راه‌های درمان خانگی ورم پا: چطور در خانه ورم پا را درمان کنیم؟

ورم پا یکی از مشکلات شایع است، به ویژه وقتی کفشتان را بعد از یک روز طولانی و خسته کننده درمی‌آورید و می‌بینید که پاهایتان واقعاً دو برابر اندازه واقعی شده است. حتماً در چنین شرایطی می‌خواهید راه‌حل سریعی را برای رفع ورم پا پیدا کنید.

ورم بدون درد پا عارضه شایعی است و ممکن است برای همه رخ بدهد؛ هرچند بالاترین درصد شیوع را در میان بانوان باردار دارد. اگر پاهایتان مرتب ورم می‌کند، بهتر است درمان خانگی موثری را برای رفع این مشکل پیدا کنید. پا زمانی ورم می‌کند که مایعات اضافی در پاها جمع شود. یافتن علت اصلی ورم کردن پاها مهم است، چون پا به دلایل متفاوتی مانند پوشیدن کفش نامناسب، پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند، سبک زندگی راکد و پشت میزنشینی، آسیب‌های ورزشی، چاقی و عفونت ورم می‌کند.

درمان خانگی ورم پاها


اگر پاهایتان مرتب ورم می‌کند، بهتر است برای بررسی وضعیتتان به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است ورم پا نشانه مشکلی جدی باشد. اما اگر ورم پا پی‌آمد ابتلا به مشکلی جدی نباشد، درمان‌های خانگی می‌تواند به برطرف شدن ورم پا کمک کند.

جوراب واریس

درمان خانگی ورم پاها

بهترین درمان خانگی ورم پا، پیشگیری از ورم کردن پا است. جوراب واریس بهترین راه برای پیشگیری از متورم شدن پاها است. جوراب واریس خاصیت فشرده کنندگی دارد و از جمع شدن مایعات بدن در پا جلوگیری می‌کند. به علاوه پوشیدن جوراب فشرده کننده به بهبود گردش خون در پاها کمک می‌کند و به این ترتیب درد و ناراحتی پا را کاهش می‌دهد. هنگام فعالیت از جوراب واریس استفاده کنید؛ روش ایده‌آل استفاده از جوراب واریس این است که آن را صبح بپوشید و شب هنگام دربیاورید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم بهترین و متداول‌ترین درمان ورم پا است. قرن‌ها است که نمک اپسوم برای مداوای انواع درد به کار برده می‌شود. نمک اپسوم را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. لگنی را از آب پر کنید و مقداری نمک اپسوم در آب بریزید، سپس پاهایتان را به مدت 15 ـ 20 دقیقه در این محلول قرار بدهید. نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیم است که در آب حل می‌شود، از پوست عبور می‌کند و وارد بدن می‌شود تا درد و ورم را برطرف کند. به علاوه نمک اپسوم با شل و آرام کردن بدن، گردش خون را بهبود می‌دهد. گردش خون مناسب از ورم کردن پاها در آینده جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن

راه‌های درمان خانگی ورم پا

پاهای افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، غالباً ورم می‌کند، چون پاهایشان همواره تحت فشار است. فشار مداومی که به پاها وارد می‌شود، در کنار جریان خون نامناسب باعث متورم شدن پاها می‌شود. لازم است که شاخص توده بدن (BMI) در حد مناسب نگه داشته شود، بنابراین با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید و سعی کنید وزنتان را کم کنید تا با مشکل ورم کردن پاها و بسیاری از عارضه‌های دیگر خداحافظی کنید.

حمام درمانی متضاد

تنها چیزی که برای این درمان موثر به آن نیاز دارید، مقداری آب است. جهت انجام حمام درمانی متضاد برای از بین بردن ورم پاها، وان را از آب داغ (نه آب جوش) پر کنید. پاهایتان را ده دقیقه در آب بگذارید، سپس به سرعت آب داغ را خالی و وان را از آب سرد پر کنید و پاها را ده دقیقه در آب سرد بگذارید. سپس دوباره وان را از آب داغ پر کنید و پاها را پنج دقیقه دیگر در آب داغ بگذارید. تفاوت فاحش بین دمای آب داغ و آب سرد موجب اتساع و انقباض رگ‌ها می‌شود، در نتیجه جریان خون روان‌تر و بهتر می‌شود و ورم پاها از بین می‌رود.

جوش شیرین و آب برنج

راه‌های درمان خانگی ورم پا

جوش شیرین و آب برنج هر کدام به تنهایی برای رفع ورم پاها مفیدند، اما ترکیب این دو ماده مخلوط معجزه‌آسایی برای از بین بردن آنی ورم پاها است. می‌توانید محلول یا خمیری را از این دو ماده تهیه کنید. 15 ـ 20 دقیقه از این مخلوط برای از بین بردن ورم پاها استفاده کنید. چون جوش شیرین خاصیت ضدالتهابی دارد، درد و التهاب را کاهش می‌دهد. آب برنج مایعات جمع شده در پاها را مانند اسفنج به خود جذب می‌کند. ترکیب جوش شیرین و آب برنج با تحریک گردش خون به رفع ورم کمک می‌کند.

آب لیمو

اگر هر روز آب لیمو بنوشید، احتمال ورم کردن پاهایتان کمتر می‌شود، چون آب لیمو به پاک شدن سموم و مایعات اضافی موجود در بدن کمک می‌کند. با خارج شدن مایعات اضافی از بدن، احتمال ورم کردن پاها به صفر می‌رسد.

خیار

شاید شنیده باشید که خیار برای رفع ورم و پف چشم‌ها خوب است، اما شاید نمی‌دانستید که خیار ورم پا را نیز از بین می‌برد. خیار برای ما یادآور اثرات تسکین دهندگی و خنک کنندگی متعدد است. چون آب نوشیدن یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش احتمال ورم کردن پاها است و نود درصد خیار آب است، شکی نیست که خیار روش مناسبی برای رفع ورم است. خیار به جز آب فراوان دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است. با این توصیف خیار به زدودن مایعات اضافی و کاهش ورم کمک می‌کند. علاوه بر این که با خوردن خیار می‌توانید مایعات بیشتری مصرف کنید، می‌توانید حلقه‌های خیار را روی ناحیه متورم قرار بدهید و باندی را دور آن ببندید تا خیارها ثابت بمانند. همچنین می‌توانید آب خیار بگیرید و آن را روی پاهای متورمتان بزنید.

کاهش ورم پا در دوران بارداری


کاهش ورم پا در دوران بارداری

در این بخش نه درمان خانگی را برای رفع ورم پا در دوران بارداری توضیح می‌دهیم.

پروتئین فراوان، نمک کافی و مواد مغذی ضروری دیگر مصرف کنید

خانم‌های باردار در سه ماهه سوم بارداری، حدود نه تا ده کیلوگرم مایعات اضافی حمل می‌کنند. ورم پی‌آمد طبیعی و شایع حمل این حجم از مایعات اضافی است. مواد معدنی و مواد مغذی ضروری مستقیماً بر توانایی بدن برای دفع این مایعات اضافی اثر می‌گذارد و اثری موسوم به تعادل الکترولیتی را ایجاد می‌کند.

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که از خوردن غذاهای فرآوری شده و بسته‌بندی خودداری کنند، چون این غذاها حاوی مقادیر زیادی نمک خوراکی معمولی هستند و به جای آن‌ها غذاهای کامل و سبوس‌دار و نمک دریای فرآوری نشده‌ای مصرف کنند که حاوی انواع مواد مغذی و مواد معدنی مفید هستند. مصرف این مواد به حفظ تعادل الکترولیتی بهینه کمک می‌کند و ورم را کاهش می‌دهد یا از ایجاد آن جلوگیری می‌کند.

قبل از هر اقدامی در خانه و خوددرمانی در رابطه با پزشک طب فیزیکی مشورت کنید و از بی خطر بودن درمان­‌های خانگی اطمینان حاصل کنید.

چای گزنه و چای قاصدک

یک یا دو فنجان دمنوش قاصدک و گزنه گردش خون را بهبود می‌دهد و تعادل الکترولیتی را در بدن برقرار می‌کند.

غذاهای سرشار از پتاسیم

راه‌های درمان خانگی ورم پا

پتاسیم ماده معدنی مهمی است که به حفظ نسبت مناسب نمک به آب در بدن کمک می‌کند. از غذاهای سرشار از پتاسیم می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات و گیاهانی مانند موارد زیر اشاره کرد:

  • موز
  • آووکادو
  • انجیر
  • کاهوی رومی
  • تره فرنگی و پیازچه
  • کرفس
  • جعفری
  • ریواس
  • کنگرفرنگی
  • خرنوب
  • کیوی
  • آب آلو
  • اسفناج
  • کلم
  • شوید

کاهش مصرف کافئین

کافئین ماده‌ای مدر است، یعنی حجم ادرار را افزایش می‌دهد و منجر به کاهش آب بدن و احتباس مایعات می‌شود. خانم‌های باردار باید کافئین را با چای نعناع یا بابونه جایگزین کنند؛ در این دمنوش‌ها مواد معدنی مفیدی مانند پتاسیم وجود دارد.

بالا گذاشتن پاها

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که پاهایشان را سه یا چهار بار در روز، به مدت 20 دقیقه بالا بگذارند. برای این که پاها بالاتر از سطح قلب قرار بگیرد و اطمینان حاصل شود که خون و مایعات به سمت قلب برمی‌گردد و ورم پاها کمتر می‌شود، می‌توان چند بالش را زیر پاها گذاشت.

خوابیدن به پهلوی چپ

راه‌های درمان خانگی ورم پا

به خانم‌های باردار توصیه می‌شود، که هنگام خوابیدن یا استراحت کردن به پهلوی چپ بخوابند تا گردش خون در بدنشان بهتر بشود و در نتیجه ورم پاهایشان کمتر شود.

نیم ساعت ورزش در روز

ورزش‌هایی مانند شنا یا یوگا گردش خون و مایعات را در بدن بهبود می‌دهد و به این ترتیب احتمال ورم کردن پاها را کاهش می‌دهد.

ماساژ پاها با روغن آرنیکا

آرنیکا درد عضلانی و مفصلی را کاهش می‌دهد. خانم‌های باردار می‌توانند از همسر، دوست یا متخصص ماساژ بخواهند که پاهایشان را با روغن آرنیکا ماساژ بدهد؛ البته ماساژور باید راحتی مادر را در نظر داشته باشد و نقاط حساس را بیش از حد محکم فشار ندهد. کافی است روغن آرنیکا روی پا زده شود و پا با ملایمت ماساژ داده شود تا روغن جذب بدن شود.

دارچین

خمیری را با دارچین، لیمو، شیر و روغن زیتون درست کنید و لایه ضخیمی از آن را روی پای متورم بزنید. بگذارید این خمیر شب روی پا باقی بماند تا درد و ورم را کم کند. لیمو، دارچین و روغن زیتون خاصیت ضدالتهابی و اثرات مفید دیگری دارند و استفاده شبانه از آن‌ها باعث می‌شود که پوست از تمام این مزایا برخوردار شود. این ترکیب موثر درد را تسکین می‌دهد، ورم را کم می‌کند و مواد مغذی را به پوست می‌رساند.