درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی با ویتامین دی، ورزش و ماساژ

پای پرانتزی یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌هایی است که می‌تواند در هنگام تولد یا پس از آن و حتی در سن بزرگسالی رخ دهد. اصلاح پاهای پرانتزی در بزرگسالان زمان طولانی‌تری نسبت به کودکان نیاز دارد. اما می‌توان بدون انجام جراحی پاها را صاف کرد. غذای غنی از ویتامین D یا مکمل ارگانیک، ورزش پای پرانتزی، ماساژ و پیروی از عادت‌های و تمرینات خوب توصیه شده توسط پزشک باتجربه می‌تواند در بزرگسالان به اصلاح پای پرانتزی کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان پای پرانتزی و دریافت نوبت در کلینیک با شماره تلفن‌های 02188801800 – 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

دلایل احتمالی پای پرانتزی  


دلایل احتمالی پای پرانتزی

قبل از اینکه بخواهید پای پرانتزی خود را اصلاح کنید، مهم است که علت اصلی بیماری را تشخیص دهید. دلیلش این است که یک مشکل جدی‌تر در سلامتی می‌تواند عامل اساسی در ایجاد این عارضه باشد. توصیه می‌شود به دنبال مشاوره پزشک باشید تا بفهمید که آیا پاهای پرانتزی شما ناشی از برخی بیماری‌های زمینه‌ای است یا خیر. در صورتی که پای پرانتزی شما ناشی از عارضه‌های مربوط به سلامتی دیگر است، باید قبل از اقدام به رفع مشکل پای پرانتزی به این مشکلات رسیدگی شود. زمانی که تأیید شد که مشکل پای پرانتزی ناشی از هیچ یک از بیماری‌های زمینه‌ای نیست، می‌توانید شروع به درمان مشکل کنید. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند به عنوان عوامل اصلی پاهای پرانتزی در بزرگسالان شناخته شود. در اینجا رایج‌ترین دلایل وجود دارد:

  • نرمی استخوان: یک بیماری اسکلتی ناشی از کمبود ویتامین D، کلسیم یا فسفات. کمبود این ویتامین‌ها که از مواد مغذی مهم مورد نیاز برای رشد مناسب استخوان هستند، می‌تواند باعث نرمی استخوان، باز ماندن از رشد و تغییر شکل اسکلت از جمله پای پرانتزی شود.
  • بیماری بلانت: یک اختلال رشد استخوان که بر استخوان‌های پایین پاها (استخوان درشت نی/ ساق) تأثیر می‌گذارد.
  • رشد غیرطبیعی استخوان: این شایعترین علت ایجاد پاهای پرانتزی است. چندین عامل می‌تواند باعث ایجاد تداخل در ایجاد یک سیستم اسکلتی قوی و سالم شود. ناهنجاری‌های ژنتیکی می‌تواند منجر به ضعف، نازک یا متراکم شدن استخوان شود. ورزش نکردن، اختلالات هورمونی و حتی سیگار کشیدن می‌تواند اثرات منفی بر روی توده و قدرت استخوان داشته باشد و همگی می‌توانند از عوامل رشد غیر طبیعی استخوان از جمله پاهای پرانتزی در بزرگسالان باشند.
  • شکستگی‌هایی که به درستی بهبود نمییابند: شکستگی استخوان ممکن است منجر به رشد استخوان در جهت و شکل نادرست شود. در صورت عدم مراقبت، می‌تواند سرانجام منجر به پاهای پرانتزی شود زیرا استخوان شکسته به درستی درمان نشده است.

بنابراین اکنون که از دلایل احتمالی پاهای پرانتزی خود ایده گرفته‌اید، مهم است که برخی از خطرات سلامتی را درک کرده و آگاه باشید که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل، خطراتی را به همراه دارد. اکثر بزرگسالانی که قصد دارند پاهای پرانتزی خود را اصلاح کنند، عمدتا می‌خواهند این کار را برای اهداف زیبایی انجام دهند. اما عدم رسیدگی به اصلاح این مشکل ممکن است منجر به عواقب جدی برای سلامتی در طول زندگی شود.

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی 


درمان پای پرانتزی بدون هیچ گونه اقدام پزشکی امکان‌پذیر است اما موارد زیادی وجود دارد که باید به منظور بهبود پای پرانتزی در منزل کاملا رعایت کنید. برای درمان پای پرانتزی باید در تمرینات بدنی و رژیم‌های غذایی خود برنامه‌ریزی مناسبی اعمال کنید. چندین چیز وجود دارد که باید از خوردن آنها صرف نظر کنید و موارد دیگری نیز وجود دارد که باید بیشتر مصرف کنید. و قسمت دوم ورزش است که باید مقداری ورزش بدنی انجام دهید تا پاها تقویت شوند.

در اینجا چند روش برای درمان پای پرانتزی بدون جراحی آورده شده است:

ویتامین D 

درمان پای پرانتزی با ویتامین D

اولین کاری که باید برای اصلاح پای پرانتزی انجام دهید این است که باید ویتامین D را در بدن افزایش دهید. ویتامین D یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی است که در درمان پاهای پرانتزی کمک زیادی می‌کند. به نظر می رسد در بسیاری از موارد، افرادی که مشکل پای پرانتزی دارند، پزشکان بیشتر متوجه کمبود ویتامین D در بدن آنها می‌شوند. متخصصان و پزشکان حتی مصرف بیشتر این ویتامین را در درمان پاهای پرانتزی توصیه می‌کنند.

در مورد کودکان، مقدار توصیه شده 400000 IU در روز و در بزرگسالان 1500 200 IU در روز است. همچنین، به شما توصیه می‌شود هر روز در معرض نور آفتاب باشید زیرا ویتامین D زیادی به بدن می‌دهد. اگر از پای پرانتزی رنج می‌برید و یا کمبود ویتامین D  دارید، بنابراین درمان طبیعی و کامل برای رفع مشکل پای پرانتزی، خوردن غذای مناسب و سرشار از ویتامین D مانند ماهی‌های چرب و تخم‌مرغ است.

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی است که بسیار برای درمان پای پرانتزی به روش خانگی توصیه می‌شود. تخم‌مرغ حاوی مواد مغذی ضروری است و بسیار سرشار از ویتامین D است. و ویتامین D یکی از مهمترین مواد مغذی است که به تغذیه و رشد مناسب استخوانها کمک کرده و آنها را تقویت می‌کند.

ماساژ روغن داغ 

ماساژ روغن داغ یک درمان خانگی است که می‌تواند برای درمان پای پرانتزی بسیار مفید باشد. ماساژ روغن داغ به گردش خون مناسب در پاها کمک می‌کند. این یکی از بهترین و مفیدترین روش‌ها برای از بین بردن پای پرانتزی است زیرا باعث تغذیه و بهبود عضلات پا می‌شود. دادن فرم صحیحی به پاها بسیار مفید است. اگر می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، اگر نه، فیزیوتراپیست می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد.

ورزش کردن 

یوگا یکی دیگر از موثرترین درمان‌های پای پرانتزی است. با کمک یوگا می‌توانید عضلات و استخوان‌های خود را به منظور دستیابی به فرم مناسب پاها، بکشید. در مراحل اولیه می‌توانید تمرینات ابتدایی یوگا را شروع کنید.

در اینجا چند نمونه تمرین و یوگا برای درمان طبیعی پای پرانتزی آورده شده است.

بالا آوردن مستقیم پا 

تمرین بالا آوردن مستقیم پا برای درمان پای پرانتزی

به پشت دراز بکشید و پای چپ را روی تشک ورزشی صاف قرار داده و زانوی راست خود را خم کرده و کف پا را روی زمین قرار دهید. ماهیچه‌های ران خود را سفت کرده و پا را به ارتفاع حدود یک کف پا از زمین بلند کنید. پا را به مدت پنج ثانیه بالا نگه دارید و مطمئن شوید که صاف است. حالا پای چپ را پایین آورده و با پای دیگر حرکت را تکرار کنید. این تمرین برای تقویت عضلات ران که به پشتیبانی از مفاصل زانو کمک می‌کنند بسیار خوب است.

