کفش ورزشی؛ انواع،ویژگی ها

kafshvarzesh

انتخاب کفش مناسب برای تناسب اندام اهمیت زیادی دارد. اگر کفش‌هایتان در هنگام ورزش بطور مناسب از پاها پشتیبانی نکنند، ممکن است احساس ناراحتی کنید و حتی دچار آسیب‌دیدگی شوید. بنابراین در هنگام خرید کفش ورزشی باید به دنبال چه چیزی بود؟ پاسخ این سوال بستگی به نوع و شکل پا و ورزشی دارد که قصد انجام آن با این کفش‌ها را دارید. بطور کلی سه دسته‌ی اصلی برای کفش‌های ورزشی وجود دارند که عبارتند از: دویدن، پیاده‌روی و تمرین.

اگر قبلاً دچار آسیب‌دیدگی‌هایی شده‌اید که بر شکل و نیازهای پاها تاثیر می‌گذارند، فرم کفش نیز متفاوت خواهد بود. کفش‌هایd با شکل‌های مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام یک بسته به قوس کف پای شما احساس بهتری ایجاد می‌کنند. اگر هیچ کفشی متناسب با قوس کف پایتان نباشد، به دنبال کفی‌های طبی کفش یا ارتزهای سفارشی باشید که متناسب با هر کفشی بوده و موجب راحتی و پشتیبانی بهتر پا می‌گردند.

پوشیدن کفش‌های ورزشی راحت و مناسب می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌دیدگی کمک کند. یک کفش ورزشی همچنین باید نسبتاً سبک بوده و ضربه‌گیر مناسبی باشد. اما تمام کفش‌های ورزشی بطور یکسان تهیه نشده‌اند. شما باید به دنبال کفش متناسب با اندازه‌ی پاها باشید. راحت کردن کفش ورزشی با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری و سپس تجویز بهترین کفش‌های ورزشی یا ارتزهای سفارشی توسط یک متخصص پا انجام می‌شود. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با شماره‌های 02188898441 تماس حاصل نمایید.

نوع پا 


kafshvarzesh1

پیش از بحث درباره‌ی کفش‌ها، بهتر است درباره‌ی پاها بحث کنیم. قبل از انتخاب یک کفش ورزشی دانستن نوع پا اهمیت دارد. اگر پاهایی صاف دارید، ممکن است پاهایتان فاقد پشتیبانی کافی باشد که می‌تواند موجب فشار و تنش در کف پا، ساق پا و زانوها شود. اگر قوس کف پا زیاد باشد، ممکن است پاها بیشتر نسبت به صدمات ناشی از استفاده مفرط در حین ورزش و تمرین آسیب‌پذیر باشند. از آنجایی که پای دارای قوس زیاد، سفت‌تر است، ضربه‌گیر ضعیف‌تری می‌باشد.

یک روش برای تعیین نوع قوس کف پا قرار دادن کف پای خیس بر روی بتن خشک یا یک تکه کاغذ است. اگر بخش بیشتری از جای پا بر روی زمین یا کاغذ ظاهر شود، احتمالاً کف پایتان صاف است. اگر بخش عمده‌ای از قسمت میانی جای پا قابل مشاهده نباشد، در این صورت قوس کف پایتان زیاد است. اگر دقیقاً نمی‌دانید که قوس کف پایتان چگونه است، جهت بررسی پاها و اطمینان از انتخاب بهترین کف با یک پزشک پا مشورت کنید.

آناتومی و ساختار کفش ورزشی


kafshvarzesh2

کفش از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که به منظور پشتیبانی و محافظت از پا عمل می‌کنند:

  • کف بیرونی خارجی‌ترین سطح کف کفش یا گام می‌باشد.
  • قسمت بالا که بالاترین بخش کفش بوده و دربرگیرنده پا می‌باشد و بند کفش در آنجا واقع است.
  • قسمت میانی لایه‌ی بین قسمت بالا و کف بیرونی می‌باشد. این لایه قسمت عمده ضربه‌گیری و پایداری کفش را فراهم می‌کند.
  • ساق ناحیه‌ی میانی از پاشنه تا قسمت توپی پا می‌باشد.
  • پشتی کفش قطعه‌ی سخت اطراف پشت پاشنه است که پایداری و استحکام پا را تامین می‌کند.

انواع کفش‌های ورزشی


انتخاب کفش ورزشی مناسب هم برای لذت بردن از یک ورزش و هم کاهش خطر مصدومیت مهم است. انواع مختلف فعالیت‌های ورزشی بر بخش‌های مختلف بدن فشار و تنش وارد می‌کنند. کفش ورزشی نامناسب می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی نه فقط در پاها بلکه در زانو، ران، کمر و دیگر بخش‌های بدن گردد.

