علل درد انگشت شست پا چیست؟

  1. خانه
  2. /
  3. انگشتان پا
  4. /
  5. علل درد انگشت شست پا چیست؟
تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

ممکن است به دلایل مختلف دچار احساس در در انگشتان پا شوید. انگشت شست پا نسبت به سایر انگشتان بیشتر در معرض درد ناشی از این دلایل است.

درد مفصل انگشت شست پا می‌تواند شما را ناتوان کند. اولین مفصل متاتارسوفالانژیال، مفصلی است که انگشت بزرگ را به اولین استخوان متاتارس جلوی پا متصل می‌کند. اگرچه مفاصل انگشتان پا کوچک هستند، اما برای عملکرد سالم پا از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این مفاصل استرس تحمل وزن قابل توجهی را تحمل می‌کنند و هنگامی که صدمه می‌بینند، شما روز بدی را خواهید داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در کلینیک امید میتوانید با شماره تلفن‌های02188801800 و 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

علل درد انگشت شصت پا


رایج‌ترین مشکلاتی که در مفاصل انگشت بزرگ پا رخ می‌دهد شامل این پنج حالت است.

بونیون

بونیون

پینه پا یا بونیون، برجستگی بزرگی است که روی مفصل انگشتان پا قرار می‌گیرد و با یک عارضه دیگر پا همراه است که به نام ناهنجاری هالوکس والگوس معروف  شده است. بونیون‌ها توسط مفصل انگشتان پا بزرگ ایجاد می‌شوند و رشد استخوانی ندارند و این یک تصور غلط رایج است.

علاوه بر ظاهر برجسته، هالوکس والگوس باعث تغییر در موقعیت انگشتان بزرگ پا می‌شود و باعث می‌شود به مرور زمان به سمت سایر انگشتان پا خم شود. نتیجه معمول یک برجستگی گسترده و قرمز، تحریک شده و گاهی دارای تورم در ناحیه مفصل انگشتان پا است. در حالی که بیشتر ناهنجاری‌ها به دلیل بیومکانیک معیوب پا هستند، شرایطی مانند آرتروز روماتوئید می‌تواند منجر به ناهنجاری بونیون شود.

گزینه‌های درمانی

درمان درد انگشت شست پا

خبر خوب این است که در صورت داشتن یک (یا دو مورد) بونیون مواردی وجود دارد که می‌توانید علائم آن را به حداقل برسانید. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • كفش‌هاي بدون پاشنه و قابل انعطاف که دارای فضای کافی برای پای شما هستند بپوشيد تا فضاي اضافي در اطراف انگشت شصت پا فراهم باشد. این باعث کاهش فشار بر روی بونیون می‌شود.
  • برای جلوگیری از ساییدگی و سوزش، یک پد روی آن قرار دهید.
  • برای بهبود تحرک مفصل تمرینات کششی انجام دهید.
  • بعد از انجام تمرینات ورزشی پاها، یک بسته کمپرس سرد را روی آن بمالید (حتما یک دستمال یا حوله بین کمپرس و پوست خود قرار دهید).

اگر داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن مصرف کرده‌اید، یا اگر انگشت شصت شما دردناک یا متورم است، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر ناراحتی شما با وجود این اقدامات همچنان باقی بماند، یک پزشک متخصص (پزشک متخصص پا) می‌تواند شما را با تجویز کفش مخصوص (ارتوتیک) از این درد رها کند تا از انگشتان بزرگ شما حمایت کند. پزشک متخصص قلب و عروق شما همچنین ممکن است پدهای انگشتی را که باید شب و در هنگام خواب بپوشید برای شما فراهم کند تا انگشت بزرگ پا در هنگام خواب دوباره تنظیم شود.

اگر این اقدامات مؤثر نباشد و شما همچنان با درد یا مشکل در راه رفتن روبرو هستید، ممکن است پزشک عمل جراحی پا را به شما پیشنهاد کند. چندین عمل جراحی مختلف وجود دارد که می‌توان برای تغییر مجدد محل استخوان و برداشتن برجستگی انجام داد.

آرتروز

شایع ترین شکل آرتروز که بر روی مفاصل انگشت بزرگ پا تأثیر می‌گذارد استئوآرتریت است که در اثر تخریب غضروف مفصلی ایجاد می‌شود. بروز استئوآرتریت در مفصل انگشتان پا ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به ساختار و عملکرد پا ایجاد شود و منجر به پارگی بیش از حد مفصل شود. موارد تروما مانند شکستگی یا دررفتگی انگشت شصت پا نیز می‌تواند منجر به آرتروز شود. سایر انواع ورم مفاصل که کمتر دیده می‌شود، شامل آرتروز روماتوئید و آرتروز پسوریاتیک است.

علائم ورم مفاصل انگشت بزرگ پا ممکن است شامل درد، سفتی و تورم باشد. درد استئوآرتروز انگشت شست پا در هنگام ایستادن و راه رفتن بیشتر قابل توجه است. برخی از مبتلایان به آرتروز مفصل انگشتان پا عارضه‌ای به نام هالوس ریجیدوس را تجربه می‌کنند که در آن گرفتگی غیرمعمول مفصلی وجود دارد و در نتیجه سبب محدود شدن حرکات و درد انگشتان پا می‌شود.

اگر آرتروز پیشرفت کند، ممکن است رشد غیر طبیعی مانند چرخش استخوان ایجاد شود که شبیه یک بونیون باشد. تفاوت آن‌ها در این است که در حالی که در قسمت کف پا ناهنجاری ایجاد می‌شود، برآمدگی استخوانی از پیشرفت آرتروز در بالای مفصل انگشتان پا نشأت می‌گیرد. این بزرگ شدن استخوان، مانند بونیون، می توانند یک تغییر شکل هالوکس والگوس ایجاد کند که در نتیجه انگشت بزرگ به سمت انگشتان دیگر کشیده می‌شود.

گزینه‌های درمانی

درمان درد انگشت شست پا

اقدامات ساده برای درمان ورم مفاصل انگشتان بزرگ شامل مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد مانند NSAID، به توصیه پزشک شما است. ممکن است به شما توصیه شود که کفش‌هایی را که دارای کفی محکم یا شیب در ناحیه مفصل انگشتان پا هستند، بپوشید.

همچنین فیزیوتراپی نیز می‌تواند کمک کننده باشد و گاهی اوقات به منظور کاهش درد و التهاب مفاصل، یک تزریق استروئیدی به مفصل مورد نیاز است. معمولاً برای از بین بردن انحراف استخوان یا فیوژن استخوان مفصل، به عمل جراحی نیاز است.

نقرس

نقرس

نقرس یک وضعیت متابولیکی است که می‌تواند بر مفصل انگشت بزرگ پا تأثیر بگذارد. نقرس وقتی ایجاد می‌شود که اسید اوریک در خون فرد ایجاد می‌شود و کریستال‌هایی تشکیل می‌دهد که سپس در مفصل انگشت شست پا قرار می‌گیرد. اصطلاح پزشکی توصیف کننده نقرس مفصل انگشت پا، پداگرا است.

علائم آرتروز نقرس شامل قرمزی مفصل، گرمی و به شدت دردناک بودن است. اگر نقرس درمان نشود و به طور مکرر برای چند سال اتفاق بیفتد، ممکن است آسیب مفصلی ایجاد شود. علاوه بر این، توفوی نقرس ممکن است تشکیل شود که رسوبات اوره ای قابل رویت یا قابل لمسی است که در انگشتان پا دیده می‌شود.

گاهی اوقات، تشخیص ورم ​​مفاصل در مفاصل انگشت بزرگ پا برای یک پزشک می‌تواند چالش برانگیز باشد. در این حالت پزشک شما ممکن است آزمایش خون تجویز کند تا میزان اسید اوریک موجود در جریان خون شما بررسی شود. اگر مقدار آن زیاد باشد، این می‌تواند سرنخی از وجود نقرس باشد اگرچه، این یک احتمال قطعی نیست، بلکه تنها یک سرنخ است. در مواردی که پزشک برای آزمایش آن از کریستال‌های اسید اوریک استفاده می‌کند، تشخیص قطعی نیاز به گرفتن نمونه مایع مفصلی دارد.

گزینه‌های درمانی

درمان نقرس در مفصل انگشتان پا دو وجه دارد. هم درد انگشتان پا و هم میزان اسید اوریک بالای جریان خون را درمان می‌کند. برای انگشتان پا، حمله حاد نقرس با استفاده از داروهای تجویز شده به نام کلشیسین، داروهای ضد التهاب (مانند NSAID) یا استروئید قابل درمان است.

برای کاهش نقرس و جلوگیری از حمله‌های بعدی، پزشک احتمالاً در صورت اضافه وزن یا چاقی و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، کاهش دادن وزن را توصیه می‌کند:

  • قطع مصرف گوشت قرمز، غذاهای دریایی و الکل
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها با شربت ذرت با فروکتوز بالا خودداری کنید.
  • افزایش مصرف لبنیات، سبزیجات و غذاهای دارای غلات سبوسدار در رژیم غذایی

در صورت بروز چندین حمله نقرس، پزشک ممکن است برای کاهش سطح اسید اوریک در جریان خون، دارو تجویز کند.

آسیب استخوان کنجدی

آسیب استخوان کنجدی

استخوان‌های کنجدی کف پا، دو استخوان ریز هستند که در زیر استخوان متاتارس اول، در نزدیکی مفصل انگشت بزرگ (اولین مفصل متاتارسوفالانژیال) قرار دارند. آن‌ها درون تاندونی قرار می‌گیرند که انگشت بزرگ پا را به پایین خم می‌کند.

استخوان‌های کنجدی کف پا در اثر آسیب‌های حاد یا مزمن در معرض درد و التهاب قرار دارند. سزاموئیدیت اغلب با فعالیت‌هایی مرتبط است که شامل عدم تعادل انگشتان پا در اثر پریدن، مانند رقص باله یا بسکتبال است. شکستگی استخوان کنجدی می‌تواند علائم مشابهی را ایجاد کند که غالباً با درد قابل توجهی در زیر توپی پا و در ناحیه زیر مفصل انگشتان پا همراه است.

گزینه‌های درمانی

به دلیل میزان وزن وارد شده به روی پا در هنگام راه رفتن، ممکن است عارضه استخوان‌های کنجدی به یک بیماری سرسخت تبدیل شود. در حقیقت، موارد شدیدتر سزاموئیدیت یا شکستگی استخوان کنجدی ممکن است نیاز به راه رفتن با عصا داشته باشد. شکستگی‌های سزاموئید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

سزاموئیدیتی که با شکستگی یا پارگی بافت نرم همراه نیست ممکن است با استراحت و کناره گیری از فعالیت، گذاشتن کفی در اطراف توپی پا و استفاده از کفش ارتوستیک برای تسکین فشار پا درمان شود. توصیه می‌شود از کفش‌های مناسب، مانند کفش طبی استفاده شود. زیرا آن‌ها دارای یک کف منحنی هستند که باعث کاهش فشار در قسمت انگشتان پا می‌شود.

انگشت چمنی

انگشت چمنی یک آسیب متداول مربوط به ورزشکاران است و مانند سزاموئیدیت با درد در قسمت انتهایی مفاصل انگشتان بزرگ مشخص می‌شود. این درد ناشی از کشش است و یک آسیب یا پارگی مربوط به رباط انگشتان پا است.

نام انگشت چمنی به دلیل ارتباط این آسیب دیدگی با ورزش‌هایی که در چمن‌های مصنوعی مانند فوتبال بازی می‌شود، گذاشته شده است. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که پنجه پا انعطاف پذیری بیش از حدی را تحمل کند، مانند زمانی که یک ورزشکار هنگام دویدن انگشتان پا را بیش از حد خم می‌کند.

پا چمنی ممکن است به دلیل پوشیدن کفش‌های ورزشی و فشار روی پا باشد.

گزینه‌های درمانی

بسته به میزان آسیب، علائم اغلب شامل نوعی تورم، تغییر رنگ و درد می‌شود. درمان پا چمنی شبیه به آسیب کنجدی است و محوریت آن کاهش استرس مفاصل انگشت بزرگ است تا باعث بهبودی شود. برای موارد حاد، گذاشتن کمپرس یخ ، بالا بردن پا، محافظت از پا و گاهی اوقات استفاده از عصا ممکن است لازم باشد. ممکن است در صورت وجود صدمات شدیدتر نیاز به مراجعه به جراح پا باشد.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان