کفش مخصوص دیابتی برای پیشگیری و درمان زخم پای بیمار دیابتی

  1. خانه
  2. /
  3. درمان بیماری های پا
  4. /
  5. کفش مخصوص دیابتی برای پیشگیری و درمان زخم پای بیمار دیابتی
تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۲

متأسفانه دیابت یکی از بیماری‌هایی است که امروزه شمار مبتلایان به آن بطور روزافزون در حال افزایش است و هیچ نوع درمان قطعی برای آن وجود ندارد. برخی از مبتلایان می‌توانند تنها با مصرف روزانه قرص‌ها بر بیماری خود غلبه کنند، ولی عده دیگری از مبتلایان اگر بخواهند زنده بمانند باید چندین بار در روز تزریق دارو انجام دهند. با گذشت زمان آن دسته از بیمارانی که قرص مصرف می‌کرده‌اند باید درمان خود را تغییر دهند و از انسولین بصورت تزریق روزانه استفاده کنند. با این حال هرروزه داروی جدیدی برای درمان دیابت به بازار عرضه می‌شود و به همین خاطر به نظر می‌رسد به زودی راه‌حلی دائمی برای کسانی که به این بیماری مبتلا هستند ارائه خواهد شد. تا آن زمان بیماران مبتلا به دیابت باید از بدن و پاهای خود مراقبت کافی و لازم را به عمل بیاورند. و البته داروهایی که پزشک برایشان تجویز کرده بطور منظم مصرف کنند. یکی از مواردی که بعنوان راه‌حلی برای کنترل سختی‌های این بیماری در ارتباط با پا شناخته می‌شود پوشیدن کفش‌های مخصوصی دیابتی است.

انتخاب بهترین نوع کفش برای افراد مبتلا به دیابت بسیار حائز اهمیت است. استفاده از کفش‌های مخصوص دیابتی می‌تواند به محافظت از پاها و کاهش خطر بروز عوارض جدی این بیماری کمک کند. البته، این تنها یکی از جنبه‌های مراقبت از پا در دیابت است. متخصصان پدورتیک در کلینیک های چند تخصصی پا، پس از معاینه دقیق بیمار و انجام اسکن های لازم، کفش و کفی طبی مناسب برای هر بیمار را ساخت و تولید می‌کنند که با کیفیت بسیار بالا همراه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

دیابت چیست؟

دیابت یکی از اختلالات متابولیک بدن است اگر تولید انسولین در بدن کمتر از قبل شود یا واکنش سلول‌های بدن به انسولین مناسب نباشد یا در صورت بروز هر دو اختلال با هم، سطح قند خون بدن بیمار بالا می‌رود. شخصی که قند خون بالایی دارد دچار پرادراری می‌شود، به عبارت دیگر باید مکرراً ادرار کند. این شخص دچارتشنگی شدید یا پرنوشی و گرسنگی شدید یا پرخوری می‌شود.

استفاده از کفش دیابتی برای چه کسانی توصیه می شود؟

استفاده از کفش دیابتی برای چه کسانی توصیه می شود

گردش خون در بدن بخاطر بالا بودن قند خون ضعیف می‌شود که باعث آسیب دیدن بخش‌های زیادی از بدن خواهد شد. این بخش‌ها شامل عروق و اعصاب موجود در پاها نیز می‌شود. به همین خاطر مبتلایان به دیابت نمی‌توانند متوجه آسیب دیدگی یا بریدگی در پای خود شوند. اگر این بریدگی درمان نشود، پای بیمار دچار عفونت خواهد شد. به خاطر گردش ضعیف خون در بدن، بریدگی و عفونت سریعاً بهبود نخواهد یافت.

از آن جایی که اکثر بیماران مبتلا به دیابت در حس کردن دست و پای خود دچار مشکل هستند، حتی نمی‌توانند متوجه شوند که آیا پایشان دچار آسیبی دیدپی شده یا خیر که در آینده این آسیب دیدگی منجر به تشکیل زخم خواهد شد. این مشکل به این خاطر رخ می‌دهد که بیمار دیابتی نمی‌تواند درد را حس کند تا وقتی که دیگر خیلی دیر شده باشد. اگر زخم به خوبی بهبود نیابد ممکن است بسیار خطرناک شده و عفونت احتمالاً منجر به قطع عضو خواهد شد. اگر شما نیز به دیابت مبتلا هستید و دچار آسیب دیدگی در ناحیه پا شده‌اید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

امروزه مردم به خوبی  آگاهند که اضافه وزن یا چاقی می‌تواند منجر به دیابت شود. طبق گفته‌های متخصصصین پزشکی، بیش از 25 درصد از افراد چاق به دیابت مبتلا هستند. ضمناً این حقیقت را از یاد نبرید که مشکلات پا شدیداً در میان مبتلایان به دیابت رایج است.

اگر شخصی که دچار چاقی مفرط است ولی به دیابت مبتلا نیست باید از پاهای خود مراقبت کند تا همیشه در وضعیت سالم بمانند.

 برای بیماران دیابتی کفش‌های معمولی راحت نیستند. به همین خاطر باید سوالات خود را از پزشک درباره کفش‌های مخصوص دیابتی بپرسند. این کفش‌ها به مراتب برای این افراد راحت‌تر است و سلامت پاهایشان را تضمین می‌کند.

نکات مهم برای استفاده از کفش دیابتیک

نکات مهم برای استفاده از کفش دیابتیک

مراقبت منظم از پاها می‌تواند به بیمار کمک کند تا پیش از بروز مشکل یا پیش از تشدید مشکل آن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند.

  • مبتلایان به دیابت باید از کفش‌هایی استفاده کنند که اندازه پای آنهاست، به خوبی از پای آنها مراقبت می‌کند و شکل پا را نیز حفظ می‌کند.
  • شخصی که به دیابت مبتلاست، باید همیشه داخل کفش جوراب به پا داشته باشد تا خطر بریدگی به حداقل ممکن برسد.
  • مبتلایان به دیابت، خانواده این افراد و مراقبین آنها باید از اهمیت پوشیدن کفش‌های مناسب برای پیشگیری از زخم شدن پاها آگاه باشند.
  • مبتلایان به دیابت سطح متوسط، با خطر زخم شدن پاهایشان روبرو هستند. این افراد باید کفش‌های خود را از یک مرکز تخصصی تهیه کنند تا راحتی آن تضمین شود.
  • مبتلایان به دیابت سطح متوسط باید کفش‌های خود را هم داخل و هم خارج از منزل به پا داشته باشند.
  • کسانی که از دیابت سطح متوسط رنج می‌برند، باید همیشه کفش‌های خود را پیش از پوشیدن بررسی کنند، تا مطمئن شوند که چیزی داخل کفش نیست که به پا آسیبی برساند. همچنین را هر بار که کفش از پای آنها خارج می‌شود باید پای خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند که نشانه‌ای از فشار، ناراحتی یا زخم روی پا وجود ندارد.
  • برای آن دسته از بیمارانی که دچار زخم کف پا بوده‌اند و آن را درمان کرده‌اند، توصیه می‌شود تا از کفش‌های طبی که بصورت شخصی ساخته شده و دارای ارتز یا پد داخل کفش است استفاده کنند. این پدها و ارتزها بصورت تضمینی فشار را از روی قسمت‌های پرخطر کف پا برمی‌دارند.
  • برای کسانی که دچار بدکاری پا هستند یا جراحت پیش از زخم دارند، باید از کفش‌های طبی استفاده کنند که پد کفش در آن وجود داشته باشد.
  • ضمناً این دسته از بیماران باید هر سه ماه کفش‌های خود را توسط پزشک بررسی کنند تا ببینند کفش‌ها هنوز برای آنها مناسب هستند یا خیر. اگر پزشک متوجه هرگونه مشکلی در کفش شد، باید کفش خود را تغییر دهند.
  • کفش مخصوص دیابتی برای کسانی که دچار زخم پای دیابت هستند توصیه نمی‌شود، برای این دسته از افراد از دستگاه‌های کمکی مناسب استفاده می‌شود که بار را از روی کف پا برمی‌دارند و در نتیجه می‌توان فرآیند التیام زخم‌های کف پا را شروع کرد.

مزایای کفش دیابتی

مزایای پوشیدن روزانه کفش‌های دیابتی عبارتند از:

کاهش نکروز (بافت مردگی) و همچنین قطع عضو

عروق خونی کوچک یکی از بخش‌های بدن است که به مرور زمان تحت تأثیر دیابت قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود خون با دشواری به بافت‌ها برسد و بافت‌ها از اکسیژن کافی برخوردار نشوند. شبکیه چشم و بافت‌های موجود در پا نیز به شدت تحت تأثیر دیابت قرار می‌گیرند و ممکن است باعث از دست دادن سرعت بینایی و بروز مشکلات در انگشتان پا و پاها شود. استفاده از کفش‌های دیابتی می‌تواند به طرز قابل توجهی به افرادی که از درد و بی‌حسی در پاها رنج می‌برند، کمک کند. به ویژه افرادی که با پوشیدن کفش‌های معمولی، حساسیت کافی در پاها ندارند تا آسیب‌های بافتی پاها را تشخیص دهند. علاوه بر عروق خونی، عصب‌ها نیز تحت تأثیر دیابت قرار می‌گیرند و این وضعیت به عصب‌بیماری دیابتیک نوروپاتیک معروف است. در برخی موارد، اگر فرد مراقب رژیم غذایی، سطح قند خون و پاهای خود نباشد، پزشک ممکن است مجبور شود پا یا انگشتان پا را بریدگی کند. استفاده از کفش‌های دیابتی می‌تواند به کاهش خطر نکروز (مرگ بافت) و جلوگیری از بریدگی عضو در این بیماران کمک کند و مزایای بیشماری را به همراه داشته باشد.

کنترل بهتر بر طرز قرار گیری بدن

یکی از مزایایی که کفش دیابتی ارائه می‌دهد و بخاطر آن مشهور است، کنترل بهتر بر طرز قرار گیری بدن است. در حین راه رفتن مسئله مهم قدم برداشتن است به گونه‌ای که پاها ثبات کافی داشته باشند تا به خوبی کارکرد خود را تکمیل کنند، این امر میزان استرس بر روی قوزک پا و همچنین احتمال آسیب دیدن بافت‌های همجوار را کاهش می‌دهد. کنترل بر طرز قرار گیری بدن همچنین موجب کاهش درد در پاهای افراد دیابتی می‌شود که بعد از راه رفتن آن را احساس می‍کنند. این احساس درد در حین راه رفتن بخاطر این رخ می‌دهد که بافت‌های پا به سرعت اکسیژن خود را از دست می‌دهند و عروق خونی آسیب دیده نمی‌توانند با سرعت کافی اکسیژن را به این بافت‌ها برسانند. همچنین اگر کفش‌های نتواند کنترل خوبی بر طرز قرار گیری ارائه دهد پاها به راحتی ورم می‌کند. هرچه پاها طرز قرار گیری بیشتری را تجربه کنند، احتمال آسیب دیدن بافت‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه کفش‌های دیابتی باعث کاهش احتمال وقوع این خطر شده و به مبتلایان به دیابت این امکان را می‌دهد تا برای مدت‌های طولانی بدون احساس درد و بدون ترس از بروز مشکلی برای پاهایشان پیاده‌روی کنند.

کم کردن فشار وارد شده بر پا

مفاصل نقشی بسیار حیاتی در فراهم کردن شرایطی برای کاهش میزان فشار بالاتنه بر پاها ایفا می‌کنند. قوزک مفصلی بسیار حیاتی است، که اگر کفش‌های نامناسبی بپوشیم به راحتی آسیب خواهد دید و این موضوع مخصوصاً برای افراد دیابتی مشکل‌آفرین است. کلمه‌ای که برای توصیف میزان فشاری که پاها می‌توانند در هنگام ایستادن یا راه رفتن تحمل کنند شوک ضربه می‌گویند. کفش‌های دیابتی محل بی‌نقصی برای قرار گرفتن پاهاست، بخاطر ثبات این کفش‌ها فشار بطرز بی‌عیب و نقصی توسط مفصل کنترل شده و هیچ آسیبی به بافت‌های اطراف وارد نمی‌شود. جریان ضعیف خون نه تنها برای بافت‌های نرم آسیب زننده است بلکه به استخوان نیز آسیب می‌رساند و بنابراین اگر مفاصل فشار را به درستی کنترل نکنند، احتمال زیادی وجود دارد که استخوان بشکند، همانطور که در افراد مبتلا به دیابت به راحتی آسیب خواهد دید.

حرکت افقی کمتر پا در کفش

یکی دیگر از مفاهیم حیاتی حرکت افقی پا در کفش است. این مفهوم به حرکت پا داخل کفش اشاره دارد که در یک صفحه افقی حرکت می‌کند. اهمیت حرکت افقی پا در کفش به این خاطر است که اگر به اندازه کافی این حرکت وجود نداشته باشد، پا تاول خواهد زد. تاول نامطبوع است و حتی افراد سالم را نیز اذیت می‌کند، ولی ضرر تاول برای افراد دیابتی بسیار بیشتر است. هر نوع زخم روی پا از جمله تاول، قسمتی باز برای عفونت است، که برای افراد دیابتی بدن نمی‌تواند به تنهایی آن را درمان کند. التیام زخم نیز در افراد دیابتی بسیار سخت است زیرا بافت‌ها بسیار ضعیف شده و جریان خون نیز به این بافت‌ها ضعیف است. به همین خاطر، حتی یک تاول روی پا می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کسانی شود که دیابت دارند. اگر می‌خواهید از بروز زخم پا جلوگیری کنید باید از کفش‌های مخصوص دیابتی استفاده کنید که می‌تواند از پاهای شما مراقبت کرده و مانع از بروز زخم شود.

جوراب‌های مناسب

کفش‌های دیابتی را باید با جوراب‌های مناسب پوشید. در این صورت خطر قطع عضو و سایر مشکلات کمتر خواهد شد. مراقبت صحیح از پا برای سلامتی کامل مبتلایان به دیابت بسیار مهم است. به همین خاطر این افراد باید به دقت تمام موارد مراقبتی را اعمال کنند تا بیماری پاها و بدن بصورت کلی بهبود یابد. کفش‌های مخصوص دیابت بدون هیچ اشکالی از پاهای فرد مراقبت می‌کنند و می‌توان آنها را در استایل و طرح‌های گوناگون تهیه کرد. می‌توان این کفش‌ها را از اینترنت یا از مغازه‌های لوازم و تجهیزات پزشکی خرید. انتخاب سایز مناسب برای پاها یکی از موارد بسیار مهم است به همین خاطر پیش از خرید باید به دقت هر لنگه از کفش را به دقت بررسی کنید.


تفاوت کفش مخصوص افراد دیابتی با کفش های معمولی


عمق اضافی برای کفی/ ارتز

 کفش دیابتی عمق بیشتری نسبت به کفش‌های معمولی دارد. این عمق اضافی را می‌توان با ارتز یا کفی طبی پر کرد.

فضای داخلی نرم برای جلوگیری از زخم شدن پا

بیماران مبتلا به دیابت شدیداً مستعد تاول و زخم پا هستند، به همین خاطر این کفش‌ها به هیچ‌وجه به پا فرصت زخم شدن یا تاول زدن نمی‌دهند. کوک کفش تنها در سطح خارجی کفش زده شده و سطح داخلی کفش بسیار نرم است.

دارای جای پاشنه برای ثابت نگاه داشتن پا

 جای پاشنه یک قالب پلاستیکی است که حفره پاشنه در کفش را تقویت می‌کند. جای پاشنه به این خاطر در کفش‌های دیابتی ساخته شده که پا را در جای خود نگاه داشته و ثبات آن را افزایش دهد.

لایه بندی برای ثبات بیشتر

لایه بندی در اطراف قوزک پا و در زبانه کفش دیده می‌شود. همچون جای پاشنه، این قابلیت باعث می‌شود تا پا در جای خود ثابت مانده و از پیچ خوردگی قوزک پا و سایر مشکلات به خاطر قدم برداشتن ناصحیح جلوگیری شود.

فضای اضافی برای محافظت از سلامت انگشتان پا

 بر خلاف سایر کفش‌ها که در اطراف انگشتان پا تنگ می‌شوند، این کفش‌های فضای بیشتری در قسمت انگشتان پا در اختیار بیمار قرار می‌دهند. این قابلیت خصوصاً برای کسانی خوب است که به عارضه‌هایی همچون انگشت چکشی مبتلا هستند. قسمت قرار گرفتن انگشتان پا مراقبت چند برابری از انگشتان پا مانع از زدگی انگشتان پا شده و خطر کمتری را متوجه سلامتی پای شخص می‌کند.

کفی با خاصیت ضد لغزش و متناسب با اندازه پا برای پیشگیری از سقوط

پیچ خوردن قوزک پا، با سر به زمین آمدن یا سکندری خوردن می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای مبتلایان به دیابت شود، مخصوصاً کسانی که دچار آسیب عصبی یا سایر مشکلات زمینه‌ای پا هستند. طراحی باثبات این کفش‌ها، تناسب آنها و کفی‌های ضد لغزش به شخص کمک می‌کند تا ایمن و بی‌خطر پیاده روی کند.

کفی دیابتی برای پیشگیری از حرکت پا درون کفش

 تاول و سایر آسیب دیدگی‌هایی که برای پا پیش می‌آید غالباً در اثر حرکت نا ایمن پا به جلو و عقب در درون کفش ایجاد می‌شود. کفی‌های ضخیم دیابتی بخشی حیاتی از کفش‌های دیابتی هستند که این مشکل را برطرف می‌کنند.

آیا افرادی که دیابت ندارند می‌توانند از این کفش‌ها استفاده کنند؟

خرید و پوشیدن کفش‌های درمانی در میان مردم عادی بسیار رایج است. این کفش‌ها بسیار راحت و در پیشگیری از زخم، تاول و سایر مشکلات مثمر ثمر هستند به همین خاطر هر کسی می‌تواند با خرید یک جفت از مزایای آنها بهره‌مند شود.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان