درمان درد آشیل پا ناشی از ورم و کشیدگی تاندون آشیل با فیزیوتراپی

bp1

تاندون آشیل بزرگترین تاندون در بدن است و عضلات بسیار قدرتمند ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه (استخوان پاشنه) وصل می‌کند و در پشت (عقبی) پای شما واقع شده است. سه بعد برای آشیل وجود دارد که هر بخش یا هر سه بخش ممکن است دردناک شوند. تاندون بین قسمت الحاق و پری یا پارا تاندون از هم جدا می‌شود، و همچنین یک کیسه وجود دارد که یک کیسه کوچک مایع است که بین استخوان و خود تاندون قرار دارد. این کیسه‌ی کوچک مایع برای فراهم کردن امکان سر خوردن بدون اصطکاک در استخوان پاشنه بکار می‌رود. تاندون آشیل ما را قادر می‌سازد پاشنه‌ی خو را بلند کنیم که به معنی عملکرد مناسب آن است، و برای راه رفتن و دویدن و حتی برای ما در ایستادن روی انگشتان پا حیاطی است.

برای تشخیص نوع و میزان آسیب دیدگی تاندون آشیل متخصصین ما از معاینات دقیق بالینی استفاده می‌کنند و در صورت نیاز درخواست تصویر برداری x-ray و MRI می‌دهند. برای درمان درد آشیل متخصصین ما با توجه به سن و شرایط بیمار با رویکرد پلکانی اقدام می‌کنند، به این صورت که ابتدا درمان را با روش‌های ساده مانند ورزش، فیزیوتراپی، چسب، بریس و کفی طبی که در کلینیک پا با روش اسکن سه بعدی مخصوص هر بیمار ساخته می‌شود، آغاز می‌کنند و در صورتیکه نیاز باشد درمان‌های پیشرفته‌تر مانند انواع تزریق‌ها مانند PRP ، اوزون و .. که تحت هدایت دستگاه سونو گرافی انجام می‌شوند، تجویز می‌کنند. و در موارد حاد بیمار به جراح ارجاع داده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با متخصصین ما می‌توانید با شماره‌های 02188801999 و 02188801800 تماس حاصل فرمائید. همچنین می‌توانید به آیدی تلگرام omidclinic@ مراجعه کنید.

مراحل درد تاندون آشیل


bp2

در شروع مراحل، گفته می‌شود که درد تاندون آشیل اغلب تاندونیت است، که التهاب تاندون به علت ضربه ریز تکراری است. هنگامی که کیسه زلالی درگیر است، این به آماس کیسه‌های مفصلی آشیل اشاره دارد. با این حال زمانی که این مسئله برای دوره طولانی وجود داشته باشد، اغلب به عنوان تاندونیت مزمن شناخته می‌شود، که یک بیماری مزمن است که توسط تنزل، تضعیف و ناهمترازی فیبرهای تاندون در مرحله فاز تعمیر مشخص شده است. همچنین ممکن است خار استخوان موجود بین تاندون و الحاق استخوان آن وجود داشته باشد.

علل درد تاندون آشیل


ما اغلب از پزشکان سوال می‌کنیم علت اصلی مشکل آشیل چیست، اما پاسخ سریعی به این سوال وجود ندارد. اغلب عوامل متعددی در ایجاد مشکلات آشیل دخیل هستند. برخی از علل اصلی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • عضلات سفت ماهیچه ساق پا
  • عضلات ضعیف ماهیچه ساق پا
  • انتخاب ضعیف و نامناسب کفش
  • مکانیک راه رفتن ضعیف یا ناهمتراز
  • افزایش فعالیت‌های دویدن خیلی سریع
  • دویدن پلکانی یا تپه‌ای

عوامل متعددی وجود دارند، و بیماران ممکن است ترکیبی از مشکلات مالتی فاکتوریل را داشته باشند یا فقط می‌توانند یک مشکل داشته باشند.

بسیار مهم است که از مشکل آشیل مراقبت کنید، زیرا مشکل تاندون می‌تواند مزمن شود و به درد ناتوان کننده منجر شود. بیماران اغلب به علت درد باید ورزش را متوقف کنند و برخی از بیماران ادامه دادن به الزامات روزانه کارشان برایشان دشوار باشد. بزرگترین مشکل مواجه با مشکلات تاندون توانایی جدا شدن و پارگی تاندون است و این می‌تواند منجر به تعمیر با جراحی و توانبخشی بسیار طولانی شود.

