درمان فیبرومیالژیا: تحرک، رژیم غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و …

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان فیبرومیالژیا: تحرک، رژیم غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی و …
تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که با درد گسترده، خستگی، اختلال در خواب، اختلال شناختی، افسردگی، حساسیت‌های محیطی و علائم گوارشی مشخص می‌شود. در این بیماری، متخصصان معتقدند که سیگنال‌های درد توسط مغز و اعصاب اغراق می‌شوند و احساس دردی را که تجربه می‌کنید تقویت می‌کنند. این پردازش سیگنال بی نظم منجر به چندین نوع درد غیرطبیعی می‌شود.

هیچ آزمایش خون یا تصویربرداری عینی قادر به شناسایی آن نیست، بنابراین فیبرومیالژیا با معیارهای ذهنی و با حذف سایر علل احتمالی علائم تشخیص داده می‌شود. درمان ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی برای هدف قرار دادن تغییرات شیمیایی غیر طبیعی مغز، فیزیوتراپی، ماساژ، تغییر سبک زندگی، درمان شناختی رفتاری و داروهایی مانند رگابالین یا لیریکا باشد که به طور خاص برای درمان فیبرومیالژیا تأیید شده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان فیبرومیالژیا و یا برای رزرو نوبت در کلینیک امید پا با شماره تلفن‌های 02188801800 – 09107803155 تماس حاصل فرمایید.

چه عواملی باعث فیبرومیالژیا می‌شود؟ 


هیچ فردی به طور قطعی نمی‌داند. اعتقاد بر این است که علائم ناشی از سیستم عصبی ناکارآمد است. اعتقاد بر این است که این شرایط به دلیل ترکیبی از عوامل متعدد ایجاد می‌شود، از جمله:

  • ژنتیک
  • تغییرات هورمونی
  • استرس طولانی مدت
  • بیماری حاد از جمله برخی ویروس‌ها
  • درد مزمن که ممکن است سیستم عصبی را “درگیر” کند.

عوامل خطر شامل مونث بودن و در سنین 20 تا 50 سالگی است.

فیبرومیالژیا چه علائمی دارد؟ 


فیبرومیالژیا انواع مختلفی از درد را در بر دارد، بنابراین می‌تواند احساس درد، سوزش، سوزن سوزن شدن و یا مانند “برق گرفتگی” باشد. برخی از بیماران فیبرومیالژیا در صورت لمس پوست، احساس آفتاب سوختگی می‌کنند. علاوه بر این، معمولاً خستگی، کمبود انرژی و احساس مه آلود یا کسل کننده در مغز وجود دارد. برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً احساس اضطراب یا افسردگی نیز دیده می‌شود.

چگونه فیبرومیالژیا تشخیص داده می‌شود؟ 


برای تشخیص فیبرومیالژیا، پزشکان به علائم، آزمایشات برای حذف بیماری‌های مشابه و دو پرسشنامه به نام شاخص درد گسترده (WPI) و مقیاس شدت علائم (SS) تکیه می‌کنند. نمره ترکیبی بالا، نشان دهنده فیبرومیالژیا است. بعضی از پزشکان ممکن است هنوز از معاینه نقطه حساس استفاده کنند که اندازه گیری درد گسترده است اما این روش به طور کلی جایگزین روش شاخص درد گسترده و مقیاس شدت علائم شده است.

درمان فیبرومیالژیا 


داروهای فیبرومیالژیا

داروهای فیبرومیالژیا

استفاده صحیح دارو می تواند به برخی از بیماران کمک کند کنترل درد خود را بدست آورند و کیفیت زندگی کلی آنها را بهبود ببخشد. با این حال، داروها باید همیشه همراه با سایر تغییر در شیوه زندگی و سایر روش‌های درمانی برای بهبود علائم کلی شما استفاده شوند. بسیاری از این داروها یکی از جنبه‌های فیبرومیالژیا مانند اسپاسم عضلانی یا درد را کنترل می‌کنند اما علائم دیگر مانند مشکلات شناختی یا خستگی را برطرف نمی‌کنند. همه داروها خطر عوارض جانبی را به همراه دارند.

داروهای تایید شده برای فیبرومیالژیا 

در حال حاضر سه داروی تایید شده برای فیبرومیالژیا وجود دارد:

  • لیریکا
  • سیمبالتا
  • داروی ساولا

اگر پزشک دارویی را برای درمان فیبرومیالژیا تأیید کرده است، حتماً تمام توصیه‌های مربوط به استفاده از آن را دنبال کنید. در صورت مشاهده هرگونه عارضه جانبی، بلافاصله با پزشک صحبت کنید.

داروهای فیبرومیالژیا بدون تایید 

بسته به علائم شما، پزشک شما ممکن است توصیه کند هر تعداد از این داروها را امتحان کنید:

  • داروهای ضد افسردگی خاصی مانند میلناسیپران یا آمی تریپتیلین
  • شل کننده‌های عضله مانند سیکلوبنزاپرین
  • داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین یا پرگابالین
  • داروهای التهابی ضد استروئید (NSAIDs)

داروهای ضد افسردگی به ویژه برای درد، خستگی، مسائل عاطفی و مشکلات خواب مفید هستند. داروهای التهابی ضد استروئید ممکن است برای تسکین دردهای حاد استفاده شوند.

باز هم، تمام داروهای فیبرومیالژیا فقط پس از مشورت با پزشک باید استفاده شوند. آنها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که قبل از شروع استفاده باید کاملاً درک شوند.

هدف داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای فیبرومیالژیا

رژیم غذایی مناسب برای درمان فیبرومیالژیا

در واقع، اگر می‌خواهید با فیبرومیالژیا خوب زندگی کنید سعی کنید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. از هر پنج گروه غذایی (پروتئین، غلات، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات) غذا دریافت کنید. در صورت امکان غذاهای تازه و طبیعی را بیش از فرآوری و نگهداری انتخاب کنید. بعضی از غذاها تمایل دارند که درد فیبرومیالژیا را بدتر کنند، بنابراین اگر می‌توانید سعی کنید از این غذاها پرهیز کنید:

  • غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع شده
  • غذاهای پر کالری
  • قندهای تصفیه شده
  • آسپارتام (یک شیرین کننده مصنوعی)
  • مونوسدیم گلوتامات
  • محصولات دخانیات
  • کافئین
  • الکل

اگر شک دارید همیشه می‌توانید “رژیم حذف” را امتحان کنید. غذای خود را از هر گروه غذایی به مقادیر اساسی محدود کنید و هر بار آرام آرام یک غذا اضافه کنید و توجه کنید که تأثیر آن بر شما چیست. به این ترتیب خواهید دید که آیا پیتزا یا فراپوچینو مقصر درد اضافی است که شما تجربه کرده اید یا خیر.

ورزش 

ورزش برای درمان فیبرومیالژیا

فعالیت بدنی منظم کلید کنترل فیبرومیالژیا است. علاوه بر این، به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی دیگر از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

از پزشک خود در مورد فعالیت‌هایی که برای شما بهتر هستند سوال کنید. حرکات کششی ساده مانند یوگا مناسب فیبرومیالژیا است. تمرینات قدرتی و کاردیو سبک مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری – نیز حیاتی هستند. بسته به سطح تناسب اندام و سلامت کلی شما، ممکن است مجبور شوید به آرامی شروع کنید و به تدریج قدرت خود را افزایش دهید.

با پنج دقیقه پیاده روی تا فروشگاه و برگشت می‌توانید شروع کنید. سپس به تدریج، هر بار که بیرون میروید یک دقیقه دیگر به پیاده روی خود اضافه کنید یا کمی شدت بیشتری اضافه کنید تا در نهایت 30 دقیفه، سه تا چهار بار در هفته با شدت متوسط ورزش کنید.

فیزیوتراپی 

درمان فیبرومیالژیا با فیزیوتراپی

برای کنترل درد و بهبود توانایی حرکتی، ممکن است با یک متخصص فیزیوتراپی کار کنید. اگر فیزیوتراپیستی را می‌شناسید که فیبرومیالژیا را درک می‌کند، می‌تواند بسیار مفید باشد. یک پزشک خوب و باتجربه می‌تواند برای کشش و تسکین درد عضلات، کارهای عملی انجام دهد و همچنین تمریناتی را به شما نشان دهد که به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را بازیابید و در نهایت به تقویت و ورزش‌های قلبی عروقی برسید.

کاردرمانی

کاردرمانی فیبرومیالژیا

عملکرد ساده روزانه در محیط خانه و یا در محل کار می‌تواند با فیبرو پیچیده شود. یک متخصص کاردرمانی به شما نشان می‌دهد که چگونه کارهای روزمره خانه، محل کار و مدرسه را با درد و استرس کمتری انجام دهید. این می‌تواند به معنای آموزش روشهای جایگزین برای انجام وظایف یا تغییر محیط برای انجام آسان‌تر کار یا فعالیت باشد.

به یاد داشته باشید فیزیوتراپی با کاردرمانی متفاوت است. یک فیزیوتراپیست با قدرت، تعادل و تحرک سر و کار دارد. یک متخصص کاردرمانی در انجام کارهای روزمره خاص و ضروری به شما کمک می‌کند.

بیوفیدبک 

بیوفیدبک برای درمان فیبرومیالژیا

بیوفیدبک یکی از روش‌های درمانی جایگزین برای فیبرومیالژیا است که حداقل تهاجمی است و عوارض جانبی ندارد. این یک مزیت برای بیماران فیبرومیالژیا است که علاقه ای به افزودن نسخه دیگری به درمان خود ندارند. بیوفیدبک به بیماران کمک می‌کند تا علائم جسمی درد را تشخیص دهند و به آنها ابزاری می‌دهد تا بتواند از عهده آنها برآید. افزایش تعریق، نبض سریع و تنفس کم عمق همه از علائم جسمی درد هستند. یادگیری تنظیم این پاسخ فیزیکی می‌تواند نه تنها به درد جسمی بلکه در پاسخ عاطفی بیمار به آن کمک کند.

روان درمانی 

روان درمانی فیبرومیالژیا  

زندگی با فیبرومیالژیا می‌تواند از نظر روحی و روانی چالش برانگیز باشد. شما ممکن است در کنار آمدن با مشکلات روزمره مشکل داشته باشید و مضطرب و افسرده شوید. منطقی است که وقتی احساس می‌کنید روان درمانی مفید است، از روانشناس کمک بگیرید – مانند هر بیماری مزمن و شدید، فیبرومیالژیا علاوه بر درمان جسمی، به روان دمانی به عنوان یک قسمت از درمان نیز دارد.

کمک گرفتن ممکن است فقط باعث بهبود وضعیت روحی شما نشود. این می‌تواند برای کنترل علائم شما بسیار مهم باشد، زیرا خلق و خوی می‌تواند درد را تشدید کند و بالعکس.

درمانی که ابزارها و استراتژی های اضافی برای کنترل درد در اختیار بیماران قرار می‌دهد ، موثرترین روش است. این نوع درمان‌ها به بیماران كمك می‌كنند تا عوامل روانی اجتماعی را كه باعث می‌شود درد “شدیدتر شود” یا مدیریت آن دشوارتر شود، را برطرف كنند.

به همین دلایل اغلب درمان رفتاری شناختی (CBT) توصیه می‌شود. در طول CBT، مهارت‌هایی برای شناسایی و کنار آمدن با افکار منفی به شما آموزش داده می‌شود. شما یاد می‌گیرید که درباره بیماری خود فکر کنید و به روشی متفاوت و مثبت‌تر با علائم خود کنار بیایید.

درمان‌های تکمیلی

بسیاری از مبتلایان به فیبرومیالژیا با استفاده از روش‌های درمانی تکمیلی و جایگزین موفقیت خود را گزارش می‌دهند، اگرچه شواهد زیادی در مورد استفاده از آنها وجود ندارد. این‌ها برخی از بهترین روش‌های مطالعه شده است که نوید بخش تسکین علائم است:

  • ماساژ
  • طب سوزنی
  • آرام سازی درمانی
  • آب درمانی

قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین، از پزشک خود بپرسید که آیا این کار بی خطر است یا می‌تواند برای شما موثر باشد. اگر چراغ سبز دریافت کنید ممکن است آنها بتوانند شما را با پزشکان واجد شرایط ارتباط دهند.

سبک زندگی می‌تواند تفاوتی ایجاد کند 

تغییر سبک زندگی درمان فیبرومیالژیا

مدیریت فیبرومیالژیا فقط حرکت، دارو و درمان نیست. نحوه زندگی روزمره شما نیز می‌تواند علائم شما را بهبود یا بدتر کند. عادت های زیر ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

کیفیت خواب شبانه خود را افزایش دهید 

 خواب خوب برای کنترل فیبرومیالژیا بسیار مهم است. این خستگی و تمرکز را بهبود می‌بخشد و به طور کلی به تسکین درد کمک می‌کند. ​​بزرگسالان زیر 65 سال باید هفت تا نه ساعت خواب شبانه داشته باشند. اگر در خواب رفتن مشکل دارید، از پزشک خود نوبت بگیرید. ممکن است لازم باشد که درد خود را بهتر کنترل کنید یا برخی از (یا همه) این اقدامات بهداشتی خوب را بخاطر بسپارید:

  • یک برنامه خواب منظم را با ساعت بیدار و خواب منظم داشته باشید.
  • از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
  • در طول روز ورزش‌های سبک داشته باشید.
  • از اواسط بعد از ظهر از کافئین دور شوید.
  • از خوردن غذاهای پر ادویه یا سنگین قبل از خواب خودداری کنید.
  • از تختخواب خود فقط برای خواب و رابطه زناشویی استفاده کنید.
  • اتاق خود را خنک، ساکت و تاریک نگه دارید
  • یک آیین شبانه مانند دوش گرفتن آرام و خواندن کتاب ایجاد کنید.

آرامش خود را حفظ کنید 

 فیبرومیالژیا می‌تواند طاقت فرسا باشد حتی اگر خوب بخوابید. بنابراین، تا جایی که می‌توانید خونسرد باشید. برای جلوگیری از شعله ور شدن علائم، بیشتر روزهای خوب تفکر کنید. از جاهای شلوغ دوری کنید و زمان زیادی برای استراحت متعادل کنید. در صورت لزوم در محل کار، با همکار خود در مورد تغییر ساعت یا فضای جسمی خود صحبت کنید.

ترک سیگار 

 سیگار کشیدن علاوه بر خطرات شناخته شده، می‌تواند علائم فیبرومیالژیا را تشدید کند. تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری مبتلا به فیبرو کیفیت زندگی بدتر، مشکلات خواب بیشتر و اضطراب بیشتری را در مقایسه با افراد غیر سیگاری مبتلا به فیبرومیالژیا گزارش می‌دهند.

مقالات مرتبط

عوارض ایستادن طولانی مدت

عوارض ایستادن طولانی مدت

شغل بسیاری از افراد ایجاب می‌کند که فرد در طول روز ساعات زیادی سر پا بایستد. ایستادن طولانی‌مدت یکی از…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان