مراحل و مزایای تزریق پی آرپی به پا (مچ، پاشنه و کف پا)

  1. خانه
  2. /
  3. پا
  4. /
  5. مراحل و مزایای تزریق پی آرپی به پا (مچ، پاشنه و کف پا)
تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

پلاسما نوعی مایع شفاف است که خون شما را می‌سازد. پلاسما دارای گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها است که به لخته شدن خون شما کمک می‌کند  و همچنین سایر عناصر کوچک سلولی مورد نیاز بدن شما را در خود حمل می‌کند. پلاسما همچنین غنی از پروتئین است که می‌تواند به بدن شما در ساخت سلول‌های جدید کمک کند. پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) ماده‌ای است که از تغلیظ پلاسما ساخته شده است. پی آر پی دارای پلاکت، پروتئین و سایر مواد بالاتری نسبت به پلاسمای خون معمولی است.

پزشکان می‌توانند پی آر پی را به بدن شما تزریق کنند تا سلول‌های شما سریعتر بهبود یابند. آنها اغلب از این روش درمانی برای مشکلات پا و مچ پا استفاده می‌کنند. پی آر پی دارای غلظت بالاتری از موادی است که بدن شما را به رشد بافت جدید ترغیب می‌کند. این ممکن است به بدن شما در بهبودی پس از آسیب‌های خاص یا سایر مشکلات کمک کند. تزریق پی آر پی ممکن است درد را کاهش داده و عضلات شما را روانتر کند.

متخصصین کلینیک توانبخشی و فیزیوتراپی امید برای درمان انواع مشکلات پا (مچ، انگشتان، پاشنه و کف پا) ، ابتدا با استفاده از معاینات دقیق و بررسی وجود درد های ارجاعی و انجام تصویر برداری های لازم از پا و سپس با ارائه برنامه درمانی اثر بخش و پیشرفته با رویکرد پلکانی یعنی شروع درمان با روش های درمانی ساده مانند دارو و فیزیوتراپی و سپس متدهای پیشرفته مانند انواع تزریق ها ازجمله اوزون، استروئید و پی آر پی به شما در غلبه به درد کمک می‌کنند. تزریقات در کلینیک امید تحت هدایت دستگاه سونوگرافی انجام می پذیرد. در صورت نیاز به جراحی پزشکان ما شما را به جراح متخصص ارجاع می دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

 

مزایای بالقوه درمان با پلاسمای غنی از پلاکت چیست؟


انتظار می‌رود که بیماران بهبود چشمگیری در رفع علائم بیماری خود داشته باشند. همچنین گاهی اوقات نیاز به درمان‌های سنتی تری مانند استفاده از داروها، تزریق کورتیزون یا جراحی نخواهد بود و بازگشت چشمگیری در عملکرد مشاهده خواهید کرد.

مشکلات شایع پا و مچ پا که به درمان نیاز دارند


تزریق پی آر پی می‌تواند برای درمان انواع مشکلات سلامتی به ویژه موارد مرتبط با مفصل پا و مچ پا، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها مفید باشند. مشکلات معمولی که با تزریق پی آر پی ممکن است درمان شوند شامل موارد زیر است:

  • رگ به رگ شدن
  • آرتروز
  • فاشیوز
  • تاندونوز
  • کشیده شدن عضلات
  • صدمات تاندون
  • صدمات رباط مچ پا
  • صدمه یا دردی که بعد از جراحی پا یا مچ پا تجربه می‌کنید
  • پلانتار فاشیلیتیس مزمن
  • پارگی پلانتار فاشیلیتیس
  • تاندونیت آشیل
  • تاندونیت پرونئال
  • تاندونیت خلفی
  • درد پاشنه پا

از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) برای پا و مچ پا چه انتظاری دارید


از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) برای پا و مچ پا چه انتظاری دارید

پزشکان پی آر پی را از خون خود شما تهیه می‌کنند. در طول معالجه، پزشک چند ویال کوچک از خون را از ورید بدن شما می‌کشد. سپس پزشک یا تکنسین این ویال‌ها را در دستگاهی به نام سانتریفیوژ قرار می‌دهند. این ویال‌ها خیلی سریع می‌چرخند. با چرخش ویال‌ها، خون درون آنها به لایه‌های مختلف گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاسما جدا می‌شود.