اسکات به کمک دیوار 

تمرین اسکات به کمک دیوار برای درمان پای پرانتزی

اسکات به کمک دیوار یک تمرین آسان است که می‌توانید به منظور اصلاح پای پرانتزی در خانه انجام دهید. صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و به دیوار تکیه دهید. اکنون زانوها را خم کنید. اطمینان حاصل کنید که زانوهای‌تان با انگشتان پا در یک راستا هستند. اسکات 90 درجه انجام دهید اما پایین‌تر از آن نروید. شکم‌تان را تو نگه دارید و موقعیت را به مدت پنج تا ده ثانیه حفظ کنید. سپس موقعیت شروع را از سر بگیرید. می‌توانید زمان نگه داشتن اسکات را به تدریج افزایش دهید.

حرکت همسترینگ کرل 

حرکت همسترینگ کرل برای درمان پای پرانتزی

برای انجام حرکت همسترینگ کرل، پشت صندلی یا هر وسیله دیگر بایستید و آن را نگه دارید. وزن خود را روی پای راست قرار داده و روی انگشتان پا بایستید. حالا پاشنه چپ را به سمت باسن بالا ببرید.

پنج ثانیه نگه دارید و سپس پا را به حالت استراحت برگردانید. روی هر پا 10 حرکت بزنید. اطمینان حاصل کنید که فقط در حالی که پاها را بلند می‌کنید از همسترینگ خود استفاده کنید.

حرکت استپ آپ یا پرش به طرفین 

حرکت استپ آپ یا پرش به طرفین برای درمان پای پرانتزی

برای انجام این تمرین به صندلی یا نیمکت وزنه نیاز دارید. پای راست را روی نیمکت نگه دارید و پای چپ خود را به سمت بالا بلند کنید تا پای راست صاف شود. وزن خود را روی پای قرار گرفته روی صندلی یا نیمکت متعادل کنید. برای هر طرف 10 تا 12 مرتبه حرکت را تکرار کنید. برای مقاومت بیشتر می‌توانید از یک توپ طبی استفاده کنید.

حرکت برای عضله کناری 

حرکت برای عضله کناری برای درمان پای پرانتزی

حرکت برای عضله کناری به حالت خوابیده به پهلو انجام می‌شود. به پهلو روی زمین دراز بکشید. اگر به پهلوی چپ دراز کشیده‌اید، پای راست خود را به سمت بالا حرکت دهید. پا را از زمین به اندازه 45 درجه بالا ببرید و چند ثانیه نگه دارید. سپس پا را برگردانید و پانزده بار از دو طرف تکرار کنید.

عوارض درمان نکردن پای پرانتزی در بزگسالان 


درمان نکردن مشکل پای پرانتزی ممکن است منجر به برخی از عوارض جدی جسمی و روحی شود. برخی از رایج‌ترین خطرات ناشی از درمان نکردن پای پرانتزی شامل موارد زیر است:

آرتروز پیشرونده زانو

بسیاری از بزرگسالان در اثر درمان نکردن پای پرانتزی دچار درد، بی ثباتی و آرتروز می‌شوند. زانو بارهای نامتوازنی را تجربه می کند که برای کنترل آن طراحی نشده است این منجر به فشار بیش از حد و پارگی مینیسک میانی و غضروف مفصلی می‌شود. غضروف مفصل شروع به سایش می‌کند تا جایی که استخوان روی استخوان مالیده شده و منجر به یک وضعیت بسیار دردناک می‌شود. این عارضه می‌تواند با فعالیت بدنی شدید یا مشکل چاقی تندتر شود.

چرخش غیرعادی پا 

بسیاری از افراد مبتلا به پای پرانتزی دچار چرخش غیرعادی پا می‌شوند. کف پاهایشان در مقایسه با زانو ممکن است رو به بیرون یا داخل باشد.

مشکلات مربوط به عزت نفس 

افرادی که مبتلا به پای پرانتزی هستند دچار کمبود عزت نفس می‌شوند. آنها ممکن است به خاطر ظاهر پاهای پرانتزی‌شان احساس خجالت کنند. حتی ممکن است فکر کنند که بقیه آنها را غیرجذاب می‌دانند. البته این به شدت شرایط و وضعیت روحی فرد بستگی دارد. اما این یک واقعیت است که پاهای پرانتزی در ایجاد مشکلات عاطفی مربوط به عزت نفس نقش دارند.

عارضه دیگر 

سایر عوارض درمان نکردن پای پرانتزی :

  • درد و کاهش دامنه حرکتی در ناحیه ران
  • مشکل راه رفتن یا دویدن
  • کاهش قد
  • دردهای پشت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان