انواع مچ بند طبی برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا

مچ بند طبی در واقع یکی از تجهیزات پزشکی است که شما به مچ پای خود می‌بندید که از ترکیب خاصی از ابزار فلزی، پلاستیکی و پارچه‌ای برای پشتیبانی و محافظت از مچ پا ساخته شده است. مچ بندهای طبی را می‌توان با استفاده از کش یا باندهای پارچه‌ای سفت یا شل کرد. برخی از مچ بندهای طبی به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا وزن کمتر و راحتی بیشتری داشته باشند. از این مچ بندهای سبک برای کمک به فشرده سازی استفاده می‌شود. فشرده سازی عضلات می‌تواند به دنبال التهاب و برای بهبود آسیب دیدگی ناشی از یک جلسه تمرینی شدید کمک کند. مچ بند طبی که از پشتیبانی قوی تری برخوردار هستند، با ابزار تقویتی در دو طرف مچ پا طراحی شده اند تا از آسیب دیدگی مجدد جلوگیری کنند. اکثر مچ بندهای طبی  بعد از اینکه دچار کشیدگی در مچ پا شده‌اید، توسط پزشکان توصیه می‌شوند تا از آن استفاده کنید.

انتخاب مچ بند طبی مناسب برای مچ پا می‌تواند مشکل باشد، زیرا این ابزار کمکی اندازه، نوع و کارکردهای مختلفی دارند. انواع مختلفی از مچ بندهای طبی مختلف وجود دارد. مچ بند نرم، نیمه سفت و سخت از جمله این موارد هستند. نوع آسیب دیدگی مچ پا به تعیین نوع مچ بند مناسب برای شما کمک می‌کند.

کاربرد مچ بند طبی برای کشیدگی مچ پا 


کاربرد مچ بند طبی برای کشیدگی مچ پا

کشیدگی‌های مچ پا یکی از شایع‌ترین آسیب‌های ارتوپدی در افراد مختلف است. دردهای ناشی از کشیدگی مچ پا بسیار مستعد عود مجدد هستند. مچ بندهای طبی پا با تثبیت مچ پا و محدود کردن دامنه حرکت آن می‌توانند از صدمات مکرر و بیشتر جلوگیری کنند. سه نوع کشیدگی برای مچ پا وجود دارد، کشیدگی جانبی، داخلی و بالایی. کشیدگی جانبی مچ پا یا خارج از مچ پا، شایع‌ترین نوع کشیدگی در مچ پا هستند است. 85 درصد از تمام کشیدگی‌های مچ پا جانبی هستند. بیشتر مچ بندهای طبی برای جلوگیری از کشش مجدد مچ پا و آسیب بیشتر، طراحی شده‌اند. کشیدگی داخلی یا میانی و بالایی مچ پا، کمتر دیده می‌شود. با این وجود، مچ بندهای طبی برای این حالت‌ها نیز وجود دارند که  با جلوگیری از حرکت بیش از حد، مانع از  آسیب بیشتر به مچ پا می‌شوند.

مچ بندهای طبی پا چگونه کار می‌کند؟ 


رباط‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌های موجود در مچ پای شما، تکیه گاه و بافت‌های محافظتی از مچ پا را تشکیل می‌دهند. مچ بندهای طبی با پشتیبانی خارجی از شبکه داخلی پشتیبانی که به صورت طبیعی در مچ پا وجود دارد، عمل می‌کنند. آن‌ها برای محدود کردن حرکات خاص استفاده می‌شوند. به طور معمول ، آن‌ها توانایی شما در جل به جا کردن پایتان به سمت پایین و به دور از مچ پا را محدود می‌کنند. همچنین شما قادر نخواهید بود که پایتان را به اندازه معمول و طبیعی خود بچرخانید. یک مچ بند پا باید به راحتی در کفش‌های ورزشی شما جای بگیرد.

مچ بند طبی یک درمان سریع برای آسیب‌های مچ پا نیست. آن‌ها همچنین به صورت 100٪ محافظت در برابر صدمات بعدی را تضمین نمی‌کنند. شما همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد نیاز خود به مچ بند، به پزشک خود یا یک متخصص ارتوپدی مشورت کنید.

مچ بند طبی پا نباید آن قدر محکم باشد که گردش خون شما را کاهش دهد بلکه میزان فشردگی آن باید به قدری باشد که برای حمایت از پای شما کافی باشد. در حالی استفاده از مچ بند یک اقدام عالی برای جلوگیری از آسیب دیدگی مچ پا می‌باشد، اما هیچ تضمینی برای کاهش شدت صدمات بعدی وجود ندارد. با این حال، این ابزار کمکی احتمال وقوع جراحت‌های بیشتر را کاهش می‌دهند.

مزایای استفاده از مچ بندهای طبی چیست؟ 


مزایای استفاده از مچ بندهای طبی چیست؟جلوگیری از آسیب مجدد

اگر در طول ورزش کردن، آسیب‌های مکرر در مچ پا را تجربه کرده‌اید، ممکن است در آینده استفاده از یک مچ بند طبی برای شما بسیار مناسب باشد. این ابزار کمکی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای ممانعت از آسیب‌های بعدی بسیار عالی عمل می‌کنند. این ابزار حتی مقرون به صرفه‌تر از بستن مداوم مچ پا با کش یا نوارهای پزشکی هستند.

شما باید هر بار که در هر نوع فعالیت بدنی شدیدی شرکت می‌کنید، از مچ بند طبی استفاده نمایید. این کار به تثبیت مچ پای شما کمک می‌کند و شما را به استفاده مداوم و پشتیبانی اضافی عادت می‌دهد.

ریکاوری و بهبودی

یک مچ بند طبی مناسب به شما این امکان را می‌دهد تا میزان وزن و فشاری که بر روی مچ پای آسیب دیده وارد می‌شود را کنترل کنید. این مچ بند همچنین به شما این امکان را می‌دهد حرکات ورزشی را با کنترل بهتری انجام دهید تا باعث آسیب بیشتر نشود. این کار می‌تواند به کاهش احتمال بروز آرتریت و درد مزمن نیز کمک کند. پزشک متخصص شما باید بتواند لیستی از تمریناتی را که شخصاً برای شما و وضعیت بدنی شما مناسب است را در اختیار شما قرار دهد.

دامنه حرکت 

در حین بهبودی از آسیب دیدگی مچ پا، شما می‌توانید با انجام تمرینات خاص مچ پا در هنگام استفاده از مچ بند طبی، مجدداً دامنه حرکتی خود را به دست آورید. افزایش دامنه حرکت مچ پا می‌تواند مانع از پیشرفت بافت اسکار شود. هرچه بافت زخم کمتر ایجاد شود، احساس درد کمتری خواهید داشت. تمرینات مچ پا باید توسط پزشک توصیه شود. اگر کشیدگی شما شدید بود، نباید از مچ پای خود استفاده بیش از حدی داشته باشید.

کاهش تورم 

مچ بندهای طبی می‌توانند تورم را به وسیله فشرده سازی ناحیه اطراف محل آسیب دیده کاهش دهند. کاهش تورم در واقع می‌تواند به بهبود آسیب شما کمک کند. این کار می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر و درد نیز کمک کننده باشد. بسته به شدت کشیدگی مچ پا، حتی ممکن است به خرید یک بریس ارتوپدی مچ پا نیاز داشته باشید.

این مچ بندهای ویژه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که رباط‌ها و مفاصل مچ پا را کاملاً ایزوله و بی‌حرکت می‌کنند.

در حالی که استفاده از مچ بند نمی‌تواند به صورت 100٪ مانع از ایجاد صدمات شود، اما مطمئناً خطر کشیدگی مچ پا را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. کشیدگی‌های مچ پا شایع‌ترین آسیب در ورزش‌های دانشگاهی آمریکا می‌باشد. اکثر کشیدگی‌ها به طور معمول در طول تمرین رخ می‌دهند.

انواع مچ بند طبی


انواع مچ بند طبی

سه نوع مچ بند طبی برای پا وجود دارد: مچ بندهای توری، مچ بندهای مخصوص پس از آسیب دیدگی و مچ بندهای سفت و سخت. اکثر مچ بندهای مخصوص مچ پا را می‌توان در فروشگاه‌های کالاهای ورزشی یا تجهیزات پزشکی یافت. مچ بندهای تخصصی تر باید به صورت آنلاین یا از طریق شرکت‌های تهیه کننده لوازم پزشکی سفارش داده شود. در موارد شدید مچ بندهای طبی پا باید با نظر پزشک و متناسب با مشکل و نحوه درمان شما خریداری شوند.

موارد پس از آسیب 

مچ بندهای پس از آسیب، جزو مچ بندهای بسیار سفت و سخت هستند. آن‌ها یا از هوا پر شده‌اند و یا با دو صفحه پلاستیکی پر از ژل هستند که در هر طرف پا قرار داده می‌شوند. یک لولا نیز وجود دارد که امکان انعطاف پلانتار و دورسیفلکسیشن را فراهم می‌نماید. مچ بندهای مخصوص پس از آسیب در درجه اول برای کاهش فشار تورم و جلوگیری از وارونگی و برعکس شدن پا استفاده می‌شوند. این نوع مچ بندها برای فعالیت‌های کاربردی در نظر گرفته نشده‌اند. مچ بندهای پس از آسیب را می‌توان در داروخانه‌های منتخب یا از طریق شرکت‌های تأمین تجهیزات پزشکی یافت.

مچ بند سفت و سخت 

مچ بندهای سفت و سخت در دو نوع مختلف، قابل حرکت یا توری در بازار وجود دارند. از این مچ بندها در رابطه با توان‌بخشی یک آسیب می‌توان استفاده کرد. مچ بندهای قابل حرکت اجازه می‌دهد تا قوزک پا به سمت بالا یا پایین حرکت کند و از مچ پا در برابر چرخیدن در داخل یا خارج محافظت کند. این بریس از قدرت محافظت بالایی برخوردار است و به دلیل دفعات پرش، معمولاً در والیبال و بسکتبال استفاده می‌شود. مچ بند توری دو درج پلاستیکی در هر طرف مچ پا دارد تا از وارونگی و برعکس شدن جلوگیری کند. برخی مارک ها بندهایی را برای پشتیبانی بیشتر از مچ پا استفاده کرده‌اند. این بریس ها را می‌توان از طریق شرکت‌های تأمین تجهیزات پزشکی خریداری کرد.

مچ بندها یا بریس‌های نرم 

مچ بندها یا بریس های نرم یک ماده الاستیک یا نئوپرن هستند و برای حمایت ملایم و برای گرم نگه داشتن مفاصل و رباط ها و عضلات استفاده می‌شوند. این مچ بندها می‌توانند در تقویت مچ پا برای جلوگیری از کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا در هنگام فعالیت‌های بدنی کمک کنند. آن‌ها همچنین برای تورم و ناراحتی عضلانی با ایجاد حالت فشرده بسیار مناسب هستند. این مچ بندها نسبتاً ارزان هستند و در بیشتر فروشگاه‌هایی که دارای بخش داروخانه هستند، می‌توان آن‌ها را یافت.

مچ بندهای نیمه سفت و سخت 

مچ بندهای نیمه سفت و سخت می‌توانند به دو نوع تقسیم شوند:

مچ بندهای توری و لولایی

مچ بندهای توری سال‌هاست که توسط پزشکان و سایر متخصصین مراقبت‌های بهداشتی برای حمایت خفیف تا متوسط از عضلات و رباط‌ها، استفاده می‌شود. این مچ بندها رایج‌ترین مچ بندهای مورد استفاده هستند. آن‌ها را می‌توان در اکثر فروشگاه‌های تجهیزات ورزشی و همچنین در فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی خریداری کرد. این مچ بندها ارزان تر از سایر انواع مچ بندهای طبی هستند. نوع توری معمولاً از یک ماده محکم ساخته شده است و مانند یک کفش عمل می‌کند. آن‌ها می‌توانند یک تکیه گاه سفت و سخت اضافی را برای پشتیبانی جانبی در طرفین پا فراهم نمایند. برخی از مچ بندهای توری طبی در حال حاضر دارای بندهای اضافی برای ایجاد قفل‌های شکل هشت و پاشنه مناسب برای پشتیبانی بیشتر از مچ پا هستند. این نوع مچ بندها سبک بوده و بیشتر توسط ورزشکاران استفاده می‌شود و می‌تواند در اکثر کفش‌ها به راحتی جای بگیرند.

مچ بندهای لولایی 

مچ بندهای لولایی یک سبک جدید از طراحی مچ بند هستند و برای پشتیبانی متوسط توصیه می‌شود. آن‌ها به جلوگیری از چرخش مچ پا از یک سمت به سمت دیگر کمک می‌کنند، اما هنوز اجازه می‌دهند مچ پا به سمت بالا و پایین حرکت کند. این نوع مچ بند دارای دو ضلع نیمه سفت و سخت است که برخی از آن‌ها دارای راحتی بیشتری برای راحتی پا هستند و یک بند جلیقه‌ای از جنس پارچه می‌تواند میزان سفتی و حمایت مچ بند را تغییر دهد. بسته به نوع و سبک این نوع مچ بندها، قیمت آن‌ها می‌تواند کمی گران‌تر باشد. اکثر آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کفش قرار بگیرند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای جابجایی بهتر و متناسب تر مچ پا استفاده کرد. مچ بندهای لولایی در مقایسه با مچ بندهای توری، دارای اثرات حمایتی و درمانی بیشتری هستند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است.