5 راه کاهش درد ناشی از صافی کف پا

چگونه بدن را به صورت یکسان و مفید به توزیع وزن می‌پردازد؟ پاسخ این سوال در قوس کف پای ما نهفته است. هنگامی ‌که قوس کف پا از بین برود یا کاهش پیدا کند باعث می‌شود که نحوه توزیع وزن بدن نیز تغییر پیدا کند. این وضعیت باعث می‌‌شود به استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات پا فشار بسیار زیادی وارد شود. صافی کف پا یا افتادگی قوس کف پا اختلالی است که حدود ۳۰ درصد از افراد یک جامعه را درگیر می‌‌کند اما خوشبختانه در اکثر موارد یک مشکل جدی و حاد محسوب نمی‌شود. بخش قابل توجهی از افرادی که دچار صافی کف پا هستند به غیر از احساس خستگی فوری در هنگام ایستادن یا راه رفتن هیچ گونه نشانه و علامت دیگری را تجربه نخواهد کرد.

علل صافی کف پا چیست؟ 


عوامل ژنتیک 

در تعداد زیادی از موارد صافی کف پا ژنتیکی است. برخی از افراد به صورت مادرزادی دچار صافی کف پا هستند یا قوس کف پای آن‌ها کم است. به این ترتیب می‌‌توان گفت که اگر شما به صورت مادرزادی دچار صافی کف پا نباشید این احتمال وجود دارد که بعداً به این اختلال دچار شوید و اینکه چه نوع کفشی می‌پوشید تاثیر چندانی در بروز این اختلال ندارد.

ترومای شدید

ترومای شدید پا ناشی از تصادفات خودرو یا آسیب دیدگی در هنگام انجام تمرینات ورزشی می‌تواند باعث از بین رفتن قوس کف پا شود یعنی وضعیتی شبیه صافی کف خواب ناشی از بیماری‌های سیستمیک از قبیل دیابت را به وجود می‌آورد.

هورمون‌ها 

هورمون‌هایی که به باز شدن لگن در دوران بارداری و زایمان کمک می‌‌کنند می‌‌توانند باعث شل شدن رباط‌ها در سایر نقاط بدن از قبیل کف پا شوند و صافی کف پا را به دنبال داشته باشند. این وضعیت معمولاً پس از بارداری برطرف نخواهد شد.

استفاده از کفش نامناسب  

پوشیدن کفش نامناسب باعث آسیب ‌دیدگی دائمی پا نمی‌شود اما هنگامی ‌که شما هر روز برای راه رفتن از یک کفش نامناسب استفاده کنید و تمام طول روز را با آن راه بروید دچار درد مزمن کف پا خواهد شد. اما دردناک بودن صافی کف پا به این معنا نیست که شما نباید کفش نامناسب خود را دور بیندازید و یک کفش مناسب تهیه کنید. اگر قوس کف پای شما کمتر از حد معمولی است بهتر است هر چه زودتر به فکر خرید یک کفش مناسب باشید.

برای داشتن پاهایی سالم از این ۵ نکته پیروی کنید 


از پوشیدن کفش تخت خودداری کنید  

برای داشتن پاهایی سالم از این ۵ نکته پیروی کنید 

شاید پوشیدن کفش تخت و صندل در هوای گرم تابستان یک انتخاب عالی به نظر برسد اما مطمئن باشید که یک انتخاب عالی برای پای شما نیست. همه افراد به کفشی نیاز دارند که از کف پای آن‌ها محافظت کند اما اگر انحنای کفش خیلی زیاد باشد باعث بروز درد در افرادی خواهد شد که کف پای آن‌ها صاف است.

مطمئن شوید کفش شما کفی خوبی دارد 

به طور کلی شما به کفشی نیاز دارید که از شکل طبیعی قوس کف پای شما محافظت کند و خیلی تخت یا خیلی پاشنه دار نباشد. شما می‌توانید چند جفت کفش مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین آن را انتخاب نمایید که هنگام پوشیدن دچار درد نشوید.

اگر قصد خریدن کفش جدید را ندارید از کفی طبی استفاده کنید 

اگر قصد خریدن کفش جدید را ندارید از کفی طبی استفاده کنیداگر شما از کفشی که خریدید راضی هستید اما هنگام پوشیدن آن دچار درد می‌شوید می‌توانید به جای خریدن یک کفش جدید به دنبال تهیه یک کفی طبی باشید. کفی‌های طبی که بر اساس قالب پای شما طراحی و ساخته می‌شوند کمی ‌گران قیمت تر از کفی‌های آماده موجود در بازار هستند. این کفی‌ها بر اساس شرایط پای شما ساخته می‌شود و به همین دلیل می‌‌تواند تعادل خوبی را به وجود بیاورند و باعث راحتی بیشتر شما شود.

کفشی متناسب با فعالیت های جسمانی و شغلی خود خریداری کنید

هنگامی ‌که قصد دارید کفش بخرید باید به نوع فعالیت جسمانی و کاری خود توجه کنید و محصولی را خریداری نمایید که با نوع کار شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال اگر زیاد می‌‌دوید بهتر است یک جفت کفش مخصوص دویدن را تهیه کنید، اگر اهل تنیس هستید یک کفش مناسب با این رشته ورزشی بخرید. اگر به تازگی به ورزش کردن روی آوردید و مطمئن نیستید که تا آخر آن فعالیت ورزشی را ادامه می‌دهید بهتر است یک جفت کفش مناسب بخرید که بتوانید برای انجام انواع فعالیت های ورزشی از آن استفاده نمایید. این نوع کفش از پای شما در هنگام انجام فعالیت ورزشی سنگین از قبیل فوتبال و بسکتبال و دویدن و پیاده روی محافظت خواهد کرد.

زمان ایستادن یا راه رفتن خود را محدود کنید  

زمان ایستادن یا راه رفتن خود را محدود کنید

اگر شما برای رفتن به پیک نیک از صندلی استفاده کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به احتمال زیاد احساس خوبی خواهید داشت حتی اگر دچار صافی کف پا باشید. استفاده از کفشی که خیلی مناسب نیست باعث آسیب دیدگی دائمی کف پا نمی‌شود اما درد مزمن کف پا زمانی به وجود می‌‌آید که شما با این کفش نامناسب هر روز ساعاتی طولانی راه بروید. سعی کنید هنگامی ‌که کفش مناسبی به پا ندارید ساعات راه رفتن و قدم زدن خود را محدود کنید و هر زمانی که فرصت کردید به پای خود استراحت بدهید.

دو تمرین کششی برای صافی کف پا و درد مزمن پا  


 

دو تمرین کششی برای صافی کف پا و درد مزمن پا

درد ناشی از صافی کف پا فقط به پاها محدود نمی‌شود. افرادی که دچار صافی کف پا هستند از درد زانو، درد قسمت داخلی زانو ها و قسمت فوقانی آن یعنی کشکک زانو شکایت دارند. احساس درد در ساق و ران پا و حتی قسمت پایینی کمر از جمله علائم و نشانه‌های شایع صافی کف پا است اما پزشکانی که به درمان درد در این اعضا می‌پردازند همیشه نمی‌داند که منبع اصلی درد در پاهای بیمار قرار دارد. خبر خوبی که باید به این افراد بدهیم این است که اکثر افراد با انجام دادن برخی تمرینات کششی ساده شاهد بهبود درد کف پای خود خواهند بود.

کشش عضله چهار سر ران 

معمولاً پزشکان انجام تمرینات کششی مخصوص عضله چهار سر ران را توصیه می‌کنند زیرا باعث درگیر شدن قسمت پشت پا می‌شود و می‌تواند به لطف ساختارهای در هم تنیده پا برای صافی کف پا و به ویژه عضلات چهار سر ران نیز مفید باشد. انجام دادن تمرینات کششی و حرکت دادن عضله چرخاننده ساق و ران می‌تواند در تسکین درد مفید باشد. برای انجام دادن این تمرینات باید به آرامی به کشش عضلات خود بپردازید به نحوی که سرعت انجام این تمرین همواره ثابت باشد در غیر این صورت باعث می‌شود عضلات شما سفت شوند. یک باند کشی را در نظر بگیرید که با سرعت زیادی آن را می‌کشید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ با همان سرعت به جای قبلی خود بر می‌گردد. انجام دادن تمرینات کششی بر اساس اصول صحیح یک نکته قابل توجه است و شما باید تا زمانی به کشش عضله خود بپردازید که بتوانید سفتی آن را احساس کنید و چند ثانیه پای خود را در همان حالت نگه دارید و سپس به آرامی آن را به نقطه شروع برگردانید.

رفع گرفتگی پا برای تسکین درد کف پا 

یکی از روش‌های درمانی ساده برای تسکین درد کف پا این است که پای خود را روی توپ تنیس فشار دهید و توپ را به سمت جلو و عقب به حرکت در بیاورید تا کف پای شما ماساژ داده شود. کف پا از یک مجموعه بافت رشته‌ای ساخته شده است که این ناحیه را پوشش می‌دهند. برخی از پزشکان ادعا می‌کنند که بیماران آن‌ها با انجام دادن تمرین زیر شاهد بهبود کف پای خود بوده‌اند. برای انجام این تمرین باید به صورت زیر عمل کنید:

  • کف پای برهنه خود را روی توپ تنیس قرار دهید. می‌توانید در صورت تمایل از جوراب کلفت نیز استفاده کنید.
  • به آرامی و به تدریج وزن بیشتری را به کف پای خود منتقل کنید و توپ را در قسمت انتهای پای خود بچرخانید.
  • حدود یک دقیقه به انجام این تمرین بپردازید و سپس این حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید.
  • این تمرین را دو بار در طول روز تکرار کنید.

افزایش فشار به عضلات کف پا می‌تواند باعث آزاد سازی بیشتر این ناحیه شود. برخی از افرادی که دچار صافی کف پا هستند این تمرین را به مدت یک دقیقه و دو بار در طول روز انجام می‌دهند تا فشار و گرفتگی از روی کف پای آن‌ها برداشته شود. این کار در عوض به سایر نقاط پا از قبیل مچ پا نیز کمک خواهد کرد. انجام دادن این حرکت باعث بهبود قوس کف پای شما نمی‌شود. رفع فشار و گرفتگی ناحیه به برطرف کردن التهاب کمک نخواهد کرد زیرا عضلات کف پا آنقدر ضخیم هستند که مانند یک عضله معمولی کشیده نخواهند شد. تاندونیت پا به علت استفاده بیش از حد از عضلات به وجود می‌آید و در صورتی که آسیب دیدگی این ناحیه شدید باشد باعث صافی کف پا خواهد شد. انجام دادن این تمرین یک روش برای رفع مشکلات مربوط به صافی کف پا نیست اما برخی از افرادی که به انجام آن پرداخته‌اند ادعا می‌کنند که باعث تسکین درد در آن‌ها شده است.

به پای خود توجه کنید 


اگر درد پای شما در طی راه رفتن در طول روز بهبود پیدا می‌کنند:

  • این احتمال وجود دارد که شما دچار التهاب یک مجموعه از بافت ها در ناحیه زیر کف پای خود شده‌اید.
  • این وضعیت در مقایسه با صافی کف پا یک اختلال جدی تر محسوب می‌شود و ممکن است برای درمان آن شما به مصرف داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریق دارو در محل التهاب ایجاد شده نیاز داشته باشید.

 به طور کلی اجازه ندهید صافی کف پا و نگرانی حاصل از آن مانع لذت بردن شما از روزهای خوش و شاد باشد. فقط به خاطر داشته باشید که همیشه از کفش مناسب استفاده کنید، مدت زمان ایستادن و راه رفتن خود دقت کنید، و همیشه عضلات ساق پا و عضلات چهار سر ران خود را شل نگه دارید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است.