پس از جدا شدن اجزای خون شما، پزشک بخشی از آنها را برای تهیه پی آر پی استفاده می‌کند. بعضی اوقات، پزشکان موادی به نام ترومبین و کلرید کلسیم را به مخلوط نهایی مورد تزریق اضافه می‌کنند. این مواد می‌توانند به تحریک پلاکت‌ها در مخلوط مورد استفاده برای تزریق کمک کنند تا سریعتر شروع به کار کنند.

هنگامی که تزریق آماده شد، پزشک شما ناحیه مورد تزریق را تمیز می‌کند. سپس پزشک از یک سرنگ پر از پی آر پی برای تزریق این ماده استفاده می‌کند. آنها همچنین ممکن است از دستگاه سونوگرافی برای دیدن حرکت این ماده بدن شما استفاده کنند. این تصویربرداری می‌تواند به پزشک کمک کند که تزریق را درست در ناحیه اطراف عضو آسیب شما انجام دهد.

بعد از تزریق به چقدر زمان لازم است؟


جواب این سوال بسته به میزان فعالیت و پاسخ شما به تزریق متفاوت است. شما باید قبل از شروع مجدد ورزش شدید 5-7 روز اجازه دهید تا واکنش التهابی فروکش کند. ورزش‌های سبک مانند پیاده روی، شنا، یا دوچرخه ثابت باید قبل از بازگشت به ورزش‌های سنگین انجام شود.

بلافاصله پس از این تزریق چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟


بر خلاف تزریق کورتیزون، تزریق پی آر پی سبب تسکین درد فوری نمی‌شود.

از بی حسی برای بی حس کردن پوست استفاده می‌شود و اثر آن 1-2 ساعت بعد از بین می‌رود. ممکن است درد و تورم خفیفی در این زمان در محل تزریق رخ دهد. سپس یک واکنش التهابی رخ می‌دهد که از خفیف تا شدید متفاوت است و 3-5 روز ادامه خواهد یافت.

در این مدت استراحت، گذاشتن یخ و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده توصیه می‌شود. در صورت شدید بودن درد، مقدار کمی داروی ضد درد تجویز می‌شود. داروهای ضد التهابی (nSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نباید مصرف شوند، زیرا ممکن است باعث کاهش اثربخشی درمان شوند.

بیماران معمولاً در طی 2-6 هفته اول بهبود تدریجی عملکرد و کاهش علائم را گزارش می‌کنند.

به چه تعداد تزریق پی آر پی نیاز دارم؟


به چه تعداد تزریق پی آر پی نیاز دارم؟

آسیب‌های حاد عضلانی یا تاندونیت ممکن است به 1 یا 2 تزریق پاسخ دهد، اما بیشتر موارد مزمن مانند استئو آرتریت و تاندونوپاتی به 2-3 تزریق نیاز دارند که معمولاً با فاصله 6 تا 12 هفته از هم انجام می‌شوند.

فیزیوتراپی بعد از تزریق پی آر پی


فیزیوتراپی بعد از تزریق پی آر پی

بعد از تزریق باید چند روز استراحت کنید. قرار ملاقات‌های توانبخشی 10-14 روز پس از عمل شروع می‌شود. شما همچنین ممکن است فیزیوتراپی را برای تقویت مناطقی که مورد تزریق قرار گرفته است، شروع کنید.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک کفش یا بریس استفاده کنید. این کار سبب می‌شود در حالی که آن عضو بهبود می‌یابد، آن را ثابت نگه دارد. پزشک به شما توصیه می‌کند که بعد از تزریق پی ار پی به پا چند تمرین انجام دهید تا بهبودی خود را تسریع کنید و همچنین به شما نحوه انجام آنها را توصیه می‌کند از جمله:

  • تقویت منطقه آسیب دیده با افزایش مقاومت، تکرار و یا فرکانس
  • برای اندام‌های تحتانی: تمرینات کنترل ضربه در هنگام نشستن و برخاستن و دریل‌های چابکی برای افزایش تدریجی سرعت و دامنه حرکات
  • تعادل مخصوص ورزش و کار و دریل‌های اختصاصی
  • بازگشت به برنامه‌های ورزشی (دو و غیره) با پیشرفت‌هایی مبتنی بر علائم و معیارها

عوارض احتمالی تزریق پی آر پی چیست؟


این تزریقات حاوی پلاسما و سلول‌های خونی شما هستند، بنابراین هیچگونه خطر واکنش آلرژیکی وجود ندارد.

عفونت یک عارضه نادر اما جدی برای هر تزریقی است. این بیماری می‌تواند چندین روز طول بکشد و در نتیجه سبب درد، تورم و قرمزی در محل و همچنین تب و لرز می‌شود. در صورت تجربه این علائم بلافاصله با ما تماس بگیرید.

خونریزی در محل تزریق نیز ممکن است رخ دهد اما معمولاً در مدت زمان کوتاهی فروکش می‌کند. اگر خونریزی بیش از حد ادامه یابد، اعمال فشار مستقیم می‌تواند کمک کند.

پرسش و پاسخ


آیا بیمار دیگری وجود دارد که کاندید خوبی برای پی آر پی نباشد؟

برای بیماران مبتلا به کم خونی شدید، تعداد پلاکت کم، عملکرد پلاکت غیر طبیعی، توصیه نمی‌شود که از پی آر پی استفاده کنند.

  • هر کسی که مبتلا به سرطان باشد (مانند سرطان پروستات یا سرطان سینه)، حداقل تا 5 سال پس از بهبودی.
  • برخی از بدخیمی‌ها یا بیماری‌های منتقله از خون که در حال درمان آن هستید.
  • هرگونه عفونت موجود
  • بیمارانی که از دوز بالای کومادین استفاده می‌کنند
  • منع مصرف عمومی
  • ممکن است بیماران که دارای چندین بیماری همزمان هستند، کاندیدای خوبی نباشند.

چه مدت طول می‌کشد پی آر پی “اثر” کند؟

پی آر پی تسکین درد سریعی را به دنبال نخواهد داشت. بلکه با ترمیم بافت آسیب دیده و عوامل تسکین دهنده درد، به تدریج درد فروکش می‌کند. این امر ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد، اما اثر آن با موفقیت، ماندگار می‌شود. اگر تسکین درد تا 3 ماه اتفاق نیفتاد، ممکن است تزریق دوم انجام شود. حداکثر تأثیرات معمولاً در 6-9 ماه مشاهده می‌شود. برخی از مشکلات مفاصل زانو ممکن است نیاز به 2 تزریق پشت سر هم داشته باشند.

آیا می‌توانم بعد از تزریق پی آر پی رانندگی کنم؟

اگر تزریق در تاندون‌های زانو یا مچ پای راست شما باشد، نمی‌توانید رانندگی کنید. اگر تزریق در هر قسمت دیگری از بدن قرار دارد، ممکن است بعد از تزریق بتوانید خودتان رانندگی کنید.

آیا نیاز به رزرو برنامه نوبت‌های مجدد دارم؟

بله، پزشک می‌خواهد شما مجدداً به کلینیک مراجعه کنید تا میزان پیشرفت شما را بررسی کند. از شما خواسته می‌شود که 6 هفته پس از تزریق یک نوبت وقت بگیرید.

آیا می‌توانم داروهای معمول خود را قبل و بعد از تزریق مصرف کنم؟

7 روز قبل از تزریق و تا چند هفته پس از آخرین تزریق، از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آدویل، الو، مورتین، آیبوپروفن، موبیک، ناپروکسن، نابومتون یا دیکلوفناک اجتناب کنید. مصرف داروهای ضد درد طبق روشی که لازم باشد تجویز می‌شود. مصرف منظم آسپرین (81 میلی گرم/ روز) خوب است و استفاده از تیلنول و استامینوفن مجاز است.

آیا پی آر پی مشابه کورتیزون است؟

مطالعات نشان داده‌اند که تزریق کورتیزون در واقع ممکن است بافت را تضعیف کند. تزریق کورتیزون ممکن است باعث تسکین موقت درد و متوقف کردن التهاب شود، اما بهبودی طولانی مدتی را ارائه نمی‌دهد. پی آر پی درمانی این تاندون‌ها و رباط‌ها را بهبود می‌بخشد و تقویت می‌کند و در بعضی موارد بافت را تا 40٪ تقویت می‌کند.

دیگر کاربردهای پی آر پی چیست؟

تزریق پی آر پی می‌تواند در تاندون‌ها و لیگامان‌های سراسر بدن انجام شود. آسیب‌های ورزشی، هر گونه صدمه دیدن تاندون‌ها که پزشک احساس کند با پی آر پی بهتر می‌شوند، از جمله آرنج تنیس باز، پارگی ACL، پارگی روتاتور کاف و سندرم باند الیوتیبیال ممکن است با تزریق پی آر پی درمان شوند. علاوه بر این، گزارش شده است كه در هنگام بروز آرتروز، تزریق پی آر پی پاسخ ضد التهابی دارد.

هزینه تزریق پی آر پی چقدر است؟

هزینه درمان با پی آر پی بسته به منطقه تحت درمان ممکن است متفاوت باشد.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان