مراقبت‌های بعد از جراحی ناخن فرو رفته در گوشت پا

  1. خانه
  2. /
  3. انگشتان پا
  4. /
  5. مراقبت‌های بعد از جراحی ناخن فرو رفته در گوشت پا
تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

فرو رفتن ناخن در پا با جراحی یا بدون آن قابل درمان است. اگر در مراحل اولیه متوجه آن شوید، می‌توانید این مشکل را در خانه درمان کنید. با این حال، در موارد شدید به ویژه هنگامی که ناخن آلوده شده است ممکن است افراد برای گرفتن مشاوره، آنتی بیوتیک‌ها یا نیاز به عمل جراحی به پزشک مراجعه کنند.

در صورتیکه برای درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا نیاز به جراحی داشته باشید، باید اصول مراقبت بعد از جراحی فرو رفتن ناخن در گوشت را بدانید تا روند بهبود را سریع‌تر طی کنید و از بروز مجدد عفونت و عوارض ناشی از این بیماری پیشگیری کنید.

چه موقع جراحی ضروری است؟


ناخن فرو رفته در گوشت پا، که پزشکان ممکن است آن را انیکوکریپتوز نیز بنامند، عارضه‌ای شایع است. در حدود 20٪ افرادی که به دلیل مشکلات پا به پزشک مراجعه می‌کنند، نیاز به درمان ناخن فرو رفته در گوشت دارند. این حالت دردناک هنگامی رخ می‌دهد که ناخن پا در پوست فرو می‌رود. این بیماری معمولاً روی انگشت بزرگ پا تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد، به دلیل تنگ بودن کفش یا کوتاه کردن غلط ناخن‌ها رخ می‌دهد.

اگر علائم عفونت وجود داشته باشد، فرد باید به جای اینکه سعی در درمان ناخن در خانه داشته باشد، به پزشک مراجعه کند. افراد همچنین در صورت داشتن برخی بیماری‌ها مانند دیابت، آسیب عصبی یا گردش خون ضعیف باید از مراقبت‌های پزشکی ویژه برای درمان این عارضه استفاده کنند و این امر باعث می‌شود که درمان خانگی خطرناک باشد.

ناخن فرو رفته در گوشت پا قسمت داخلی پوست را تحریک می‌کند. در نتیجه، باکتری‌ها و میکروب‌های دیگر راحت تر منتقل می‌شوند و این باعث افزایش خطر عفونت می‌شود. درمان سریع ناخن پا این خطر را کاهش می‌دهد. برخی از علائم عفونت عبارتند از:

  • ورم
  • چرک
  • قرمزی
  • درد شدید
  • تب

عمل جراحی


جراحی ناخن فرو رفته در گوشت پا

جراحی ناخن فرو رفته در گوشت پا معمولاً یک عمل سرپایی است که شامل استفاده از بی حسی موضعی می‌شود. بی حسی موضعی به معنای آن است که فرد هوشیار باشد، اما پزشک ناحیه مورد عمل را بی حس می‌کند تا فرد نتواند انگشت خود را احساس کند. برخی از پزشکان در طول عمل جراحی از بیهوشی ملایم استفاده می‌کنند. با این بیهوشی، فرد بیدار است اما همه چیز برای او مبهم است و ممکن است این عمل را به خاطر نیاورد.

اگر فرد بیهوشی عمومی را ترجیح دهد، جراحی ممکن است طولانی تر شود و به آمادگی بیشتری نیاز دارد. با استفاده از بیهوشی عمومی فرد به طور کامل بیهوش خواهد شد و این گزینه برای افرادی که برای عمل جراحی اضطراب زیادی دارند گزینه مناسبی خواهد کرد.

چندین نوع عمل جراحی وجود دارد که می‌تواند یک ناخن فرو رفته در گوشت را درمان کند. یک جراح ارتوپدی یا متخصص ارتوپدی می‌تواند در مورد بهترین گزینه به شما مشاوره دهد، اما باید آن‌ها را از مسائل مربوط به سلامتی خود، از جمله هرگونه سابقه قبلی در مورد ناخن فرو رفته در گوشت آگاه کنید.

انواع جراحی ناخن فرو رفته در گوشت

متداول ترین جراحی ناخن فرو رفته در گوشت شامل:

  • برداشتن با گوه. در این عمل پزشک بخشی از ناخن پا را برداشته تا از نفوذ آن به درون پوست جلوگیری کند. به این روش، سایش جزئی ناخن نیز گفته می‌شود.
  • برداشتن ناخن پا. پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که کل ناخن پا را بردارد. در هنگام برداشتن کامل ناخن پا، این احتمال وجود دارد که ناخن به صورت نادرست رشد پیدا کند یا تغییر شکل پیدا کند و این می‌تواند خطر بروز فرو رفتن ناخن در گوشت را در آینده افزایش دهد. اینکه ناخن به طور کامل مجددا رشد کند می‌تواند تا 18 ماه طول بکشد. به این روش، سایش کامل صفحه ناخن نیز گفته می‌شود.
  • جراحی روی نوک انگشتان پا. اگر جراحی‌های دیگر برای شخص مناسب نباشد یا روش‌های قبلی ناموفق باشد، پزشک ممکن است بافت نرم نوک انگشت پا را برداشته و شکل آن را تغییر دهد.
  • ماتریسکتومی. این عمل ممکن است در صورت عدم موفقیت برداشتن ناخن ضروری باشد. این عمل علاوه بر ناخن، مستلزم برداشتن بستر ناخن است.

عوارض احتمالی


عوارض جزئی بعد از عمل ناخن شایع است، اگرچه عوارض جدی نادر است. با این حال، عدم درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا، خطر عوارض بسیار بیشتری نسبت به برداشتن ناخن دارد.

عوارض احتمالی حذف ناخن ناخوشایند در داخل بدن شامل موارد زیر است:

  • ناهنجاری ناخن پا. ناخن پا ممکن است به شکل نادرستی رشد کند یا تغییر شکل یابد. در برخی موارد، آن‌ها ممکن است دوباره رشد نکنند، یا ممکن است به اندازه قبلی خود نرسند.
  • بروز مجدد فرو رفتن ناخن در گوشت. از بین بردن یک ناخن فرو رفته در گوشت پا لزوماً احتمال بروز مجدد آن در آینده را رد نمی‌کند. در بعضی موارد، ممکن است فرد به جراحی دیگر یا حتی جراحی‌های متعدد دیگری احتیاج داشته باشد.
  • عوارض بیهوشی. ممکن است فرد پس از بیدار شدن از بیهوشی عمومی دچار عارضه یا یک واکنش نامطلوب مانند یک واکنش آلرژیک به بی حسی موضعی داشته باشد.
  • عکس العمل‌های آلرژیک. ممکن است فرد نسبت به برخی از تجهیزات جراحی واکنش آلرژیک داشته باشد. افرادی که به لاتکس حساسیت دارند باید این اطلاعات را به تیم پزشکی اعلام کنند.

دوره نقاهت و نکات کاربردی در این زمینه


دوره نقاهت و نکات کاربردی جراحی ناخن پا

 فرد می‌تواند بعد از عمل جراحی ناخن پا، با رعایت این نکات به سرعت به بهبودی خود کمک کند:

  • هر روز پا را در آب گرم یا آب نمک خیس کنید.
  • مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای کمک به درد و تورم
  • در صورت وجود عفونت، پماد آنتی بیوتیکی را دو بار در روز یا هر زمان که توسط پزشک توصیه شده است، استفاده کنید.
  • زخم را تا زمان بهبودی باند پیچی کنید که معمولاً چندین هفته طول می‌کشد.
  • تمیز و خشک نگهداشتن زخم، به جز هنگام دوش گرفتن یا تمیز کردن آن
  • اجتناب از فعالیت شدیدی که به ناخن فشار می‌آورد تا زمانی که پزشک اجازه بازگشت به ورزش را بدهد.
  • پوشیدن کفش مناسب که خیلی تنگ نباشد.
  • جلوگیری از کندن زخم

در بیشتر افراد، زخم ظرف چند هفته بهبود می‌یابد. درد در روزهای بعد از جراحی به طور پیوسته کاهش می‌یابد و باید تا زمانی که زخم بهبود یافت، تمام شود. رشد مجدد ناخن می‌تواند چند ماه طول بکشد، اما طول این مدت زمان از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از عمل


مراقبت در منزل در روز عمل

مراقبت در منزل در روز عمل ناخن پا

پس از انجام عمل، مهم است که پا را خشک نگه دارید و بانداژ کنید. تا حد امکان به کف پا استراحت دهید.

مراقبت در خانه در روز بعد از عمل

مراقبت در خانه در روز بعد از عمل ناخن پا

روز بعد از برداشتن ناخن پا، باید باند آن را جدا کرده و ناخن را خیس کنید. برای انجام این کار این مراحل را دنبال کنید:

  • تمام بانداژ را بردارید. می‌توانید از آب گرم برای نرم تر کردن هرگونه مواد چسبنده‌ای به انگشتان پا استفاده کنید.
  • 2 قاشق چای‌خوری نمک در 2 لیوان آب گرم بریزید. این محلول را درون یک کاسه بزرگ یا ظرف تمیز دیگری که به اندازه کافی بزرگ است قرار دهید. همچنین ممکن است آن را در آب گرم بگذارید تا خیس شود.
  • انگشت را به مدت 15 دقیقه در محلول خیس کنید.

سپس شما باید یک بانداژ جدید استفاده کنید و این مراحل را دنبال کنید:

  • پا را کاملاً خشک کنید.
  • مقدار کمی از پماد آنتی بیوتیک را روی یک تکه باند مربع بگذارید.
  • باند را روی انگشت خود قرار دهید تا آنتی بیوتیک در محلی که ناخن پا برداشته شده قرار گیرد.
  • جوراب انگشتی پا را روی انگشتان پا قرار دهید. کارکنان کلینیک می‌توانند نحوه انجام این کار را به شما نشان دهند. مراقب باشید جوراب خیلی تنگ نپوشید.

باند را جدا کنید، انگشتان پا را خیس کنید و هر روز یک باند تمیز روی آن بگذارید. لازم است که حتما مجددا به کلینیک مراجعه کنید تا انگشتان پا را بررسی کنید، حتی اگر همه چیز به نظر شما خوب باشد.

مصرف دارو پس از برداشتن ناخن پا

اگر پزشک به شما داروی ضد درد یا نسخه‌ای داد، حتماً و دقیقاً به روشی که دکتر به شما گفته است، از آن استفاده کنید.

اگر نسخه‌ای برای داروهای آنتی بیوتیک دارید، لازم است که آن را کامل کنید و تمام داروها را مصرف کنید، حتی اگر قبل از تمام شدن آنتی بیوتیک احساس سلامتی دارید. این دارو به شما در جلوگیری از ابتلا به عفونت کمک می‌کند.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان