کاربردهای زانوبند طبی: انواع بریس زانو برای درمان درد زانو

زانو بندهای طبی باعث ایجاد ثبات در مفصل زانو و متعاقبا کاهش درد یا جلوگیری از آسیب بیشتر می‌شوند. این زانو بندها در انواع مدل‌، رنگ و مواد مختلفی موجود هستند.

زانو بندهای ساده از مواد الاستیکی ساخته شده و باعث کمپرشن و به تسکین تورم یا التهاب می‌شوند. زانوبندهای دارای لولای فلزی و بند ثبات بیشتری به مفاصل و رباط‌ها می‌بخشند و از این طریق به حفظ تراز صحیح زانو و جلوگیری از آسیب دیدگی کمک می‌کنند. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انتخاب نوع بریس مناسب خود با پزشک یا یک متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید. انتخاب زانوبند صحیح زانو می‌تواند به شما در بهبودی، تسکین درد یا فراهم کردن یک تکیه‌گاه مناسب کمک کند تا سطح فعالیت خود را حفظ کنید.

کاربردهای زانوبند طبی 


زانوبندهای ساده و اولیه برای شرایطی مناسب هستند که نیاز به پشتیبانی آنچنانی ندارد. این نوع از زانوبندها برای استفاده کوتاه مدت و در مواردی که میزان آسیب‌دیدگی و پیچ‌خوردگی یا کشیدگی در حد جزئی است گزینه‌ی مناسبی هستند اما در شرایطی که درد زانو مداوم و خفیف تا متوسط است می‌توان از آنها بصورت بلند مدت نیز استفاده کرد.​

این زانوبندها معمولاً از موادری از جنس الاستیک یا نئوپرن ساخته می‌شوند که با بدن بیمار ترکیب شده و باعث ایجاد کمپرشن می‌شود. از طرف دیگر، می‌توان آنها را در اطراف تکیه گاههایی پیچید که معمولاً توسط بند زانوبند محافظت می‌شود.

اکثر زانو بندهای طبی اطلاعاتی را در رابطه با شرایط موجود در اختیار شما قرار می‌دهند اما به عنوان یک راهنمای کلی، در موارد زیر می‌توان از زانوبندهای ساده و ابتدایی استفاده کرد:

  • درد خفیف زانو
  • اسپرین یا کشیدگی
  • آرتروز
  • تاندونیت پاتلا یا کشکک زانو
  • تحریک غضروف
  • بورسیت
  • سندرم زانوی دونده
  • کندرومالاسی پاتلا یا نرمی کشکک زانو
  • اسگود شلاتر
  • تورم زانو

چگونه زانوبندهای طبی به درمان زانوی آسیب دیده کمک می‌کنند؟ 


چگونه زانوبندهای طبی به درمان زانوی آسیب دیده کمک می‌کنند؟

بریس‌های زانو و ساپورت‌های فعال باعث ایجاد ثبات، ماساژ ملایم و کمپرشن با درجه پزشکی می‌شوند تا به حمایت و بهبود زانوی آسیب‌دیده کمک کنند. زانوبندهای طبی بازخوردهای حس عمقی و سیستم‌های احیا‌ کنندة طبیعی بدن را به حداکثر می‌رسانند تا از زانو محافظت کرده و دوران نقاهت با سرعت بیشتری طی شود.

برقراری تراز مناسب زانو 

اینگونه از زانوبندها بمنظور کاهش درد در افراد مبتلا به آرتروز داخلی طراحی و تولید می‌شوند. زانوبندهای کاهش دهنده بار فشار وارد بروی زانو را از طریق انتقال نیرو به ناحیه ران پا کاهش می‌دهند و فشار وارد شده به قسمت‌ بیرونی زانو منتقل می‌شود. درست است که بریس‌های کاهش دهنده بار باعث درمان آرتریت نخواهند شد اما می‌توانند به تسکین درد آن کمک کنند و مانع از بیرون آمدن زانو می‌شوند.

فراهم کردن بهبودی رباط‌ها 

در آسيب‌هاي رباط صلیبی داخلی (MCL)، تجویز زانوبند لولادار توسط پزشك حمايت مورد نياز براي بهبودي را فراهم مي‌كند. پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) غالباً نیاز به عمل جراحی دارد و در این موارد ممکن است که پزشک یا متخصص فیزیوتراپی زانوبندی را برای بیمار تجویز کند که دارای لولای قفل دار باشد تا باعث بی‌‌حرکت شدن یا باز شدن زانو شود بطوری که در حین دوران نقاهت بعد از عمل جراحی زانو قابلیت خم شدن داشته باشد.

استفاده از زانو بند طبی باعث تسکین درد کشکک زانو می‌شود

هنگامی که ضعف یا نرمی غضروف زیر زانو باعث ایجاد درد می‌شود در این صورت استفاده از یک زانوبند نئوپرن که در قسمت زانو دارای بریدگی است می‌تواند به نگه داشتن استخوان در سر جای خود و تسکین درد کمک کند. این نوع زانوبندها به شما این امکان را می‌دهد تا با راحتی‌ بیشتری ورزش‌های تقویتی مربوط به عضلات چهار سر ران را انجام دهید. تقویت عضلات اطراف زانو، مانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ به حمایت از زانوها کمک کرده و از بروز آسیب دیدگی جلوگیری می‌کند. انجام ورزش‌های کم برخورد مانند شنا، ورزش هوازی و دوچرخه سواری بر روی دوچرخه‌های ثابت بهترین گزینه برای تقویت این عضلات هستند. برای تهیه‌ی بریس‌های نئوپرن می‌توانید به داروخانه‌ها و یا فروشگاه‌های کالاهای ورزشی مراجعه کنید.

از جمله کاربردهای زانوبند طبی افزایش اعتماد به نفس در فرد است 

بسیاری از افرادی که از آستین‌های زانوبند نئوپرن استفاده کرده‌اند پس از مدتی شاهد تسکین درد زانو بوده‌اند. این زانوبندها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های کالاهای ورزشی موجود هستند. کارشناسان معتقدند این استفاده از این نوع زانوبندها باعث ایجاد حرارت و کمپرشن شده و از این طریق منجر به کاهش تورم زانو می‌شوند. البته می‌توان گفت که اصلی‌ترین مزیت استفاده از زانوبندهای طبی مربوط به مسائل روانشناسی است. زانوبند طبی نوعی حس پشتیبانی به شما می‌دهد و به شما یادآوری می‌شودکه به هنگام انجام فعالیت بدنی بیشتر مراقب زانوی خود باشید.

انواع مختلف زانوبندهای زانو کدامند؟  


زانوبندهای پیشگیرانه 

غالبا در ورزش‌هایی مانند فوتبال و راگبی که میزان برخورد بین بازیکنان زیاد است احتمال آسیب‌دیدگی زانو زیاد است. یه منظور پیشگیری از بروز آسیب‌دیدگی و همچنین ایجاد ثبات در زانو به هنگام انجام بسیاری از ورزش‌ها از زانوبندهای پیشگیرانه زانو استفاده می‌شود. معمولا این زانوبندها  از همه‌ی لیگامان‌های موجود در زانو محافظت می‌کنند.

زانوبندهای کاربردی

هنگامی که زانو دچار آسیب‌دیدگی می‌شود (یعنی منیسک پاره شده باشد یا رابط دچار آسیب شده باشد) محافظت از مفصل زانو در برابر آسیب‌دیدگی بیشتر جهت کسب حداکثر بهبودی بسیار حائز اهمیت است. زانوبندهای کاربردی به منظور محافظت و تقویت زانوی آسیب‌دیده طراحی شده‌اند تا فرد بتوانند هرچه سریعتر انجام ورزش یا هرگونه فعالیتی انند پیاده‌روی، دویدن، باغبانی، رقص و غیره که باعث ایجاد فشار بر روی مفصل زانو می‌شود م را از سر بگیرد. شایع‌ترین رباطی که دچار آسیب‌دیدگی می‌شود و نیاز به زانوبند طبی دارند رباط صلیبی قدامی است.

زانوبندهای توانبخشی 

استفاده از این نوع زانوبندها بمنظور محدود کردن حرکت همراه با درد زانو پس از یک آسیب‌دیدگی جدی یا عمل جراحی بسیار ضروری است. زانوبندهای توانبخشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از حرکت زانو (یعنی خم شدن بیش از حد) جلوگیری می‌کند زیرا این کار ممکن است باعث آسیب‌دیدگی بیشتر زانو شود. علاوه بر این، به برخی از بریس‌های کاربردی و پیشگیرانة زانو ویژگی‌های قابل تنظیمی افزوده شده است که باعث می‌شود عملکردی مشابه زانوبندهای توانبخشی داشته باشند.

زانوبندهای پاتلوفمورال 

پاتلا (کشکک زانو) می‌تواند در بسیاری از موارد از جمله دررفتگی پاتلار، سندرم درد پاتلوفمورال و آرتروز (کندرومالاسی پاتلا یا نرمی کشکک زانو) منشاء اصلی درد باشد. زانوبندهای پاتلوفمورال می‌توانند به همتراز شدن کشکک زانو کمک کنند زیرا این زانوبندها در بالای استخوان ران حرکت می‌کنند تا از دررفتگی، بروز التهاب و درد پیشگیری کنند.

زانوبندهای کاهش دهنده بار 

هنگامی که زانوی فرد دچار آرتروز شده باشد معمولاً علائمی همچون درد، درد شدید یا سوزش در قسمت داخلی مفصل زانو پدیدار می‌شود. به دلیل وزن بدن و زاویة خاص زانو، مفصل داخلی زانو فشار بیشتری متحمل می‌شود بنابراین به مرور زمان غضروف آن فرسوده شده و منجر به افزایش فشار روی استخوان زانو می‌گردد. زانوبند کاهش دهنده بار باعث افزایش فضای درون مفصل می‌شود لذا فشار کمتری به استخوان‌های زانو وارد می‌شود و از شدت درد کاسته می‌شود. 

استفاده از چه نوع و سایزی از زانوبندی مناسب است؟


استفاده از چه نوع و سایزی از زانوبندی مناسب است؟

انتخاب اندازه و نوع زانوبند عمدتاً بستگی به نوع آسیب‌دیدگی و استفاده اولیه از زانوبند دارد. به عنوان مثال، کسی که از آرتروز زانو رنج می‌برد به زانو بندی متفاوت از کسی که دچار پارگی کامل رباط شده است احتیاج دارد. به همین ترتیب، اگر نوع زانوبندی که فرد مبتلا به پارگی رباط صلیبی قدامی برای فوتبال بازی کردن نیاز دارد متفاوت از کسی است که رباط صلیبی قدامی وی پاره شده است و صرفا پیاده‌روی می‌کند.

بسته به نوع بریس مورد نیاز فرد، اقدامات و زوایای مختلفی باید در اطراف زانو انجام شود تا اندازة مناسب برای فرد مشخص شود. زانوبندهای سفارشی برای اندازه‌گیری به وسایل تخصصی نیاز دارند که کانتورها و زوایای دقیق زانو را اندازه گیری می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که زانوبند کاملاً در اطراف زانو قرار می‌گیرد و حداکثر ساپورت و تقویت را برای زانو فراهم می‌کند.

چگونه می‌توان زانوبند طبی را تهیه کرد؟ 


فروشگاه‌های لوازم پزشکی اغلب دارای ساپورت‌های معمولی زانو و آستین زانوبند یا زانوبندهای ورزشی هستند که ممکن است برای بعضی از افراد مفید باشند. با این حال، اگرچه ممکن است که قیمت این نوه زانوبندها نسبتا ارزان باشد اما اغلب ساپورت و پشتیبانی کافی و مناسبی برای زانو تامین نمی‌کنند.

صدها نوع زانوبند در بازار وجود دارد بنابراین انتخاب زانوبند مناسب می‌تواند بسیار دشوار باشد. به همین دلیل  توصیه می‌شود که در این مورد با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

طریقه‌ی پوشیدن زانوبند به چه شکلی است؟ 


بعد از تهیه زانوبند، پزشک یک جلسه مراجعتی برای شما تعیین می‌کند تا نحوه‌ی صحیح پوشیدن و درآوردن زانوبند را به شما بیاموزد. بند و کشش روی زانوبند خصوصاً در زانوبندهای سفارشی بسیار مهم است، بنابراین یادگیری نحوه استفاده صحیح از زانوبند ضروری است. اگر زانوبند به درستی پوشیده نشود نه تنها هیچ کمکی به ما نمی‌کند بلکه حتی ممکن است باعث آسیب‌دیدگی زانو نیز شود. همچنین در طی این جلسه، نحوه‌ی مراقبت از زانوبند، زمان پوشیدن آن و اطلاعات مربوط به گارانتی نیز به شما گفته می‌شود.

آیا می‌توان در این مدت ورزش کرد؟ 


اگرچه زانوبندهای طبی به شما در بهبودی از آسیب‌دیدگی و پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌های بعدی موثرند اما صرفا باعث پشتیبانی منفعل می‌شوند. تقویت عضلات تامین‌کننده‌ی ساپورت فعال بسیار حائز اهمیت است زیرا از این طریق زانو از قدرت و ثبات بیشتری برخوردار می‌شود. همچنین برای پیشگیری از خشکی عضلات اطراف زانو، کشش آنها بسیار مهم است زیرا خشکی این عضلات می‌تواند باعث درد یا ایجاد محدودیت حرکتی شود. هنگامی که عضلات زانو قوی و انعطاف‌پذیر باشند، زانوبند می‌تواند بهترین پشتیبانی و ساپورت را برای تسریع بهبودی و جلوگیری از آسیب‌دیدگی فراهم کند. ورزش کردن بسیار مهم است زیرا زانو باید در مواقعی که از زانوبند استفاده نمی‌کنید محکم بماند و فرد همانند عصا به زانوبند متکی نباشد.

