کفش مناسب کمردرد: چه کفش‌هایی برای درمان کمردرد خوب است؟

  1. خانه
  2. /
  3. کفش و کفی طبی
  4. /
  5. کفش مناسب کمردرد: چه کفش‌هایی برای درمان کمردرد خوب است؟
تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۹

امروزه تعداد زیادی از افراد دچار درد قسمت پایین کمر هستند. این درد به صورت یک درد مبهم در قسمت پایین کمر شروع می‌‌شود و در هنگام ورزش کردن یا فعالیت ورزشی بدتر خواهد شد. یکی از مهمترین روش‌هایی که برای کنترل درد قسمت پایین کمر وجود دارد استفاده از کفش مناسب و همچنین انجام دادن حرکات کششی قبل از شروع فعالیت ورزشی است. در مواردی که درد کمر شدید می‌‌شود با تاثیرات منفی بسیاری بر زندگی بیمار همراه خواهد شد. استفاده از کفش مناسب می‌‌تواند از میزان فشاری که به مفاصل وارد می‌‌شود بکاهد و سطح درد بیمار را کاهش دهد. هر کفش دارای یک کفی متفاوت منحصر به‌ فرد است به همین دلیل انتخاب یک کفش مناسب می‌‌تواند باعث کاهش درد قسمت پایین کمر شود.

متخصصین مرکز جامع توانبخشی امید ابتدا به ارزیابی شما خواهند پرداخت تا بتواند علت اصلی بروز درد کمر را مشخص نمایند. متخصصین این مرکز استفاده از کفش و کفی مناسب را به منظور کاهش درد توصیه می‌کنند و همچنین از عکسبرداری توسط اشعه ایکس و اسکن ام آر آی برای کسب اطلاعات لازم در خصوص شرایط شما استفاده خواهند کرد.

تاثیرات درد پایین کمر بر زندگی


درد قسمت پایین کمر با توجه به شدت و علت بروز آن بر جنبه‌های مختلف زندگی تاثیر می‌گذارد. در بخش زیر به برخی از مواردی که درد پایین کمر می‌تواند بر زندگی شما تاثیرات منفی بگذارد اشاره خواهیم کرد.

درد و توانایی حرکتی

درد در قسمت پایین کمر باعث می‌‌شود که شما نتوانید مانند گذشت سریع راه بروید و در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره بیشتر احتیاط کنید. هنگامی‌ که درد افزایش پیدا می‌کند و قابل تحمل نیست معمولاً بیماران از سطح فعالیت جسمانی خود می‌کاهند و در هنگام راه رفتن بیشتر احتیاط می‌‌کنند تا دچار درد نشوند.

عواطف و خلق و خو

هنگامی ‌که شما دچار درد به ویژه درد کمر می‌‌شوید توانایی شما برای تحمل درد و استرس کاهش پیدا می‌‌کند و نسبت به هر چیزی که درد را افزایش می‌دهد حساس تر خواهید شد. درد کمر معمولاً مدت بیشتری طول می‌‌کشد تا بهبود پیدا کند و در طول روز تغییر پیدا نخواهد کرد. از آنجایی که درد کمر به سرعت بدتر می‌شود بیماری که دچار کمردرد است تحمل خود را از دست می‌دهد و این مسئله بر احساسات و عواطف او تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

زندگی خانوادگی

نحوه تاثیر گذاری در پایین کمر بر توانایی حرکتی و حساسیت شما نسبت به درد و انجام فعالیت‌های خانوادگی شما نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت. با پیشرفت درد و بدتر شدن آن شما دچار یأس و ناامیدی بیشتری خواهید شد و سعی نی کنید وقت کمتری را با دوستان و اعضای خانواده خود سپری کنید.

خواب و استراحت

درد قسمت پایین کمر بر خواب شماره تاثیرات منفی خواهد گذاشت. استراحت کردن به طوری صحیح یک امر بسیار ضروری برای درمان در کمر است زیرا درد کمر با استراحت کردن سریع تر بهبود پیدا می‌کند. افرادی که دچار درد قسمت پایین کمر هستند معمولا نمی‌توانند درست بخوابند استفاده از بالش و تشک طبی و پیدا کردن بهترین الگوی خوابیدن می‌‌تواند تا حد قابل توجهی به کنترل درد آنها کمک کند.

علل درد پایین کمر چیست؟


عدم مطابقت بدن از ناحیه سر تا انگشتان پا یکی از علل شایع و اصلی درد پایین کمر محسوب می‌شود. در صورتی که همه نقاط بدن با یکدیگر مطابقت نداشته باشند فشار بسیار زیادی به مفاصل و عضلات وارد خواهد شد. بدن برای جبران علت ایجاد شده به روش‌های مختلفی واکنش نشان می‌دهد که یکی از این روش‌ها بروز درد در قسمت پایین کمر است. اگر شما دچار صافی کف پا هستید دویدن و راه رفتن باعث می‌‌شود فشار زیادی به کمر وارد شود. پوشیدن کفش ورزشی تخت می‌تواند با ایجاد بستر مناسب برای کف پا فشار کمتری را به کمر وارد نماید. برخی از دلایل دیگر بروز درد کمر به شرح زیر می‌باشند:

  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی در یک حالت نامناسب
  • برداشتن اجسام سنگین به شیوه نادرست
  • وضعیت جسمانی بسیار زیاد در حین ورزش یا در محل کار
  • آسیب دیدگی کمر
  • سیاتیک تحت فشار قرار گرفتن ریشه عصب نخاعی در قسمت پایین کمر
  • مشکلات مرتبط با بالا رفتن سن
  • انجام دادن کارهایی که با انجام فعالیت جسمانی سنگین و برداشتن اشیای سنگین همراه است.
  • چاقی و اضافه وزن
  • نداشتن فعالیت جسمانی

تاثیرات کفش بر قسمت پایین کمر


احتمالاً شما هم این جمله را شنیده اید که پوشیدن کفش پاشنه بلند فشار زیادی را به کمر وارد می‌کند و باعث بروز درد کمر خواهد شد اما پوشیدن کفش پاشنه بلند تنها علت بروز درد کمر نیست. در اکثر موارد اکثر افراد به انتخاب کفشی می‌‌پردازند که با ظاهر آنها متناسب است اما راحتی آنها را به دنبال ندارد. این افراد معمولاً ابتدا به ظاهر خود اهمیت می‌دهند و توجه کمتری به راحتی پا و عملکرد حرکتی آن دارند. این گروه از افراد توجهی به تاول زدن دردناک پاها یا درد ساق و ران پای خود ندارند. اما واقعیت این است که پوشیدن کفش نامناسب با تاثیرات منفی زیادی بر بروز درد پایین کمر همراه است. آیا می‌توانید به بهای حفظ ظاهر مناسب با درد شدید و غیرقابل تحمل پا کنار بیایید؟

با گذر زمان درد کمر بدتر می‌شود و افرادی که به دوران پیری می‌رسند بیشتر از دیگران دچار درد کمر خواهند شد و به همین دلیل به انتخاب کفش مناسب خواهند پرداخت. آیا شما در دوران جوانی توجه چندانی به انتخاب کفش مناسب به منظور کاهش درد کمر دارید؟ به احتمال زیاد شما زمان انتخاب کفش مناسب توجه می‌کنید که دچار دردی کمر شده باشید. در بخش زیر به برخی از انواع کفش اشاره می‌‌کنیم که می‌‌توانند بر کمر شما تاثیر بگذارند:

کفش تخت

تاثیر کفش تخت در قسمت پایین کمر

آیا می‌دانستید که پوشیدن کفش تخت می‌تواند باعث درد کمر شود؟ هنگامی ‌که شما کفش تخت می‌پوشید فشار بسیار زیادی به کمر شما وارد خواهد شد زیرا این نوع کفش از کمر شما محافظت نمی‌کند. در صورتی که شما به مدت طولانی از کفش تخت استفاده کنید در مقایسه با سایر انواع کفش فشار بسیار زیادی را به کمر شما وارد خواهد کرد. از آنجایی که کفش تخت از کمر شما محافظت نمی‌کند در هنگام راه رفتن باید انتظار درد پای خود را داشته باشید. پس از آن که پای شما به اندازه کافی تحت فشار قرار گرفت و با تأثیرات منفی پوشیدن کفش تخت بر کمر خود مواجه خواهید شد. در صورتی که همچنان به استفاده از کفش نامناسب ادامه بدهید با گذر زمان دچار التهاب پلانتار فاسیا خواهید شد.

پوشیدن کفش ورزشی

شاید شما از ظاهر پا و ران خود رضایت داشته باشید اما برخی از افراد ترجیح می‌‌دهند به افزایش حجم این نواحی بپردازند. شاید بتوان گفت بهترین راه حل برای دستیابی به این هدف پوشیدن کفش حجم دهنده است. هنگامی ‌که شما از کفش ورزشی استفاده می‌کنید عضلات شما سخت تر کار می‌کنند که این مسئله به انحنای قسمت انتهای کفش ارتباط دارد. طبق تحقیقات انجام شده پوشیدن کفش حجم دهنده خیلی تاثیرگذار نیست زیرا عملکردی شبیه کفش ورزشی دارد. تنها تفاوتی که بین این دو نوع کفش وجود دارد به شکل ظاهری آنها مرتبط است. این احتمال وجود دارد که شما در هنگام پوشیدن این کفش دچار درد در قسمت پایین کمر و همچنین سایر نواحی بدن خود شوید.

پوشیدن کفش پاشنه بلند

تاثیر کفش پاشنه بلند در قسمت پایین کمر

پوشیدن کفش پاشنه بلند شایع ترین علت بروز درد محسوب می‌شود که در این قسمت به بررسی تاثیرات آن بر ناحیه پایین کمر خواهیم پرداخت. هنگامی ‌که شما به پوشیدن کفش پاشنه بلند می‌پردازید تصور نمی‌کنید که چه فشاری را به پا و انگشتان شما وارد می‌کند. پوشیدن هر نوع کفش پاشنه بلند می‌تواند باعث بروز درد پایین کمر شود. هر بار که شما با کفش پاشنه بلند خود راه می‌روید فشار قابل توجهی به بدن و کمر وارد می‌شود که تعادل شما را به هم می‌زند. معمولاً مهمترین قسمت بدن که تحت تاثیرات منفی حاصل از پوشیدن کفش پاشنه بلند قرار می‌گیرد زانوها هستند. اما در نهایت باعث بروز برخی مشکلات در ستون فقرات خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث بروز درد کمر، زانو و پا خواهد شد. به منظور بهبود شرایط کمر بهتر است از کفش پشت بلند استفاده نکنید و به سراغ کفشی بروید که شرایط درد کمر شما را بهبود می‌بخشد. در صورتی که قصد دارید از کفش پاشنه بلند خود در طول روز استفاده نمایید بدون شک دچار کمردرد خواهد شد. پوشیدن کفش پاشنه بلند و تاثیرات منفی بر کمر و پاها همراه است.

صندل

تاثیر صندل در قسمت پایین کمر

آیا دورانی را به خاطر می‌آورید که اکثر افراد تصور می‌کردند پوشیدن صندل بر سلامت پای آنها تاثیرات خوبی می‌گذارد؟ در گذشته مردم به خریداری انواع مختلف صندل در شکل و رنگ متفاوت می‌‌پرداختند همیشه و در همه شرایط از آن استفاده می‌‌کردند. خوشبختانه در سال‌های اخیر استفاده از صندل کاهش چشمگیری داشته است و معمولاً افراد در هنگامی که به ساحل می‌روند از این کفش استفاده می‌کنند. بندهای یک دلیل قانع کننده وجود دارد که نشان می‌‌دهد چرا پوشیدن صندل برای کمر شما توصیه نمی‌شود. هر بار که شما از این نوع کفش استفاده می‌کنید در هنگام راه رفتن انگشتان شما فشرده خواهد شد این امر بدین معناست که شما در هنگام راه رفتن دچار فشار در ناحیه ران خواهید شد و با گذر زمان به کمردرد مبتلا می‌شوید. کفش‌هایی که در اسناد بالا به آنها اشاره کردیم تنها کفش‌های موجود در بازار نیستند که باعث بروز درد کمر خواهند شد. تا زمانی که شما از یک کفش مناسب که از مواد با کیفیت تهیه نشده است استفاده نکنید گاهی اوقات دچار درد کمر می‌شوید زیرا این نوع کفش‌ها از کمر شما به خوبی محافظت نمی‌کند. با در نظر داشتن این نکات آیا همچنان به پوشیدن این مدل کفش‌ها ادامه می‌دهید یا آنکه قصد دارید به اصلاح درد کمر خود بپردازید؟

بهترین کفش‌ها متناسب با شرایط قسمت پایین کمر


بهترین کفش‌ها متناسب با شرایط قسمت پایین کمر

قوس مناسب

هنگامی که قصد دارید کفش بخرید و به قوس آن نگاه کنید. آیا قوس طبیعی کف پا و کفش به خوبی با یکدیگر تناسب دارند؟ قوس کف پا در همه افراد یکسان نیست و به همین دلیل ممکن است یک جفت کفش که برای شما مناسب است برای فرد دیگر مناسب نباشد. به این ترتیب شما باید به دنبال خریدن کفشی باشید که به خوبی با شرایط پای شما مطابقت دارد.

مطابقت تصحیح

یکی از اشتباهات بزرگ افراد در هنگام خریداری کفش این است که کفشی که انتخاب می‌‌کنند بسیار بزرگ یا بسیار کوچک است. فاکتورهای متفاوتی وجود دارد که نشان می‌‌دهد کفشی که خریداری کرده اید با شرایط پای شما مطابقت ندارد.

  • کفشی که متناسب با پای فرد دیگری است را خریداری کرده اید.
  • کفش مورد نظر خود را فقط به علت تخفیف ویژه ‌ای که داشته است خریداری کرده ‌اید.
  • کفش مورد نظر خود را فقط به علت شکل مطلوبی که داشته است خریداری کرده‌ اید و با پای شما تناسب ندارد.

 صرف نظر از علت انتخاب چنین کفش‌هایی بدانید که پوشیدن کفش نامناسب به همه بدن آسیب می‌رساند.

سفتی کفش

آیا می‌دانستید که برخی از انواع کفش نسبت به سایر کفش‌ها سفت تر هستند. هنگامی که شما از کفش سفت استفاده می‌کنید نمی‌توانید به راحتی راه بروید و کفش سفت باعث آسیب رساندن به پاها خواهد شد زیرا پا نمی‌تواند به طور صحیح نفس بکشد. تا حد امکان سعی کنید به شدت از خریداری کفش سفت و سخت اجتناب کنید.

کفش خود را ارزیابی کنید

بهترین کاری که برای انتخاب کفش مناسب خود می‌توانید انجام دهید این است که ابتدا به ارزیابی شرایط پای خود بپردازید تا به این نتیجه برسید که آیا سینه پای شما باریک، متوسط یا پهن است. هرچه سینه پایه شما پهن تر باشد پیدا کردن کفشی که با شرایط شما تناسب دارد دشوارتر خواهد بود. با در نظر گرفتن این فاکتورها انتخاب کفش مناسب و کنار گذاشتن کفش نامناسب راحت ‌تر می‌‌شود. درصورتی که تصور می‌کنید به کفش طبی نیاز دارید می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا به طراحی و ساخت کفش مورد نظر شما بپردازد. پزشک پس از ارزیابی شرایط پای شما استفاده از کفش طبی را توصیه خواهد کرد. به طور کلی پوشیدن کفش مناسب می‌تواند تا حد قابل توجهی درد قسمت پایین کمر را کاهش دهد و به همین دلیل سعی کنید به پوشیدن کفش طبی بپردازید.

چک لیست انتخاب کفش مناسب برای کاهش درد کمر


انتخاب کفش مناسب برای کاهش درد کمر

  • آیا کفشی که انتخاب می‌کنید دارای قوس مناسب می‌باشد؟
  • آیا کفش مورد نظر شما دارای بافت فومی ‌مناسب می‌باشد که در هنگام راه رفتن و ورزش کردن از پای شما محافظت کند؟
  • معمولاً کفش‌هایی که شما خریداری می‌کنید حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول عمر دارند و پس از آن دیگر قابل استفاده نمی‌باشند.
  • آیا هنگامی که در آینه به پای خود نگاه می‌کنید پاشنه پای شما در حالت مناسب قرار گرفته است؟ عدم محافظت از کف پا باعث می‌شود که پاشنه پا به سمت داخل یا خارج دچار چرخش شده و شما دچار درد شدید کمر شوید.
  • آیا کفی کفش شما به طور یکسان به توزیع فشار می‌‌پردازد؟ در غیر این صورت شما باید به انتخاب کفش بپردازید که به طور صحیح از کف و پاشنه پا محافظت می‌کند. در غیر این صورت می‌توانید از کفی طبی استفاده کنید تا از بروز مشکلات مرتبط با پا، زانو و کمر در آینده جلوگیری گردد.
  • آیا به طور مداوم از این نوع کفش‌ها استفاده می‌کنید؟ در صورتی که شما فقط ماهی یک بار و به مدت یک ساعت از این نوع کفشی که انتخاب کردید استفاده می‌کنید معمولاً مشکل چندانی برای پوشیدن آن نخواهید داشت.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان مشاوره رایگان