انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چه علتی دارد و درمان آن چیست؟

  1. خانه
  2. /
  3. پا
  4. /
  5. انحراف شست پا (هالوکس والگوس) چه علتی دارد و درمان آن چیست؟
تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۹

انحراف شست پا (که به آن هالوکس والگوس نیز گفته می‌شود) اغلب به صورت برجستگی در کنار انگشت شست پا توصیف می‌شود. اما انحراف شست پا بیش از این‌ها است. برجستگی قابل مشاهده در واقع تغییراتی را در چارچوب استخوانی قسمت جلوی پا منعکس می‌کند. انگشت شست به جای اینکه مستقیم به جلو باشد به طرف انگشت دوم متمایل است. این وضعیت استخوان‌ها را از تراز خود خارج می‌کند و باعث ایجاد برجستگی و انحراف شست پا می‌شود.

انحراف شست پا یک بیماری پیشرونده است. این بیماری با متمایل شدن انگشت شست شروع می‌شوند، در طول سال‌ها به تدریج زاویه استخوان‌ها را تغییر می‌دهد و به آرامی برجستگی مشخص را ایجاد می‌کند، که روز به روز بزرگ تر می‌شود. علائم معمولاً در مراحل بعدی ظاهر می‌شوند، اگرچه بعضی از افراد هرگز علائمی ندارند.

یک پزشک معمولاً می‌تواند با دیدن پای شما، انحراف شست پا را تشخیص دهد. اکثر اوقات این بیماری با استفاده از استراتژی‌های مراقبت از خود یا درمان‌های فیزیوتراپی به صورت محافظه کارانه درمان می‌شود، اما اگر درمان‌های غیر جراحی نتوانند درد انحراف شست پا را تسکین دهند و هنگامی که درد بیماری با فعالیت‌های روزمره تداخل دارد، وقت آن است که در مورد گزینه‌های جراحی پا و مچ پا بحث کنیم. دکتر هم می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا جراحی برای شما بهترین است یا خیر.

از آنجا که علائم انحراف شست پا مانند سایر بیماری‌های پا است، برای تشخیص دقیق هر گونه مشکل پا، با یک متخصص پا یا پزشک متخصص ارتوپد خود مشورت کنید. درمان سریع شانس شما برای نتیجه بهتر را افزایش می‌دهد.

متخصصین پا در کلینیک امید می‌توانند به شما در تشخیص و درمان انواع مشکلات پا از جمله انحراف شست پا کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی روش‌های درمانی ارائه شده در این مرکز و یا رزرو نوبت با شماره تلفن‌های 0218880180009107803155 تماس حاصل فرمایید.

علل 


علل انحراف شست پا

در حالی که علت دقیق ایجاد بیماری بونیون یا انحراف شست پا به صورت کامل مشخص نشده است، اما متخصصان معتقدند که انواع خاصی از پا فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد و این نوع پا در خانواده‌ها وجود دارد.

به طور خاص، متخصصان گمان می‌کنند که ترکیبی از یک نوع پای خاص، همراه با سال‌ها فشار غیر عادی بر روی مفصل انگشت شست (که اولین مفصل متاتارسوفالانژیال نامیده می‌شود) همان چیزی است که معمولاً منجر به تشکیل بونیون می‌شود. به ویژه پوشیدن کفشی که در قسمت انگشتان به خصوص بسیار تنگ است، انگشتان پا دچار آسیب و بیماری می‌شوند. تا حدی دلیل این امر این است که زنان بیش از مردان به ابتلا به این بیماری تمایل دارند. بسیاری از کفش‌های زنانه جعبه‌های انگشت پا دارند کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند انگشتان پا را حتی در نوک باریک تر قرار دهند و اوضاع را بدتر کنند.

علاوه بر کفش‌های تنگ و نوع ارثی پا، سایر عواملی که ممکن است در تشکیل بونیون موثر باشند عبارتند از:

صافی کف پا یا قوس‌های کم ارتفاع

• آسیب یا ضربه به پا

• آرتروز التهابی پا، مانند آرتریت روماتوئید

• شرایط عصبی عضلانی، مانند فلج مغزی

• اختلالات ژنتیکی، مانند سندرم Ehlers-Danlos یا سندرم داون

علائم 


در صورت بروز علائم بونیون، این علائم معمولاً با گذشت زمان و پس از تشکیل برجستگی ایجاد می‌شوند. علائم ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

• درد و یا احساس سوزش در ناحیه انحراف دار شست پا

• قرمزی، سفتی و تورم در اطراف مفصل انگشت شست

• چکش یا پینه زیر توپ پا

میخچه‌ها یا سایر تحریکات پوستی در جایی که انگشتان اول و دوم با هم تداخل دارند

تشخیص 


تشخیص انحراف شست پا (هالوکس والگوس)

علائم بونیون ها به راحتی آشکار می‌شوند برجستگی آن در پایه انگشت شست یا کنار پا مشخص است. با این حال، برای ارزیابی کامل وضعیت، جراح پا و مچ پا ممکن است از اشعه ایکس استفاده کند تا میزان تغییر شکل را تعیین کند و تغییرات رخ داده را ارزیابی کند.

از آنجا که بونیون ها روز به روز بدتر می‌شود، به خودی خود بهبود نمی یابند و حتی معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شوند. اما همه موارد یکسان نیستند بعضی از موارد انحراف شست پا با سرعت بیشتری نسبت به بقیه پیشرفت می‌کنند. هنگامی که جراح انحراف شست پا شما را ارزیابی کرد، می‌توان یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما تهیه کرد.

درمان 


درمان انحراف شست پا (هالوکس والگوس)

درمان انحراف شست پا فقط در صورت ایجاد علائم لازم است. در حالی که گزینه‌های درمانی غیر جراحی متعددی در دسترس است، اگر علائم بونیون شدید یا مداوم باشد، ممکن است جراحی برای اصلاح ناهماهنگی در نظر گرفته شود.

استراتژی‌های مراقبت از خود 

هنگام مقابله با درد حاد انحراف شست پا، این استراتژی‌های مراقبت از خود می‌توانند به شما کمک کنند:

  • کفش‌های خود را دربیاورید و پاهای خود را بلند کنید تا کمی از فشار و التهاب آن کاسته شود.
  • اگر درد و تورم شدید است، از کیسه یخ استفاده کنید (چندین جلسه 10 تا 15 دقیقه ای در روز هدف بگیرید). حتما کیسه یخ را به اطراف حرکت دهید و یک حوله نازک بین بسته و پوست خود قرار دهید.
  • برای کاهش تورم، پاها را در آب خنک (نه یخ) خیس کنید. اگر سفتی مفصل انگشت شست پا را تجربه کردید از یک حمام پای گرم یا یک حوله مرطوب و بخارپز استفاده کنید.
  • برای انعطاف پذیری پا و جلوگیری از سفتی، پاهایتان را با یک مجموعه تمرین معمول انجام دهید.

داروها 

برای تسکین درد انحراف شست پا، پزشک ممکن است مصرف داروی ضد التهاب بدون نسخه، مانند Advil (ایبوپروفن) را توصیه کند. کمتر معمول است که ممکن است پزشک برای تسکین التهاب یک استروئید (کورتیزون) به بورسا (کیسه اطراف مفصل انگشت شست پا) تزریق کند.

استفاده از کفی طبی کفش 

اگر بونیون دردناک دارید، می‌توانید مقداری از درد را از طریق بیرون انداختن بانداز یا قرار دادن انگشتان پا در حالت طبیعی تر تسکین دهید.

  • پد بونیون در اکثر داروخانه‌ها به راحتی در دسترس است و یا از پوست مول، نئوپرن، کف، سیلیکون یا پلاستیک پر از ژل ساخته شده است. در هنگام پوشیدن کفش، از فشار وارد شده به بانیون کاسته می‌شود و هنگام پوشیدن کفشی با جعبه انگشت پهن، بیشترین عملکرد را دارند. در حالی که بیشتر پدهای انحراف شست پا با نوار چسبنده و قابل جابجایی استفاده می‌شوند، سایر موارد در پارچه‌های چکمه‌های برداشته شده بافته می‌شوند.
  • فاصله انگشتان پا، همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، بین انگشتان شما قرار می‌گیرند. بیشتر آن‌ها از کف یا پلاستیک کانتور ساخته شده اند. در حالی که برخی فقط فضای بین انگشتان شست را باز می‌کنند ، مدل‌های جدیدتر مانند دستکش از نئوپرن ساخته شده و هر پنج انگشت شما را از هم جدا می‌کنند.
  • در میان انواع وسایل تسکین بونیون، آتل‌های شب وجود دارد که می‌توانند به تدریج تراز بند انگشتان پا و حتی درزهای لغزنده را که ترکیبی از یک پد بونیون با جداکننده‌های انگشتان پا است، اصلاح کنند.

کفش مناسب 

حتی اگر کفش‌هایی که می‌پوشید پاشنه کوتاه و یک جعبه انگشتان مربع دارند، ممکن است به درستی مناسب نباشند. بسیاری از مشکلات پا به دلیل انتخاب مد به جای راحتی و پشتیبانی ایجاد می‌شود.

اگرچه ممکن است فکر کنید از اندازه صحیح خود آگاهی دارید، اما اندازه تولید کننده می‌تواند بسیار متفاوت باشد، به همین دلیل شما را در برخی کفش‌ها غرق می‌کند و به سختی می‌توانید کفش‌های دیگر را بپوشید. علاوه بر این، سایز کفش شما می‌تواند با افزایش سن تغییر کند، زیرا فشار عمودی که به پاهای شما وارد می‌شود، با گذشت زمان باعث صاف شدن و گسترش استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌شود.

برای پیشگیری یا اصلاح مشکل پا، هر پنج سال یا همین حدود، پاهای خود را به درستی اندازه بگیرید.

فروشگاه کفش مخصوص دویدن مکانی عالی برای اندازه گیری پاها است، زیرا این خرده فروشان احتمالاً ارزیابی پا را انجام می‌دهند. این کار نه تنها شامل اندازه گیری پای شما بلکه ارزیابی هم ترازی و قوس پا است.

ارزیابی می‌تواند بینشی در مورد بهترین نوع کفش برای شما ایجاد کند، از جمله اینکه آیا به ارتزهای سفارشی یا تکیه گاه قوس نیاز دارید. هرچه کفش شما بهتر باشد، احتمال لغزش انگشتان پا به جلو و فشرده شدن کمتر می‌شود.

اگر به دنبال کفش مناسب برای درمان درد انحراف شست پا هستید، همیشه به دنبال ویژگی‌های زیر باشید:

  • یک جعبه انگشت پا آن‌قدر بزرگ است که انگشتان شما را تکان می‌دهد و گسترش می‌دهد
  • یک پاشنه بالاتر از یک تا دو اینچ نیست
  • مواد کفش قابل انعطاف، مانند بوم یا چرم نرم
  • فضای داخلی کافی برای قرار دادن پد یا کفی‌های بونیون است
  • کفی نسبتاً انعطاف پذیر (در مقابل کفی سخت یا ضعیف)

فیزیوتراپی 

برخی از پزشکان متخصصان پا بیماران خود را به فیزیوتراپیست متخصص در درمان بیماری‌های پا ارجاع می‌دهند. برای تسکین التهاب و درد ناشی از این وضعیت، ممکن است درمانگر فیزیکی شما از سونوگرافی درمانی استفاده کند.

جراحی 

اگر درد بونیون شدید یا مداوم است و یا از عملکرد کلی زندگی یا کیفیت زندگی شما می‌کاهد، بحث در مورد جراحی با پزشک معقول است. اهداف جراحی کاهنده بانیون کاهش درد و ناهنجاری انحراف شست پا است.

بسته به عوامل مختلفی مانند سن، سطح فعالیت و شدت عضله شما، جراح یکی از بسیاری از روش‌های جراحی را انتخاب می‌کند، از جمله استئوتومی (تجدید آرایش استخوان)، آرتروز (همجوشی مفصل)، آرتروپلاستی برداشتن (برداشتن مفصل آسیب دیده)، یا اگزوستکتومی (فقط برداشتن برجستگی بانیون). اگزوستکتومی به ندرت به تنهایی انجام می‌شود. از آنجایی که مفصل انگشت شست را دوباره مرتب نمی‌کند، این ناحیه استخوان معمولاً عود می‌کند.

اگر مطمئن نیستید که آیا جراحی برای شما مناسب است یا خیر، این سوال را از جراح پا و مچ پا بپرسید:

  • خطرات و مزایای درمان چیست؟
  • چه نتایجی می‌توانم انتظار داشته باشم؟
  • چه چیزی در بهبودی نقش دارد؟
  • چگونه درد پس از عمل کنترل می‌شود؟

این پاسخ‌ها، همراه با هزینه روش پیشنهادی، می‌توانند به شما در انتخاب آگاهانه کمک کنند.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان