چطور از سوزش و داغ شدن کف پا پیشگیری کنیم؟

برخی از افراد به عارضه‌ای دچار می‌شوند که باعث ایجاد احساس سوزش، سوزن سوزن شدن، درد یا بی‌حسی (خواب رفتگی) در پاها می‌شود. دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث سوزش و داغ شدن کف پا شود. این دلایل از نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی) ناشی از بیماری‌های اساسی گرفته تا قرار گرفتن در معرض مواد مضر متغیر هستند.

علائم سوزش پا ممکن است خفیف یا شدید، حاد یا مزمن باشد. شدت احساس سوزش متفاوت است و در شرایط خاصی ممکن است با حسی شبیه به فرو کردن یک سنجاق یا سوزن در پا یا بی‌حسی همراه باشد. در بعضی موارد، ممکن است درد مانع از خواب شما شود. همچنین ممکن است علاوه بر داغ شدن کف پا، تورم، تعریق زیاد، پوست‌اندازی یا درد شدید را نیز تجربه کنید.

سوزش کف پا بیشتر در بزرگسالان بالای 50 سال رخ می‌دهد و از راه‌های مختلفی می‌توان از آن جلوگیری کرد.

چه عواملی باعث سوزش کف پا می‌شود؟


در بیشتر موارد، احساس سوزش کف پا به نوروپاتی محیطی مربوط می‌شود، عارضه‌ای که در آن اعصاب دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. این اعصاب آسیب‌دیده به طور عادی تنظیم نمی‌شوند و ممکن است فعالیت بیش از اندازه یا عملکرد غلطی داشته باشند که باعث ایجاد این احساسات در فرد شود. آن‌ها همچنین می‌توانند سیگنال‌های درد را به مغز ارسال کنند حتی اگر هیچگونه آسیب جسمی وجود نداشته باشد.

در میان بسیاری از دلایل احتمالی، دیابت احتمالاً شایع‌ترین دلیل برای ایجاد نوروپاتی محیطی است. هنگامی که قند خون به طور مداوم بالا می‌رود، می‌تواند به رگ‌های خونی که اعصاب را با اکسیژن و سایر مواد مغذی تامین می‌کند، آسیب برساند. این امر بر نحوه انتقال سیگنال‌ها توسط اعصاب تاثیر می‌گذارد و منجر به ایجاد علائم می‌شود.

بیشترین علل احتمالی داغ شدن کف پا:

  • مصرف زیاد الکل؛ قرار گرفتن در معرض سموم مانند حلال‌ها یا سموم دفع آفات
  • عوارض جانبی دارو، به ویژه داروهای شیمی‌درمانی، داروهای ایدز، و داروهای ضد تشنج
  • بیماری‌ها / اختلالات: کم‌کاری تیروئید، بیماری مزمن کلیه، بیماری شارکوت ماری توث، لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری لایم
  • کمبود ویتامین (ویتامین B12 ، B6 و فولات)
  • سندرم تونل تارسال
  • سندرم درد منطقه‌ای پیچیده
  • بیماری‌های پوستی: پای ورزشکار، آلرژی کفش

به علت بسیاری از دلایل اصلی زمینه‌ای، باید علت اصلی سوزش کف پا به طور دقیق مشخص شود تا بتوان درمان مناسبی را برای آن در نظر گرفت. با اینکه این مشکل پوستی برایتان قابل تحمل است و تصمیم گرفته‌اید به دنبال درمان فوری نباشید، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که در صورت نادیده گرفتن این مشکل و عدم پیگیری به موقع، ممکن است سایر مواردی که در لیست به آن‌ها اشاره شد باعث آسیب طولانی مدت عصبی شود.

درمان داغ شدن کف پا


درمان داغ شدن کف پا

درمان سوزش کف پا به علت آن بستگی دارد. درمان عارضه پای ورزشکار می‌تواند به سادگی با استفاده از یک پماد ضد قارچ موضعی انجام شود. زمانی که داغ شدن کف پا در نتیجه اعصاب آسیب‌دیده (نوروپاتی) رخ دهد، باید با جلوگیری از آسیب بیشتر، آن را درمان کرد. به عنوان مثال، این جلوگیری می‌تواند مدیریت بهتر میزان قند خون در بیماران دیابتی یا اصلاح عملکرد تیروئید با نوع و دوز مناسب دارو باشد. در این موارد، درمان‌های پزشکی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، اما تغییرات طولانی مدت در سبک زندگی نیز می‌تواند به همان اندازه مهم باشد. تغییرات سبک زندگی شامل بهبود تغذیه، تغییر رژیم غذایی، افزایش میزان ورزش و فعالیت و محدود کردن یا از بین بردن مصرف الکل است.

چگونه می‌توان هنگام دویدن (یا پیاده روی) از سوزش کف پا جلوگیری کرد؟

چگونه می‌توان هنگام دویدن (یا پیاده روی) از سوزش کف پا جلوگیری کرد؟

چه عواملی باعث داغ شدن کف پا هنگام راه رفتن یا دویدن می‌شود؟ در اینجا رایج‌ترین دلایل و را‌ه‌حل‌های ساده‌ای که می‌توانید در خانه امتحان کنید، آورده شده است.

دوندگان حرفه‌ای (و کسانی که به طور جدی پیاده‌روی می‌کنند) معمولاً بعد از انجام ورزش مورد علاقه خود، سوزشی را در کف پای خود احساس می‌کنند. البته طبیعی است که پاهای شما هنگام دویدن گرم شوند. هرچه ضربان قلب شما بالاتر برود، جریان خون به سمت پاهای شما و همچنین از پاها به سمت قلب افزایش می‌یابد، و علاوه بر این هنگام دویدن اصطکاک اجتناب‌ناپذیری بین پاها، جوراب و کفش‌های شما ایجاد می‌شود و همه این‌ها باعث گرم شدن پاهای شما می‌شود.

زمانی که کف پای شما بیش از حد گرم شده و به طور قابل توجهی دردناک یا حتی ناتوان‌کننده شود، وقت آن است که به آن توجه کنید و برخی اقدامات درمانی را برای رفع آن انجام دهید. در بیشتر موارد، سوزش کف پا را می‌توان به راحتی در خانه کاهش داد. داغ شدن کف پا همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری یا عارضه‌ای مانند آسیب‌دیدگی پا و عصب ورزشکار مانند نوروپاتی محیطی باشد که ممکن است در اثر دیابت، کم خونی شدید یا اختلالات گردش خون ایجاد شود.

هنگام داغ شدن کف پا چه کارهایی باید انجام داد:

  • ساده‌ترین روش درمانی برای سوزش کف پا، خیساندن پا در آب خنک است. پاهای خود را در یخ قرار ندهید. زیرا این کار می‌تواند نه تنه کمکی به شما نمی‌کند بلکه آسیب بیشتری نیز به پاهای شما وارد می‌کند.
  • قبل از دویدن یا پیاده‌روی، پاهای خود را با یک محصول ضد تاول / ضد خشکی روغن کاری کنید.
  • بعد از دویدن، بلافاصله کفش و جوراب خود را دربیاورید و بگذارید کفش‌هایتان در هوای آزاد (خارج از کیف باشگاه) خشک شود. کفش و جوراب خود را عوض کنید و کفش‌های فرسوده نپوشید، زیرا کفش‌های کهنه و فرسوده باعث اصطکاک بیشتر بین پا و کفش می‌شود.
  • به نحوه بستن بند کفش خود دقت کنید. اگر بند کفشتان را خیلی شل ببندید، اصطکاک بین پا و کفشتان در هنگام حرکت بیشتر خواهد شد، و اگر خیلی سفت ببندید گردش خون را دچار مشکل خواهید کرد و شاید اعصاب روی پاهای خود را تحریک کنید.

جوراب مناسب کمک می‌کند تا پاهای شما خنک شود

قرار گرفتن یک لایه پارچه بین پا و کفش‌های شما برای مراقبت از پا ضروری است. از پنبه به عنوان جوراب استفاده نکنید.با اینکه پنبه یک فیبر طبیعی عالی برای بسیاری از کارها است، اما برای استفاده به عنوان جوراب بخصوص برای دوندگان مناسب نیست. زیرا پنبه عرق را در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود پا مرطوب بماند و همین مرطوب ماندن پا یکی از دلایل اصلی سوزش کف پا است.

جوراب‌هایی از جنس الیاف مصنوعی بپوشید زیرا این الیاف عرق را از پای شما دور می‌کنند و اجازه می‌دهند تبخیر عرق پاها را خنک کند. از پوشیدن جوراب‌های پشمی نیز اجتناب کنید، زیرا می‌توانند باعث خارش و سوزش در پا شوند. با این حال، اگر حتما باید از جوراب پشمی استفاده کنید، پشم بدون خارش نیز در دسترس است و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مطمئن شوید که کفش‌های شما می‌توانند هوا بکشند

مطمئن شوید که کفش‌های شما می‌توانند هوا بکشند

کفش‌هایی که به طور کامل از چرم ساخته شده‌اند، و بدون سوراخ و سایر امکانات برای گردش کافی هوا هستند، گرمای حاصل از اصطکاک بین پا، جوراب و کفش را در خود نگه می‌دارند.

هنگام راه رفتن یا دویدن، پاهای شما به طور طبیعی متورم می‌شوند، بنابراین هنگام خرید کفش، این مسئله را در نظر بگیرید. از طرف دیگر، دقت کنید کفشی که می‌خرید بیش از حد بزرگ نباشد، زیرا امکان حرکت پا در کفش‌های خیلی بزرگ بیشتر است و در نتیجه اصطکاک بیش از حد باعث گرمای بیش از حد نیز می‌شود.

دقت داشته باشید که کفی کفش شما سالم و استاندارد باشد و خیلی فرسوده نباشد. برخی از افراد ممکن است به پارچه، چسب، رنگ، یا مواد شیمیایی براق کننده چرم در کفش حساسیت نشان دهند، بنابراین بررسی کنید که آیا سوزش پای شما هنگام پوشیدن کفش خاصی بدتر می‌شود یا نه. (همین مورد در مورد جوراب نیز صدق می‌کند، زیرا افراد ممکن است به یک پارچه یا رنگ در جوراب واکنش نشان دهند.)

از ایجاد عارضه پای ورزشکار خودداری کنید

پای ورزشکار اغلب باعث داغ شدن و سوزش کف پا می‌شود. این یک مشکل شایع در پا است که باعث خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردگی پا می‌شود.

مطمئن باشید که کفش‌هایتان بعد از دویدن و قبل از اینکه بخواهید دوباره آن‌ها را بپوشید کاملا خشک شده‌اند، زیرا رشد قارچ پای ورزشکار در مناطق مرطوب بیشتر می‌شود. پاهای خود را بعد از هر بار دویدن بشویید و خشک کنید. اگر دچار قارچ پا شده‌اید، داروهای ضد نسخه زیادی برای رفع این مشکل وجود دارند که می‎توانید از آن‌ها استفاده کنید. اما اگر هر یک از این مشکلات بعد از استفاده از روش‌های مناسب مراقبت از پا ادامه پیدا کرد، لطفا به پزشک مراجعه کنید.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است.