به خاطر داشته باشید، درد بدن راهی است که بدن می‌گوید مشکل دارم. بنابراین مشکل را متوقف و رفع کنید، زیرا اغلب افرادی هستند که درد را نادیده می‌گیرند و یا دردی که می‌تواند طولانی‌ترین زمان را برای تعمیرات بگیرد را از سر می‌گذرانند. متاسفانه، هیچگونه تعمیر سریعی برای تاندونوپاتی آشیل وجود ندارد، مانند تاندون‌ها و رباط‌ها، برعکس عضلات دارای یک منبع خون پایین هستند و بهبودی‌شان می‌تواند مدت زیادی طول بکشد. در صورتی که مبتلا به هر گونه مشکل با تاندونتان هستید، باید به یک پزشک واجد شرایط برای تشخیص و برنامه درمان مراجعه کنید.

چه کسانی در معرض خطر این بیماری هستند؟


تاندونوپاتی آشیل و پارگی تاندون هر دو بیشتر در افراد بالای 30 سال رایج هستند. با افزایش سن، خون زمان دشوارتری برای جریان یافتن به بافت‌های تاندون دارد، و این باعث می‌شود که این ناحیه آسیب پذیرتر شود. چاقی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به آسیب‌های آشیل را افزایش دهد و مردان احتمال بیشتری برای آسیب دیدن آشیل نسبت به زنان دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟


در صورتی که دارای شرایط زیر باشید، ممکن است متحمل آسیب تاندون آشیل باشید:

  • درد شدید در مچ پا و پشت پاشنه خود را تجربه می‌کنید.
  • یک ضربه مستقیم به تاندون آشیل داشته‌اید.
  • به علت ضربه درد شدیدی را تجربه کرده‌اید.
  • ترکیدن تاندون آشیل را شنیده یا حس کرده‌اید.
  • قادر به راه رفتن بدون درد نیستید.
  • در ناحیه آشیل دچار ورم هستید.
  • گز گز یا بی‌حسی در پا دارید یا پای شما آبی یا رنگ پریده است.
  • ممکن است پس از آسیب قبلی تاندون آشیل مجددا صدمه دیده باشید.
  • در صورتی که فکر می‌کنید تاندون آشیل شما ضربه دیده است، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. تا زمانی که بتوانید به پزشک مراجعه کنید، پای خود را استراحت دهید و سعی نکنید کاری انجام دهید.

آزمایش

عنصر اساسی در معاینه فیزیکی، موضعی کردن تورم و حساسیت در تاندون آشیل در ناحیه وخیم یا الحاق است. حساسیت شدید به معاینه دستی یک کشف معاینه کلاسیک است. گرمای قابل لمس معمولا آشکار نیست مگر اینکه پری تاندونیت یک جزء مهم باشد. آشیل معمولا سفت است، با دورسی فلکشن مچ پا به ندرت بیش از 90 درجه منبسط می‌شود. يافته‌های مرتبط ممکن است شامل وضعيت غير طبيعی پا (صافی کف پا يا کف پای گود)، عضلات عقب ران سفت و ضعف عضلانی کل مفصل ران و پا باشند. پاشنه‌های پا ممکن است در موقع ایستادن بر روی انگشتان پا به حالت کج طبیعی حرکت نکند. ارزیابی نورولوژیک، از جمله قدرت، احساس و رفلکس‌های عمیق تاندون، طبیعی است. معاینه همچنین باید شامل بررسی نقص قابل لمس و آزمون تامپسون (فشردن ماهیچه ساق پا، که منجر به پلانتار فلکشن در یک تاندون متصل می‌شود) برای بررسی پارگی تاندون آشیل باشد.

تصویر برداری

اشعه‌های ایکس معمولا طبیعی هستند. اولتراسونوگرافی تشخیصی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قادر به تعیین گستره هر دو تاندونیت مزمن و پری تاندونیت است.

درمان درد آشیل


استراحت

استراحت بسیار مهم است. درد آشیل یک آسیبی است که شما باید به بدن خود گوش دهید و اگر آسیب دیده است آنرا استراحت دهید (مگر اینکه در حین کار کردن روی رژیم ورزشی Hakan Alfredson هستید).اگر تاندونیت آشیل حاد مجاز به مزمن شدن باشد، ممکن است علاج آن بسیار بسیار مشکل باشد.

سرما درمانی

bp3

سرما درمانی را می‌توان به مدت 10 تا 15 دقیقه حداقل سه بار در روز استفاده کرد. اگر ممکن است برای روز اول هر دو ساعت یکبار، سپس همانطور که علائم بهبود می‌یابند به تدریج تکرار کاهش می‌یابد. یخ را می‌توان در یک حوله چای مرطوب استفاده کرد و یا بسته‌های ژل گرم و سرد قابل استفاده مجدد ایده‌آل هستند زیرا آنها کمتر کثیف هستند و می‌‌توانند بعدا در فرایند توانبخشی برای اعمال گرما مورد استفاده قرار گیرند. یخ نباید به صورت مستقیم به پوست اعمال شود زیرا ممکن است باعث یخ سوختگی شود.

دارو

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن می‌توانند تحت مشاوره پزشکان استفاده شوند. این ممکن است در کوتاه مدت به کاهش التهاب و درد تاندونیت آشیل حاد کمک کند، گرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که دارو بتواند طولانی مدت به درد تاندونیت آشیل کمک کند و حتی ممکن است مانع از بهبودی شود.

نوار

نوار تاندون آشیل می‌تواند به کاهش بار در تاندون کمک کند و درد را کاهش دهد. نوارهای الاستیک از بالای عضله ساق پا می‌گذرند و در زیر پاشنه پا عبور می‌کنند و می‌توانند در مراحل اولیه در جایی که هدف این است که تاندون تا حد امکان استراحت کند، بعلاوه هنگام بازگشت به دویدن، مفید باشند.

کفی طبی

bp4

یک کفی طبی حدود 1 سانتی متر در هر دو پا قرار دهید تا پاشنه‌های پا را بالا ببرد و به کاهش فشار روی تاندون کمک کند. همیشه از کفی طبی استفاده نکنید زیرا عضلات ساق پا ممکن است در طول زمان به طور سازگار کوتاه شوند و کشیدگی عضله افزایش یافته در آینده روی تاندون آشیل قرار خواهد گرفت.

الکتروتراپی

bp5

الکتروتراپی مانند اولتراسوند اعمال شده توسط یک درمانگر حرفه‌ای نیز می‌تواند به کاهش درد و التهاب و ارائه تأثیر ماساژ میکرو بر روی بافت کمک کند. ماساژ کف پا می‌تواند به متحرک کردن بافت‌های تاندون کمک کند و ماهیچه‌های ساق پا را آرام کند.

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا به طور مستقیم به تاندون اعمال می‌شود و ممکن است باعث جلوگیری از تشکیل چسبندگی در تاندون شود. این چسبندگی‌ یا تکه‌های چسبنده به آرامی سر خوردن تاندون در پوشش اطراف خود را متوقف می‌کند. ماساژ کف پا همچنین می‌تواند در خود ماهیچه‌های ساق پا مورد استفاده قرار گیرد تا به بهبود انعطاف پذیری ضعیت کلی این عضلات کمک کند.

شاک ویو تراپی برای درد تاندون آشیل

bp6

شوک ویو یک پالس انرژی است که می‌تواند در سرعت‌های نزدیک از میان هر ماده‌ای عبور کند. در دهه اخير، درمان شوک ویو برای تاندونیت و ساير مشکلات و دردهای استخوان پاشنه (calcaneus) بسيار موفق بوده است.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

بیماران مبتلا به تاندون آشیل با یک نوع روش پزشکی احیا کننده به نام درمان پلاسمای غنی از پلاکت موفقیت‌های بسیاری دیده‌اند. درمان پی آر پی یک روش شفابخش و کاملا طبیعی برای مفاصل آسیب دیده و بافت نرم است. این کار در درمان مشکلات درد مزمن کار کرده است. در درمان پی آر پی، مقدار کمی از خون شما را می‌گیریم و آن را در سانتریفوژ می‌چرخانیم. این اجزای خون را برای ایجاد نمونه آزمایش پلاسمای جدید با غلظت بالا که پر از پلاکت است، جدا می‌کنند. پلاسمای غنی از پلاکت به داخل محل آسیب تزریق می‌شود. با سوپر شارژ توسط فراوانی پلاکت‌ها، سلول‌ها می‌توانند سخت‌تر و سریع‌تر برای بهبودی تاندون کار کنند.

اوزون تراپی

اوزون تراپی جایی است که اوزون درجه پزشکی، که یک فرم خالص اکسیژن است، برای ایجاد پاسخ خود بهبودی در بدن استفاده می‌شود. بدن قادر است تمام وقت خودش را به طور دائم تعمیر کند و اوزون به عنوان یک پیش برنده این پاسخ علاج بخش طبیعی عمل می‌کند. نحوی که اوزون این کار را انجام می‌دهد توسط تحریک متابولیسم اکسیژن است. اوزون ناحیه‌ای که در آن انجام شده است را در معرض اکسیژن زیاد قرار می‌دهد، و منجر به بالا بردن فرآیندهای بهبودی خود بدن شود.

تزریق استروئید

کورتیزون یک دارو ضد التهابی قوی است که در درمان بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی استفاده می‌شود. هنگامی که به وسیله تزریق به محل آسیب فرستاده می‌شود، می‌تواند موجب کاهش التهاب و درد شود.

جراحی

قبل از در نظر گرفتن جراحی، متخصص مچ پا احتمالا تمام گزینه‌های غیر جراحی را سپری خواهد کرد. جراحان ممکن است از یک روش مطابق آخرین پیشرفت‌های علمی حداقل تهاجمی استفاده کنند که امکان این را فراهم می‌کند که جراح بخشی از قسمت‌های سالم آشیل را به هم بدوزد. این کار منجر به قوی‌تر شدن تاندون می‌شود.

ورزش

به این نکته باید توجه داشت که ورزش نیز مانند دارو باید توسط پزشک بطور اختصاصی برای هر بیمار تجویز شود. در زیر تعدادی حرکات ورزشی پایه برای بهبود درد آشیل نشان داده شده است. بنابراین قبل از انجام هرگونه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

کشش‌های تاندون آشیل

bp7

اولین تمرین کشیدگی تاندونیت آشیل برای کشش تاندون آشیل شما طراحی شده است. با کشش تاندون آشیل شما می‌توانید فشار بر روی تاندون آشیل خود را کاهش دهید. این باعث استراحت و امکان بهبودی خواهد شد. تمرین را به روش زیر انجام دهید:

  • باستید و پاهای خود را روی یک خط صاف و تاندون آشیل دردناک را پشت قرار دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که پاهای شما به سمت جلو است.
  • زانوی دردناک خود را خم کنید و کل وزن خود را روی آن قرار دهید.
  • حال باید در تاندون آشیل خود احساس کشش کنید.
  • این حرکت را به مدت 5 ثانیه نگه دارید.

کشش عضلات ساق پا

bp8

تمرین کشش تاندونیت دوم برای کشش عضلات ساق پا طراحی شده است. همانطور که می‌دانید، عضله ساق پا تاندون آشیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش اندازه آن، نیروهایی که روی تاندون آشیل اعمال می‌کند را کاهش خواهید داد.

تمرین را به روش زیر انجام دهید:

  • در همان حالتی که برای تمرین اول ایستادید بایستید.
  • زانوی دردناک خود را دراز کنید و زانوی دیگر را خم کنید.
  • مفصل ران‌ها را به سمت جلو حرکت دهید، تا دراز شود و پاشنه پا روی زمین قرار گیرد.
  • شما باید در عضله ساق پای خود احساس کشش کنید. این حالت را به مدت 15 ثانیه نگه دارید.

افزایش تحرک مچ پا

bp9

همراه با کشش تاندون آشیل و عضلات ساق پا، می‌توانید فشار را روی تاندون آشیل خود حتی با افزایش تحرک مچ پا کاهش دهید. این دقیقا همان کاری است که ما با این تمرین بعدی انجام خواهیم داد:

تمرین را به روش زیر انجام دهید:

  • روی انگشتان پای دردناکتان بایستید.
  • حال با مچ پای خود دایره‌هایی ایجاد کنید در حالی که انگشتان پای خود را در محل یکسان نگه می‌دارید.
  • تا آنجا که امکان دارد دایره‌های بزرگ درست کنید.
  • حال همین کار را از طرف دیگر انجام دهید.
  • برای هر جهت تمرین را دو دقیقه تکرار کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>



به این پست امتیاز دهید.
Rate this post