نوع ورزش یا فعالیت ورزشی که در آن شرکت می‌کنید برای تعیین بهترین کفش برای شما موثر است. افرادی که بطور جدی ورزش می‌کنند باید با مربی، تمرین‌دهنده یا دیگر متخصصینی که در زمینه ورزش تخصص دارند و دارای اطلاعات کافی از علایق، توانایی‌ها و میزان فعالیت شما هستند، مشورت کنید.

کفش‌های مخصوص دویدن

kafshvarzesh3

کفش‌های مخصوص دویدن باید ضربه‌گیر، کشش و استحکام مناسبی داشته باشند. کف بیرونی باید بادوام باشد، پشتی و قسمت میانی باید سفت و محکم باشند و خود کفش باید تا حد امکان سبک و انعطاف‌پذیر باشد. کفش‌های مخصوص دویدن در قسمت پاشنه پا ضربه‌گیری بیشتری داشته و در قسمت توپی پا کمتر ضربه‌گیر هستند. بالای کفش‌های مخصوص دویدن دارای سوراخ‌های بیشتری است تا پا خنک‌تر بماند.

کفش‌های پیاده‌روی 

kafshvarzesh4

کفش پیاده‌روی باید دارای قسمت بالایی راحت و نرم باشد و ضربه‌گیر نسبتاً خوبی باشد، گام آن نسبتاً نرم باشد و شکل آن طوری باشد که در حین راه رفتن حالت طبیعی پا را به خود بگیرد. کفش‌های پیاده‌روی باید استحکام و ماندگاری کافی را در زمین‌های مختلف داشته باشند.

کفش‌های چند منظوره تمرینی

kafshvarzesh5

کفش‌های چند منظوره تمرینی علاوه بر ضربه‌گیری، برای حرکات جانبی یا کناری کنترل بیشتری فراهم می‌کنند و از این رو انتخاب بهتری برای فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های هوازی می‌باشند. کفش‌های مخصوص دویدن و پیاده‌روی بیشتر برای حرکات روبه جلو طراحی شده و دارای استحکام جانبی کافی نیستند. بیشتر کفش‌های تمرینی دارای کف بیرونی پهن‌تری از کفش‌های مخصوص دویدن و پیاده‌روی می‌باشند که موجب افزایش استحکام جانبی کفش می‌گردد.

کفش‌های ورزش‌های میدانی و سالنی 

kafshvarzesh6

ورزش‌هایی مانند تنیس، بسکتبال، فوتبال یا بیسبال نیاز به کفش‌های خاصی دارند. کفش‌های سالنی (تنیس، بسکتبال، والیبال) باید محکم بوده و یک کف مستحکم برای انجام فعالیت‌های داخل سالنی داشته باشند. این کفش‌ها باید پشتیبانی کافی جهت انجام حرکات جانبی و عقب و جلو داشته باشند. کفش‌های ورزش‌های میدانی (فوتبال، بیس‌بال) معمولاً دارای میخ هستند. برای انتخاب این کفش‌ها باید با مربی یا تمرین‌دهنده‌ی خود مشورت کنید.

اندازه بودن کفش


ممکن است در کل دوران بزرگسالی اندازه کفش یک عدد ثابت بوده باشد اما نباید فرض کنید که اکنون نیز همان اندازه است. پاها در طول زمان رشد کرده و تغییر می‌کنند، و عواملی مانند افزایش یا کاهش وزن، بارداری و آسیب‌دیدگی قسمت پایین بدن همگی می‌توانند در تغییر اندازه پا نقش داشته باشند.

به منظور بررسی قوس کف پا (معمولی، صاف یا زیاد) بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا با توجه به حرکت طبیعی پا کفش مناسب را توصیه کند. دانستن اندازه و الگوی قوس کف پا می‌تواند برای تصمیم‌گیری هوشمندانه و خرید کفش موثر باشد. گاهی اوقات کفش‌هایی دارید که اندازه‌ی پاهایتان نمی‌باشند یا در هنگام راه رفتن باعث ناراحتی می‌شوند، بنابراین متخصص پا می‌تواند با پیشنهاد کفی‌های طبی یا ارتزهای سفارشی به شما کمک کند تا کفشتان راحت شده و فشار وارد به پاها کاهش یابد. تفاوت اندازه‌ی دو پا غیرطبیعی نمی‌باشد. اگر پای چپ به اندازه نیم یا یک سایز بزرگ‌تر از پای راست باشد، استفاده از کفی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. اگر یک پا به اندازه بیشتر از یک سایر بزرگ‌تر از پای دیگر باشد، باید برای انتخاب کفش‌های مناسب با متخصص پا مشورت کنید تا با استفاده از تکنولوژی کامپیوتری کفش‌های با جفت‌های با اندازه متفاوت را تهیه کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>