آیا می‌توان زانوبند را به هنگام شب نیز پوشید؟ 


زانوبندها و ساپورت‌های زانو که بعضا به عنوان "ساپورت‌های فعال" نیز شناخته می‌شوند امکان تحرک را برای فرد راحت‌تر می‌کنند. در واقع این تحرک‌ها است که به زانوبند کمک می‌کند تا تأثیر مثبت خود را بر روی بدن و روند بهبودی داشته باشند. با این حال، عملکرد ماساژی و فشرده‌سازی متناوب زانوبند در زمان‌هایی که فرد ‌تحرک ندارد فعال نمی‌شود. به همین دلیل، پوشیدن زانوبند در شب و به هنگام خواب تاثیری ندارد. از همین رو بهتر است اگر در طول روز فعال هستید از زانوبند را بپوشید و سپس شب به هنگام استراحت آن را درآورید تا زانویتان استراحت کند.

آیا می‌توان زانوبند را شست؟ 


از آنجا که باید زانوبند را مستقیماً بر روی پوست زانو پوشید لذا قطعا با عرق و چرک بدن تماس پیدا خواهد کرد. به همین دلیل انتخاب زانوبندی که قابلیت شستشو داشته باشد بسیار مهم است. زانوبند و ساپورت‌های طبی قابل شستشو با ماشین لباسشویی هستند و مراقبت از آنها نسبتا آسان و راحت است. پزشکان برای حفظ شکل و قدرت کمپرشن پارچة نخی داخل زانوبند توصیه می‌کنند که زانوبند را به طور منظم بشویید.

در زانوبندهایی که داراری بند، پد یا کفی هستند در صورت امکان آنها را برداشته و یا در جای خود ببندید. زانوبند را با آب سرد و روی دور آرام در داخل لباسشویی بیندازید. فراموش نکنید که زانوبند را همراه سایر لباس‌ها نشویید و برای شستن آن از مواد شوینده لباسشویی و بدون مواد افزودنی بشویید. برای شستن زانوبند از نرم کننده پارچه استفاده نکنید. پس از اتمام شستشو، زانوبند را بصورت صاف و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود. فراموش نکنید که نباید آن را در خشک کن قرار ندهید. شستشو و خشک کردن مناسب به شما کمک می‌کند تا بافت زانوبند قابلیت ارتجاعی و تناسب اصلی خود را حفظ کند.

آیا می‌توان زانوبند را بر روی لباس پوشید؟


پزشکان اکیداً توصیه می‌کنند که از پوشیدن زانوبند بر روی لباس خودداری کنید. بنا به دلایلی پوشیدن زانوبند بر روی لباس باعث می‌شود که زانوبند خصوصیات اختصاصی حس عمقی خود را از دست دهد و همچنین مانع از فعال شدن سیستم حسی حرکتی می‌شود. علاوه بر این، لباس تقریبا همه اثرات مثبت عناصر عملکردی فرد را جذب می‌کند. به عنوان مثال، به جای ایجاد اثر جزئی ماساژ در مناطق خاص و اعمال فشار یا تسکین در سایر قسمت‌های اطراف زانو، لباس به صورت کم و بیش و کنترل نشده بر روی زانو دردناک فشار وارد می‌کند.  در واقع، پوشیدن لباس در زیر زانوبند نه تنها موثر نیست بلکه حتی می‌تواند باعث تشدید درد و منجر به برقراری اصطکاک و سوزش پوست شود.

آیا برای تهیه زانوبند به تجویز پزشک نیاز است؟ 


بسته به نوع زانوبند به تجویز پزشک نیاز است. البته در بیشتر موارد می‌توانید بدون نسخه پزشک به داروخانه یا فروشگاه‌های کالای پزشکی مراجعه کرده و زانوبند متناسب با وضعیت خود را تهیه کنید.

اگر چنانچه میزان آسیب‌دیدگی پیشرفته باشد، به خصوص در مواردی که فرد به عمل جراحی نیاز دارد، ممکن است به یک زانوبند با قابلیت محدودکنندگی زیادی نیاز داشته باشید که فقط با داشتن نسخة پزشک می‌توان آن را تهیه کرد. فراموش نکنید که طبق معمول بایستی برای تهیه یک برنامه درمانی مناسب حتما با پزشک یا یک فرد متخصص مشورت کنید.