جوراب واریس برای درمان واریس پا : انواع، خواص درمانی و ویژگی ها

2015-11-18-14-41-45-231

بهترین شیوه برای درمان واریس در ایران و سایر کشور‌ها استفاده از جوراب‌های واریس و یا جوراب‌های محکم است، و زمان استفاده از جوراب واریس به هنگام کار و ایستادن طولانی مدت است.

بيماري واریس با درد در ناحيه پا همراه است و معمولا درد هنگام شب افزايش مي‌يابد. به همين دليل به سالمندان و افراد مبتلا به واريس توصيه مي‌شود براي کاهش اين درد جوراب‌هاي واريسي بپوشند. البته گاهي سالمندان با پوشيدن جوراب‌هاي واريسي اذيت مي‌شوند، عرق مي‌کنند و حتي حساسيت پوستي سراغشان مي‌آيد. به همين علت نمي‌توان استفاده از جوراب واريس را به تمام افراد مبتلا به اين بيماري، توصيه كرد. با وجود اين، راهکارهايي هم براي پيشگيري از حساسيت پوستي و تعريق ناشي از پوشيدن جوراب‌هاي واريسي وجود دارد؛ مثلا مي‌توان يک جوراب نازک نخي را زير جوراب‌هاي واريسي به پا کرد تا جلوي ابتلا به حساسيت پوستي را بگيرد. ناگفته نماند که پوشيدن جوراب‌هاي واريس فقط به کاهش درد کمک مي‌کند و علائم ظاهري اين بيماري (مانند بدشکل شدن عروق پا) را از بين نمي‌برد، بنابراين بيماراني که مي‌خواهند بدشکلي پاي خود را از بين ببرند، بايد به متخصصان پوست يا عروق مراجعه كنند تا شايد با درمان‌هاي ليزري، کمي وضعيت ظاهري پاي اين عزيزان بهبود يابد.

انواع


جوراب های واریس طبق دو مولفه درجه فشار و همچنین ارتفاع دسته بندی می شوند. از نظر ارتفاع، این جوراب ها به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

  • زیرزانو (AD)
  • میانه ران یا بالای زانو (AF)
  • انتهای کشاله ران (AG)

تصمیم گیری برای این که کدام نوع جوراب واریس مناسب شماست، به شرایط فرد بستگی دارد. اگر فقط در نواحی پایینی پا (زیر زانو) تورم یا علائم واریس دارید، مدل (AD) برای او کفایت می کند؛ اما به هر حال اگر شما فشار را در تمام طول پا می خواهید تا به طور کامل هرگونه خطری را به حداقل برساند، می توانید از مدل های (AF) و یا (AG) نیز استفاده کنید.
نکته دیگری که ممکن است مورد توجه قرار گیرد، سهولت در پوشیدن جوراب های واریس است. بسته به نیروی فشار، ممکن است پوشیدن آن ها کمی دشوار باشد. اگر احساس چوب شدگی دارید (یعنی انعطاف پذیری ندارید) نباید جوراب تا انتهای کشاله ران خریداری کنید. در چنین شرایطی، استفاده از جوراب های زیر زانو بهترین انتخاب است.
همانطور که اشاره شد، جوراب واریس در کلاس های فشار متفاوت عرضه می شوند که بر اساس شرایط فرد و نظر پزشک این مورد تعیین می گردد. این که در ابتدای استفاده از این جوراب ها احساس ناراحتی کنید امری طبیعی است. به همین دلیل، معمولا توصیه می شود که طی دو مرحله از یک فشار پایین تر به فشار بالاتر بروید.

VenaSeal-4

ویژگی ها


جوراب‌های واریس به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • بهبود جریان خون
  • جلوگیری از تجمع خون در پاها
  • رهایی از علائم ناشی از وریدهای واریسی، زخم‌های پوستی و ترومبوز سیاهرگی عمقی
  • جلوگیری از مشکلات ناشی از عارضه‌هایی مانند زخم‌های پوستی

جوراب‌های فشاری در شرایطی که عارضه‌های وریدی بدتر می‌شوند، دارای مزایای زیادی هستند، این شرایط عبارتند از:

  • ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • مسافرت با پرواز طولانی و یا وسایل دیگر حمل و نقل با اتاقی که جای پای محدود دارد.
  • بارداری

یک مطالعه نشان داد که جوراب‌های فشاری به اندازه‌ی طول ساق پا می‌تواند باعث کاهش یا جلوگیری از تورم شبانه شوند. محققان توصیه می‌کنند افرادی که مدت زمان طولانی را در محل کار خود نشسته یا می‌ایستند، باید جوراب‌های فشاری بپوشند.

خواص درمانی جوراب واریس


جوراب واريس فشار ملايمي بر سيستم وريدي وارد آورده و خون را به طرف وريدهاي عمقي و قلب هدايت می کند . استفاده خودسرانه از جوراب واريس ممکن است خطرناک باشد . برخی از جوراب های نامرغوب ممکن است باعث خارش و آسیب به پوست شوند.که جوراب واريس در درجه ي اول بايد كاملا سايز پاي شما باشد و داراي ضخامت و كشساني مناسب باشد. برای اغلب بیمارانی که فعالیتشان مستلزم ایستادن یا نشستن طولانی مدت است، استفاده از جوراب های واریس فشاری تا زانو مفید است . تورم وریدهای واریسی با استفاده از جوراب واریس کاهش یافته و نشانه های بیماری از قبیل درد، سنگینی ، ناراحتی و ورم گهگاهی مچ پا برطرف می گردد. کاربرد و مصرف جوراب واریس علاوه بر پیشگیری و درمان واریس ، در درمان بیماری ادم لنفاوی و ترومبوز ورید عمقی (فلبیت ) نیز می باشد. انتخاب نوع جوراب و نحوه استفاده از جوراب در پیشگیری و درمان بیماری واریس و ادم لنفاوی بسیار با اهمیت است.

product_261_1445780680_37448

زمان استفاده از جوراب واریسی


در مورد استفاده از جوراب واریس تا زمانی که شما از آن استفاده می کنید به جلوگیری از پیشرفت واریس تان کمک می کند اما تغییر خاصی در عروق ایجاد نمی کند و با نپوشیدن آن اثرش از بین می رود. مانند استفاده از عینک که به بینایی فرد کمک می کند اما ضعف چشم فرد را درمان نمی کند.

کاربرد جوراب واریس در زمانی که شما در حالت ایستاده و ساکن قرار می گیرید ضروری تر است اما اگر در زمان های دیگر هم استفاده کنید مشکلی ندارد.

در مورد واریس های خفیف پوشیدن جوراب واریس در بارداری منعی ندارد اما در واریسهای شدید بهتر است با پزشک متخصص زنان مشورت شود.

9d06b201-f813-4b18-882f-ecbf46ac6d46

استفاده نادرست از جوراب‌های واریس


29درصد بیماران جوراب‌های فشاری واریس را به طور نادرست استفاده می‌کنند و در 26 درصد موارد اندازه آنها غلط انتخاب شده است.

 این یافته‌ها اهمیت آموزش پرستاران و بیماران درباره استفاده صحیح از این جوراب‌ها را نشان می‌دهد که به پیشگیری از لخته‌شدن خون در وریدهای عمیق پا و عوارض ناشی از آن مانند آمبولی کمک خواهد کرد.

 در یک بررسی 119 زن و 23 مرد که پس از جراحی در بیمارستان دوره نقاهت را می‌گذراندند، مورد بررسی قرار گرفتند.

 مشکلات در نحوه استفاده و اندازه جوراب‌های واریس در جوراب‌های تا سطح ران و در بیماران چاق بیشتر بود. جوراب‌های تا سطح ران  از جوراب‌های تا سطح زانو  ناراحت‌کننده تر هستند. به گفته پژوهشگران بیست درصد بیماران هدف از استفاده از این جوراب‌ها را نمی‌دانستند، و این ناآگاهی عامل پوشیدن نادرست آنها شده بود.

جوراب‌‌های واریس به قصد تحریک‌کردن جریان خون و کاهش خطر لخته‌شدن خون وریدی به کار می‌روند. بررسی‌های بسیار نشان داده‌اند که جوراب‌های واریس به تنهایی یا همراه با سایر وسائل فشارنده خارجی یا داروها به میزان قابل‌توحهی میزان لخته‌شدن خون در وریدهای عمقی را پس از جراحی می‌کاهند.

پژوهشگران بر اساس یافته‌های‌شان پیشنهاد می‌کنند، که جوراب‌های تا سطح زانو به عنوان جوراب واریس استاندارد مورد استفاده قرار گیرند و آموزش بیماران و پرستاران درباره استفاده از این جوراب‌ها بهبود پیدا کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>