این علائم پس از بارداری کم رنگ می‌شوند.

افرادی که باید توجه زیادی به سنگین بودن پا داشته باشند شامل زنان بارداری هستند که:

  • اضافه وزن دارند
  • سبک زندگی کم تحرک دارند
  • سابقه خانوادگی مسائل وریدی دارند
  • در حین بارداری به سختی کار می‌کنند

علائم شایع سنگینی پا 


علائم شایع سنگینی پا

علاوه بر احساس سنگینی پاها، افراد ممکن است علائم دیگری را در پاهای خود مشاهده کنند. این علائم برای گزارش به پزشک مهم است، زیرا ممکن است در تشخیص و درمان کمک کند.

علائم شایع ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تیرگی یا بی‌حسی در پا
  • درد ضربان‌ دار در یک یا هر دو پا
  • احساس سرما یا گزگز در پاها
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن با گذشت روز
  • تورم
  • رگ‌های عنکبوتی
  • تغییر رنگ در ناحیه، مانند رنگ پریدگی یا آبی شدن پا

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم 


گاهی اوقات احساس سنگینی بیش از حد در پاها طبیعی است و جای نگرانی نیست. با این حال، اگر این احساس از بین نرود یا در کنار سایر علائم مانند درد و تورم ایجاد شود، ممکن است نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید.

پزشک در مورد علائم خاص و سابقه پزشکی شما سوال می‌کند و آزمایشاتی را برای یافتن علت و توصیه درمانی انجام می‌دهد.

درمان سنگینی پا


برخی از عادت‌های روزمره و درمان‌های خانگی ممکن است قبل از اجرای برنامه درمانی بتواند به مقابله با علائم کمک کنند.

پاها را بالا ببرید 

بالا بردن پاها برای درمان سنگینی پا

زمانی که پاهایتان را بالا می‌برید، بدن مجبور نیست به سختی کار کند تا خون و مایعات دیگر را از پاها به سمت قلب پمپاژ کند.

از یک صندلی استفاده کنید یا به پشت دراز بکشید و پاهایتان را تا کمی بالاتر از سطح قلبتان بالا ببرید. این کار می‌تواند به تجدید خون در پاها کمک کند و تا حدی از فشار پاها در طول روز بکاهد.

تغییر موقعیت 

از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی در یک وضعیت خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند علائم را بدتر کند. تغییر وضعیت بدن ممکن است به گردش خون کمک کند.

جوراب‌های فشرده‌سازی بپوشید 

جوراب‌های فشرده‌سازی برای درمان سنگینی پا

جوراب‌های تنگ فشرده یا جوراب‌های فشرده‌سازی ممکن است به بهبود جریان خون در پا کمک کنند. این امر به خصوص در افرادی که باید به مدت طولانی در محل کار خود بنشینند یا بایستند مفید است. جوراب‌های فشرده‌سازی را می‌توانید بصورت آنلاین خریداری کنید.

مصرف سدیم را کاهش دهید 

کاهش مصرف نمک می‌تواند علائم و ناراحتی ناشی از تورم را در افرادی که پاهای آن‌ها سنگین و متورم است کاهش دهد. پزشکان همچنین ممکن است به برخی از افراد توصیه کنند مصرف آب خود را محدود کنند، اما این مورد اغلب به داروهایی که می‌خورند بستگی دارد.

ترک سیگار 

سیگار کشیدن می‌تواند بر گردش خون بدن تأثیر منفی بگذارد و علائمی مانند سنگین شدن پاها را تشدید کند. کاهش یا قطع عادت سیگار کشیدن می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از برخی علائم کمک کند.

از حمام‌های گرم خودداری کنید 

گرما می‌تواند رگ‌ها را گشاد کند و در نتیجه جریان خون در پاها را با مشکل مواجه کند. اگرچه خیس کردن پا ممکن است در بعضی موارد کمک کند، اما ممکن است حال برخی افراد را بدتر کند.

کاهش وزن 

اضافه وزن یا چاقی در تعدادی از مواردی که باعث سنگینی پاها می‌شود یک عامل خطر است. کاهش وزن ممکن است به کاهش احتمال بروز این علائم کمک کند.

فعال بمانید 

فعال بودن برای درمان سنگینی پا

افزایش سطح فعالیت روزانه ممکن است به کاهش برخی از عوامل خطر کمک کند. ورزش‌های ملایم تا متوسط مانند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا شنا ممکن است به پمپاژ خون در بدن کمک کرده و سایر عوامل خطرزا مانند وزن و فشار خون را بهبود بخشد.

با اینکه ورزش برای بدن و روح ما بسیار مفید است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند باعث آسیب شود. در صورت لزوم افراد باید روزهای را استراحت کنند و ورزش سنگین انجام ندهند تا از فشار بیش از حد جلوگیری كنند.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی در درمان سنگینی پا مهم است. در ابتدا، فیزیوتراپیست شما می‌تواند بافت‌های آسیب دیده و میزان آسیب را به طور دقیق تعیین کند. فیزیوتراپیست شما همچنین می‌تواند مدت زمان بهبودی شما را به طور تقریبی تخمین بزند. درمان اولیه با هدف کاهش درد و تورم و بهبود ترمیم ساختارهای آسیب‌دیده انجام می‌شود. همچنان که در حال بهبودی هستید، فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه ورزشی تقویتی و کششی را برای شما تنظیم کند تا بازگشت شما به ورزش را تسریع کند.

درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درمان دستی / موبیلیزاسیون
  • الکتروتراپی
  • درمان بافت نرم
  • آب درمانی

مطالب مرتبط

مقالات اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button