علائم دیسک کمر در پاها: چیست درد، ضعف عضلات، گزگز و افتادگی پا

دیسک برآمده یا فتق دیسک هنگامی رخ می‌دهد که لایه خارجی دیسک ضعیف یا پاره شود. این مورد حتی باعث بیرون آمدن ژل داخلی دیسک به کانال نخاع می‌شود و بر روی اعصاب اطراف تأثیر می‌گذارد و باعث درد کمر و پا می‌شود. برای بسیاری از بیماران، درد در پاهای آنها به طور قابل توجهی بیشتر از درد در کمر آنها است. دلیل این امر آنست که دیسک‌های فتق شده اغلب در ناحیه کمر ایجاد سیاتیک می‌کنند (بطوری که فشار وارد بر عصب سیاتیک که به پاها می‌رسد و باعث درد و بی‌حسی و گزگز می‌شود. فشار زیاد بر روی اعصاب در ناحیه کمر می‌تواند باعث ایجاد یک سری علائم عصبی از جمله بی‌حسی، گزگز، سوزن و سوزن شود تا پایین پا و حتی انگشتان پا را نیز در برمی‌گیرد. برخی از مبتلایان نیز ممکن است مشکلی به نام “افتادگی پا” یا همان فلج عضلات قدامی را تجربه کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تغییرات عصبی در پا هنگام بلند کردن پا باعث بروز دشواری در راه رفتن شود.

درمان اولیه معمولاً غیر جراحی است. ممکن است پزشکان به بیماران توصیه ‌کنند که تا چند هفته از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنند. این امر به کاهش التهاب در عصب نخاعی کمک می‌کند. اگر درد فقط خفیف تا متوسط ​​باشد اغلب داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز می‌شوند. فیزیوتراپی مانند کشش لگن، ماساژ ملایم، یخ درمانی، گرما درمانی و ورزش‌های کششی نیز اغلب توصیه می‌شود. اگر درمان‌های محافظه کارانه باعث کاهش یا پایان درد فتق دیسک نشوند ، در این مرحله ممکن است پزشکان جراحی را توصیه کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد فیزیوتراپی برای درمان فتق دیسک موثر است. اگر علائم شما بر روی فعالیت‌های زندگی روزمره یا کار شما تأثیر می‌گذارد، یا اگر علائم شما بیش از دو هفته ادامه دارد، توصیه می‌شود با یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. مداخلات فیزیوتراپی مانند کشش ستون فقرات، تمرینات اصلاحی و روشهای غیرتهاجمی مانند تحریک الکتریکی یا دیاترمی”گرما درمانی الکتریکی” می‌توانند دیسک آسیب دیده را بهبود ببخشند، درد پا و کمر را تسکین دهند و به شما کمک می‌کنند از بروز مکرر این مسائل جلوگیری کنید.

همچنین اگر جراح به شما گفته باشد که برای رفع فتق نیاز به جراحی ستون فقرات دارید، ممکن است فیزیوتراپی نیز توصیه شود. در بسیاری از موارد، جراحان از بیماران خود می‌خواهند قبل از انجام جوش نخاعی یا روش رفع فشار دیسک، با فیزیوتراپیست کار کنند تا به طور پیش فرض قدرت مرکزی بدن و سلامت ستون فقرات را بهبود ببخشند. که این می‌تواند نتایج جراحی را به حداکثر برساند و خطر عوارض بعد از عمل را نیز کاهش دهد.

متخصصین کلینیک امید، شما را در این زمینه راهنمایی کرده و بهترین و موثرترین روش‌های بدون جراحی را برای درمان دیسک کمر به بیماران خود توصیه می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برای دریافت نوبت در کلینیک سلامت امید پا می‌توانید با شماره تلفن‌های 0218880180009107803155 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث ایجاد فتق دیسک می‌شوند؟

چه عواملی باعث ایجاد فتق دیسک می‌شوند؟

ممکن است فتق دیسک به دلیل آسیب دیدگی یا ساییدگی با توجه به سن افراد رخ دهد. با افزایش سن، هسته ژلاتینی دیسک بین مهر‌ه‌ای رطوبت خود را از دست می‌دهد، ساییده می‌شود و منجر به زوال و از بین رفتن آن می‌شود. عوامل دیگری هم ممکن است خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش دهند. این موارد شامل:

• بلند کردن، کشیدن، فشار دادن، خم شدن و پیچاندن کمر به صورت مکرر

• ژنتیک

• افزایش قد (افراد قد بلند)

• سیگار کشیدن (خون رسانی به دیسک را کاهش می‌دهد که منجر به ساییدگی می‌شود)سابقه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی می‌تواند منجر به تشخیص فتق دیسک شود. ام آر آی ستون فقرات نوعی روش تصویربرداری است که دیسک‌های فتق شده و سایر ناهنجاری‌های ساختاری ستون فقرات را نشان می‌دهد.

علائم دیسک کمر در پاها چیست؟ 


علائم دیسک کمر در پاها چیست؟

اگر هر نوع درد یا بی‌حسی که در قسمت پایین توضیح داده شده است را احساس کردید، بهترین کار مراجعه به پزشک است. آنها به طور معمول، یک معاینه فیزیکی برای یافتن منبع درد انجام می‌دهند یا ممکن است بخواهند آزمایشات بیشتری را انجام دهند  تا موارد دیگر را رد کنند، که اکثرا از تصویربرداری مغناطیسی یا ام آر آی با فناوری رایانه‌ای روز دنیا، تصاویر 3 بعدی استفاده می‌کنند که تصویری از ساختارهای بدن فراهم می‌کند و نواحی اطراف آن را نشان می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند هر گونه ناهنجاری در ستون فقرات را ببیند و درمان ان را پیشنهاد کند. علائم دیسک کمر در پاها شامل موارد زیر است:

• بی حسی یا گزگز پا: کسانی که فتق دیسک دارند غالباً از بی‌حسی یا مور مور شدن در ناحیه‌ای که عصب آسیب دیده در حال کار است شکایت دارند.

• درد پا: فتق دیسک در قسمت پایین کمر می‌تواند عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد. این درد از طریق ساق پا تا پایین پا تیر می‌کشد یا حتی ممکن است باعث شود انگشتان پا حس خود را از دست بدهند.

• ضعف پا: فشار شدید روی نخاع می‌تواند روی پاهای شما تأثیر بگذارد و باعث ضعف یا عدم تعادل شود. این علائم هشدار دهنده هرگز نباید توسط دوندگان در هر سنی نادیده گرفته شود چون باعث گیج خوردن و آسیب دیدگی می‌شود.

• افتادگی پا: به بیماری عصبی گفته می‌شود که ممکن است به دلیل فتق دیسک رخ دهد . در این وضعیت هنگام بالا بردن پا راه رفتن یا ایستادن روی پاشنه پا برای شما مشکل ایجاد می‌کند. همانطور که می‌دانیم پاهای ما در حفظ سلامت کلی بدن ما بسیار مهم و موثر هستند، این وضعیت می‌تواند باعث اختلال قابل توجه در انجام فعالیت‌های روزمره همه‌ی انسان‌ها بشود.

درمان دیسک کمر


درمان دیسک کمر

خوشبختانه، روش‌های درمانی مختلفی برای فتق دیسک کمر در دسترس همگان قرار دارد. اکثر متخصصان ستون فقرات به شما توصیه می‌کنند که ابتدا روشهای درمانی غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب و ماساژ و جابه جا کردن ستون فقرات را انجام دهید.

با این حال، درد برخی از بیماران با این روشها تسکین پیدا نمی‌کند و در عوض روشی را که به عنوان دیسککتومی شناخته می‌شود را انتخاب می‌کنند. این روش رایج‌ترین نوع جراحی است که برای درمان فتق دیسک در ناحیه کمر استفاده می‌شود و شامل برداشتن بخشی از دیسک است که باعث فشار بر روی اعصاب اطراف می‌شود.

نحوه پیشگیری / درمان دیسک فتق 


نحوه پیشگیری و درمان دیسک فتق

برای کمک به جلوگیری از فتق دیسک، موارد زیر را انجام دهید:

  • ورزش: ورزش عضلات اصلی بدن شما را تقویت می‌کند و بار زیادی از روی ستون فقرات شما برمی‌دارد. یک هسته مرکزی قوی متشکل از ماهیچه‌هایی است که برای حمایت از بدن شما با هم کار می‌کنند. این کار باعث می‌شود شما کمتر در معرض آسیب دیدگی، صاف نگه داشتن بدن و فشار به ماهیچه‌ها و مفاصل خود قرار بگیرید. بدنی که به صورت صاف و در یک راستا قرار داشته باشد، شما را در معرض کمردرد قرار می‌دهد.
  • حالت و وضعیت بدنی خوب خود را حفظ کنید: وضعیت مناسب بدن باعث کاهش فشار روی ستون فقرات و دیسک‌ها می‌شود. کمرتان را صاف نگه دارید، مخصوصاً هنگام نشستن طولانی مدت. هر از چند گاهی با حرکت و کشش از خم شدن خودداری کنید. اشیا سنگین را به درستی بلند کنید و کاری کنید که پاها نه کمر بیشتر کارها را انجام دهید.
  • حفظ وزن سالم: وزن اضافی فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک‌ها وارد می‌کند، در نتیجه آنها بیشتر در معرض فتق قرار می‌گیرند. برای حفظ وزن سالم، ورزش و تمرین را با توجه به نیاز بدن انجام دهید. از خوردن غذاهای بی ارزش و الگوی بد خواب خودداری کنید. تحقیقات نشان داده است که استرس و کمبود خواب باعث افزایش وزن انسان می‌شود.
  • مصرف سیگار را ترک کنید: از مصرف هرگونه محصولات دخانیات خودداری کنید. سیگار کشیدن نه تنها برای ریه‌ها، قلب و مغز خطرناک است بلکه به دیسک‌های بین مهره‌های شما آسیب می‌رساند.
  • از خوابیدن روی شکم خودداری کنید: دراز کشیدن روی سمت شکم معمولاً بدترین حالت خواب محسوب می‌شود. با این حال، برای کسانی که تلاش می‌کنند به حالت دیگری بخوابند، قرار دادن یک بالش باریک در زیر معده و باسن به بهبود تراز ستون فقرات کمک می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان